آشنایی کامل با گیاه سویا

آشنایی کامل با گیاه سویا

همه چیز درباره گیاه سویا

گیاه سویا با نام علمی Glycinemax  واز تیره نخود (Legominosae (Fabaceae  می­ باشد. این گیاه یکساله، دو لپه و علفی است که به دو صورت دانه­ای و علوفه ه­ای مورد کاشت و بهره برداری قرار می گیرد. گیاه سویا گیاهی گرمسیری است و به دلیل داشتن روغن، پروتئین و کنجاله مناسب در تغذیه دام و کاربرد به عنوان پروتئین در تغذیه انسان مهم است. چنانچه به منظور تولید دانه کشت شود در گروه حبوبات و اگر تولید علوفه مورد نظر باشد، در گروه بقولات Legominosae  قرار می­گیرد.

مناطق مساعد کشت

سویا گیاهی است که در طول دوره رشد خود نیاز به آب کافی( بارندگی) دارد ولی در زمان رسیدن بهتر است هوا آفتابی باشد. سویا شرایط مرطوب آب و هوایی را دوست دارد و بهترین رشد را در شرایط آب و هوایی گرم را داراست. کاهش شدت نور به دلیل ابری بودن هوا سبب کاهش تعداد شاخه­های فرعی، گره­ها، غلاف­ها و نهایتاً عملکرد دانه می­شود. ارتفاع گیاه، تعداد گره، قطر ساقه، تعداد گل، غلاف، دانه و وزن دانه با کاهش رطوبت خاک کاهش می­یابد. کمبود آب در اوایل فصل رشد با کاهش سطح برگ، عملکرد گیاه را پایین می آورد و در دوره نمو زایشی به دلیل تاثیر بر اجزای عملکرد، تولید دانه را کاهش می­دهد.

سویا در انواع مختلف خاک­­ها قادر به رشد می­باشد اما در خاک­های لومی کاملاً زهکشی شده و حاصلخیز بیشترین محصول را تولید می­کند. در خاک­های فشرده، بوته­های سویا کوچک و چوبی شده و رشد ریشه­ آن­ها محدود و تعداد و فعالیت­ غده­های تثبیت کننده بیولوژیکی روی ریشه آنها اندک خواهد بود. سویا در خاک­ها با واکنش (PH) مناسب از نسبتاً اسیدی تا کمی قلیایی رشد می­کند اما PH مناسب برای گیاه 7-6 می­باشد؛ زیرا خاک­های اسیدی فعالیت باکتری­های همزیست و گیاه را کاهش می­دهد.

مصرف پودر ایزوله سویا : مناسب چه کسانی است؟! چگونه؟! - فروشگاه گیاه سبز

 

 

تهیه زمین برای کاشت سویا

سویا گیاهی تابستانه است که با توجه به نوع و رقم و شرایط اقلیمی منطقه از نیمه بهار تا اوایل تابستان کشت می­شود. چنانچه بعنوان کشت دوم در نظر گرفته شود شخم اولیه بلافاصله پس از برداشت محصول زده می­شود و اگر کشت اول باشد شخم اولیه و شخم ثانویه و تسطیح قبل از کاشت انجام می­شود.

هدف نهایی و اساسی از آماده­سازی برای کشت عبارتست از تهیه بستر خوب و مناسب تا ماشین­آلات قادر باشند بذر را در عمق مناسب کشت کنند. یک بستر خوب عبارت است از خاک نرم و مسطح که ماشین­آلات بتوانند بذر را در یک عمق مناسب و به طور یک دست کشت کنند وتماس بین بذر و خاک برقرار شود.

 

زمان کاشت برای کاشت سویا

حداقل حررات خاک برای جوانه زدن و سبز شدن سویا 15 درجه سانتی­گراد و دمای مطلوب آن حدود 30 سانتی­گراد است. اما عوامل دیگری نیز در تعیین تاریخ کاشت مؤثر هستند که عبارتند از: نوع رقم، زمان برداشت کشت قبلی ( بعنوان کشت دوم)، شرایط اقلیمی منطقه و فتوپریود. زمان کشت سویا در فصل بهار به عنوان کشت اول مناطق مختلف کشور پس از سرمای بهاره، از اوایل تا اواخر اردیبهشت می­باشد. در مناطق معتدل گرم مانند استان­های گلستان، مازندران و دشت مغان در اوایل اردیبهشت انجام می­گیرد. در مناطق سرد مانند آذربایجان غربی و الشتر در اواخر اردیبهشت و در سایر مناطق نیمه اردیبهشت زمان مناسب جهت کشت می­باشد.

ارقام سویا

ارقام سویا را می­توان از لحاظ مورد مصرف در 3 گروه علوفه­ای، روغنی و حبوبات قرار دارد. ارقام علوفه­ای دارای دانه کوچک به رنگ سبز مایل به سیاه، ساقه­های ظریف و شاخ و برگ زیادتری در مقایسه با ارقام روغنی می­باشند. رنگ دانه در ارقام روغنی زرد است. ارقامی که به مصرف خوراکی می­رسند، دارای دانه­ای به رنگ قهوه­ای می­باشند.

ارقام سویا از نظر گروه­های رسیدگی به 14 تیپ تقسیم­بندی می­شوند و به هریک از این تیپ­ها یک کد را نسبت می­دهند که عبارتند از:2،1،0،00،……….12 . زودرس­ترین ارقام در تیپ 00 و دیر رس­ترین آنها در تیپ 12 قرار می­گیرند. ارقام دیررس در نواحی استوائی و ارقام زود رس در نواحیشمال کشت می­شوند. توزیع تیپ­های مختلف در ایران به شرح زیر است:

  • تیپ 7-6 در خوزستان
  • تیپ­های 3، 4،5 در نواحی مرکزی، خراسان و شمال
  • تیپ 3-2 در نواحی سرد و کوهستانی( آذربایجان)

حاصل فعالیت­های تحقیقاتی سویا در کشور معرفی 20 رقم تجاری از گروه رشدی2 تا 5 است که مهمترین آن­ها شامل ارقام نکادر، کاسپین،تِلار، ساری و تپور برای کشت در استان مازندران و کتول، سامان و امیر برای استان گلستان، کوثر، M9 برای استان لرستان، ویلیامز و صبا برای دشت مغان و سالند و 504 برای کشت در استان خوزستان می­باشند.

روش کاشت سویا

مناسب­ترین عمق کاشت 5-3 سانتی­متر و فاصله ردیف 80-40 سانتی­متر می­باشد. هرچه رقم زودرس­تر باشد، تراکم زیادتر خواهد بود. به طور کلی میزان بذر مصرفی و تراکم کاشت بسته به نوع رقم،شرایط اقلیمی و هدف تولید از 300 تا 500 هزار بوته در هکتار و میزان بذر 50 تا 100 کیلوگرم در هکتار متفاوت است. قبل از کاشت می­بایست بذور سویا را آغشته به باکتری تثبیت کننده ازت کرد. این عمل به چند طریق صورت می­گیرد:

  • پودر باکتری: مرسوم­ترین روش بوده و شامل مواد آلی و باکتری است که بذر سویا با این پودر قبل از کاشت آغشته می­گردد.
  • فرمول مایع: این فرمول شامل مایعی است که باکتری­ها در آن معلق بوده و هم­زمان با کشت بذر به داخل خاک ریخته می­شود.
  • فرمول گرانول: این فرمول، همراه با حشره­کش در زمان کاشت به داخل خاک افزوده می­شود.
  • بذور آغشته شده: این فرمول تنها شامل رایزوبیوم بوده که قبل از کاشت، بذور را به آن آغشته نموده و سپس به اقدام کشت می­نمایند.

عملیات کاشت بذر با استفاده از بذرکارهای همدانی، پنوماتیک و کمبینات انجام می­پذیرد.

میزان مصرف کود برای کاشت سویا

سویا بیش از سایر حبوبات به مواد غذایی نیاز دارد. نیاز سویا به نیتروژن زیاد است و عمدتاً با فعالیت همزیستی این گیاه با باکتری­ Bradyrhizobium japonicum (روش­های آغشته­سازی بذر با باکتری در بالا اشاره گردید) تأمین می­شود. استفاده از 50-30 کیلوگرم نیتروژن در زمان کاشت برای رشد اولیه گیاه زمانی که باکتری­ها هنوز فعالیت کافی پیدا نکرده لازم است. به طور معمول حدود 50 کیلوگرم اوره و 150-100 کیلوگرم فسفات آمونیوم قبل از کاشت به زمین اضافه می­شود. کاربرد 200-100 کیلوگرم سولفات پتاسیم در مزرعه با توجه به آزمون خاک توصیه می­شود.

   آبیاری سویا

سویا در مراحل رشد رویشی به کم آبی نسبتاً مقاوم است که با افزایش سن گیاه، نیاز آبی آن نیز افزایش می­یابد. معمولاً اولین آبیاری را بلافاصله پس از کاشت و دومین آبیاری را با فاصله کمی از آبیاری اول و به میزان کم انجام می­دهند. آبیاری­های بعدی نیز با دوره 10 تا 15 روز صورت می­گیرد. در مناطقی که بارندگی 1000-600 میلی متر باشد می توان سویا را به صورت دیم کشت نمود. آبیاری نیز همچون سایر فاکتورهای گیاهی تابع رقم و شرایط اقلیمی است که میزان آب مورد نیاز برای هر رقم مشخص می­باشد.

مبارزه با علف­های هرز

علف­های هرز از عوامل اصلی کاهش میزان محصول می­باشند. گیاهچه جوان سویا قادر به رقابت با بسیاری از علف­های هرز که رشد سریع دارند نمی­باشد بنابراین مبارزه با علف­های هرز در این مرحله ضروری است از مهمترین علف­های هرز سویا را می­توان به سلمه تره، پیچک، تاجریزی، تاج خروس، گاو­پنبه، اویارسلام، سوروف، تاتوره، توق، خرفه، ارزن وحشی، پنجه مرغی و آفتاب پرست اشاره کرد.

آفات سویا

آفات نه تنها به طور مستقیم سبب کاهش بازده محصول می­شود بلکه به قسمت­هایی از گیاه صدمه می­زند و باعث کاهش غیر مستقیم عملکرد می­شوند. آفات پروانه­ای سویا شامل کرم برگخوار، کرم غلاف خوار و کرم طوقه­بر و آفات مکنده شامل کنه، تریپس، سنک و مگس سفید هستند. جمعیت بسیاری از آفات را می­توان با یخ آب زمستانه، شخم پاییزه و تناوب زراعی کاهش داد. کنترل شیمیایی زمانی انجام می­شود که آفت مزبور، خسارت خود را آغاز نموده باشد. برای مبارزه با آفات کرم غلاف­خوار، آگروتیس، سموم کارباریل، اندوسولفان و آوانت توصیه می­شود. برای مبارزه با آفات مکنده سموم اکسی دیمتون متیل و دیمتوآت استفاده می­گردد. استفاده از سموم کنه­کش مانند آمیتراز، امایت و تترادیفون جهت مبارزه با کنه­ها در صورتی که جمعیت این آفت به حد مبارزه رسیده باشد توصیه می­گردد.

بیماری­های سویا

بیماری­های سویا در اکثر نقاط دنیا باعث کاهش حدود 30-10 درصد محصول می شوند. شدت آلودگی و خسارت بیماری­هابه مقدار زیاد به شرایط محیطی مانند حررات، رطوبت، جنس خاک، علف­های هرز، حشرات ناقل بیماری­ها، عدم تناوب زراعی و کاشت ارقام حساس با بیماری­ها وابسته است. مهمترین بیماری­های سویا در ایران می­توان به پوسیدگی ذغالی( Macrophomina phaseolina پوسیدگی ریشه و مرگ گیاهچه فیتوفترایی ( Phytophthora soja) پوسیدگی ریشه فوزاریومی ( Fusarium sp) و بیماری­های ناشی از قارچ­های  Rhizoctonia solani و….. اشاره کرد. برای مبارزه با این بیماری­ها می بایست از ارقام مقاوم، تناوب زراعی مناسب، بذر مرغوب و قارچ­کش­های سیستماتیک استفاده نمود.

برداشت سویا

بوته ­های سویا زمانی آماده برداشت هستند که برگ­ها خشک و ریزش نمایند. زمانی که در پایین گیاهان، رنگ سبز غلاف­ها به قهوه­ای، زرد یا سفید استخوانی تغییر کرد گیاه در حال رسیدن می­باشد. هنگامی که 90 درصد غلاف­های سویا به رنگ رسیده درآمدند، حداکثر 15-10 روز بسته به شرایط منطقه کاشت، زمان لازم است تا مزرعه به صورت مکانیزه قابل برداشت شود. در زمان برداشت دانه باید 13 تا 14 درصد باشد. برداشت دانه  با رطوبت بیش از 15 درصد سبب خسارت به دانه می­شود و کمتر از 12 درصد سبب شکستن و ریزش دانه می­شود. در صورت عدم امکان برداشت بصورت مکانیزه، در زمان رسیدن غلاف­ها می توان بوته­ها را برداشت نموده و پس از کاهش رطوبت با خرمنکوب دانه را از سایر اجزاء جدا کرد.

بایگانی‌های آشنایی با گیاه سویا - پسته رفسنجان

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
4 سال قبل

سلام
اگه گفته بودن در هر هکتار چه میزان بزر لازم هست بهتر بود

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x