بهترین کود برای محلول پاشی

بهترین کود برای محلول پاشی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید بهره‌وری محصولات کشاورزی خود را به بهترین شکل ممکن افزایش دهید؟ کلید رسیدن به این هدف، استفاده از بهترین کود برای محلول ‌پاشی است. در دنیای کشاورزی که روز به روز با چالش‌های جدید روبرو می‌شود، تغذیه صحیح گیاهان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

این مقاله به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید با انتخاب دقیق و هوشمندانه کود مناسب محلول پاشی، سلامت و کیفیت محصولات خود را تضمین کنید.

مزایای روش محلول پاشی انواع کود

روش محلول پاشی کودها در کشاورزی، به عنوان یکی از کارآمدترین و مؤثرترین روش‌های تغذیه گیاهان شناخته می‌شود. این روش دارای مزایای متعددی است که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • جذب سریع مواد مغذی
  • کنترل دقیق میزان مواد مغذی
  • کاهش هدررفت مواد مغذی
  • انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی تغذیه
  • کاهش خطر آلودگی خاک
  • بهبود عملکرد محصولات
  • سازگاری با سیستم‌های آبیاری مدرن
مزایای محلول ‌پاشی کود
محلول پاشی کود یک راه موثر برای دریافت مواد مغذی توسط گیاهان

انواع کود برای محلول پاشی

انتخاب درست بهترین کود برای محلول پاشی از جمله تصمیمات حیاتی در کشاورزی محسوب می‌شود. هر گیاهی نیازمند ترکیب خاصی از مواد مغذی است و این مواد را می‌توان از طریق کود مناسب محلول پاشی تأمین کرد. در این بخش، ما انواع کودهای مناسب برای استفاده در محلول پاشی را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین کود برای محلول پاشی: کودهای نیتروژنی

برای استفاده از کود نیتراته در محلول پاشی، باغ‌داران می‌توانند کود اوره با بیورت پایین با غلظت حداکثر 3 تا 5 کیلوگرم اوره در ۱۰۰۰ لیتر آب همراه با عناصر غذایی دیگر و صابون های محلول‌پاشی، با رعایت استانداردهای محلول پاشی استفاده نمایند.

مقدار آب مورد نیاز در هر محلول پاشی حدود ۲۰۰۰ لیتر تا ۴۰۰۰ لیتر برای یک هکتار باغ‌های بارده است. اگر بیشتر از ۴۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار در یک محلول پاشی مصرف شود، امکان دارد علائم مسمومیت در درختان ظاهر شده و باغ دچار مشکل شود.

محلول پاشی اوره در زمان مناسب، می‌تواند عملکرد را از ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهد؛ همچنین رنگ و استحکام میوه‌ها افزایش می‌یابد و بلوغ میوه‌ها نیز زودتر رخ می‌دهد.

محلول پاشی اوره، توانایی درختان، رنگ برگ‌ها و توانایی تحمل آن‌ها به تنش‌های مختلف (مانند مانداب، گرما، باد، سرما و …) را افزایش می‌دهد.

بنابراین برای رسیدن به بهترین عملکرد و تولید پایدار و داشتن درختانی سالم، یک برنامه مدیریت تغذیه پایدار با بهترین کود برای محلول پاشی توصیه می‌شود.

کود نیتروژنه برای محلول پاشی
استفاده از کود نیتروژنه برای محلول پاشی

زمان محلول پاشی با کود اوره

  • اوایل بهار: برای افزایش تشکیل میوه، بهبود کیفیت و اندازه میوه، محلول پاشی اوره با بیورت پایین با غلظت 5 –3 در هزار (5 – 3 کیلوگرم در ۱۰۰۰ لیتر آب) هم زمان با شروع چرخه رشدی در اوایل بهار توصیه می‌شود.
  • اواخر بهار و اوایل تابستان: محلول پاشی اوره با بیورت پایین با غلظت ۸- ۵ در هزار (۸ – ۵ کیلوگرم در ۱۰۰۰ لیتر آب) در اواخر بهار یا اوایل تابستان، برای تکمیل و بهبود نتیجه حاصل از محلول پاشی اولیه، افزایش کیفیت و بهبود اندازه میوه و تولید میوه‌های یک دست و خوب توصیه می‌شود.
  • پاییز: محلول پاشی سومی در پاییز توصیه می‌شود که در افزایش تشکیل میوه در سال بعد بسیار موثر است. همچنین توانایی درختان را برای تحمل شرایط نامساعد جوی افزایش می‌دهد. محلول پاشی پاییزه، بلوغ میوه‌ها را یک هفته تا ۱۰ روز تسریع می‌کند.

کودهای فسفری؛ کود مناسب برای محلول پاشی

کودهای آمونیوم پلی فسفات‌ها، اوره فسفات و سه بیست برای محلول پاشی مناسب هستند؛ اما ترکیبی از پلی و اورتوفسفات‌ها کمترین خطر را برای سوختگی برگ دارند و به جذب فسفات در برگ نیز کمک می‌کنند. مزیت پلی فسفات‌ها، به علت تامین هر دو شکل اورتو و پلی فسفات‌ها به طور هم زمان است.

انواع کود فسفر برای محلول پاشی
انواع کود فسفر برای محلول پاشی

کودهای پتاسیمی مناسب محلول پاشی

سولفات پتاسیم (سولوپتاس) یک منبع بسیار مناسب برای محلول پاشی است. این کود، شاخص نمکی پایین و حلالیت زیاد دارد. در مقابل، سولفات پتاسیم سنگی، برای محلول پاشی مناسب نیست و در مقابل، حلالیت آن نسبتا کم است.

کودهای نیترات پتاسیم و تیوسولفات پتاسیم، شاخص نمکی پایین و حلالیت بالا دارند؛ بنابراین از مناسب‌ترین کودهای پتاسیمی برای محلول پاشی هستند.

اختلاط نیترات پتاسیم با کودهای با بنیان سولفات، موجب کاهش حلالیت نیترات پتاسیم خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود از اختلاط نیترات پتاسیم با کودهای سولفات آمونیوم، سولفات منیزیم، سولفات آهن، سولفات منگنز، سولفات روی و سولفات مس اجتناب شود. همچنین نیترات پتاسیم، با اغلب حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها قابل اختلاط است.

سازگاری نیترات پتاسیم با دیگر کود‌های محلول در آب یا کودهای مایع (اختلاط با نیترات پتاسیم) به شرح زیر است:

  • اوره: سازگار
  • نیترات آمونیوم: سازگار
  • سولفات آمونیوم: کاهش حلالیت
  • نیترات کلسیم: انجام تست اختلاط
  • فسفات آمونیوم: سازگار
  • سولفات آهن، سولفات روی، سولفات منگنز، و سولفات مس: کاهش حلالیت
  • کلات های آهن، منگنز، روی و منگنز: سازگار
  • سولفات منیزیم: سازگار
  • نیترات منیزیم: سازگار
  • اسید فسفریک: سازگار
  • اسید سیتریک: سازگار
انواع کودسازگاری با نیترات پتاسیم
اورهسازگار
نیترات آمونیومسازگار
سولفات آمونیومکاهش حلالیت
نیترات کلسیمانجام تست اختلاط
فسفات آمونیومسازگار
سولفات آهن، سولفات روی، سولفات منگنز، و سولفات مسکاهش حلالیت
کلات‌های آهن، منگنز، روی و منگنزسازگار
سولفات منیزیمسازگار
نیترات منیزیمسازگار
اسید فسفریکسازگار
اسید سیتریکسازگار

عناصر ثانویه و میکرو (کم مصرف) مناسب محلول پاشی

محلول پاشی عناصر غذایی ثانویه (کلسیم، منیزیم و سولفور) و عناصر کم مصرف (آهن، منگنز، روی، مس، بور و مولیبدن) در افزایش رشد، عملکرد و کیفیت میوه مرکبات بسیار موثر است.

 اما به دلیل مشکلات در جذب و انتقال برخی از این عناصر (به ویژه کلسیم، منیزیم، آهن، بور و مولیبدن)، انتخاب بهترین کود برای محلول پاشی این عناصر بسیار مهم است.

منابع کلاته، با وجودی که برای مصرف خاکی بسیار با ارزش هستند؛ اما عموما برای محلول پاشی نامناسب می‌باشند؛ زیرا بیشتر عامل‌های کلات‌کننده، دارای اندازه مولکولی بسیار بزرگ هستند که توسط بافت برگ جذب نمی شوند؛ بنابراین کارایی جذب آن‌ها به روش محلول پاشی پایین است.

مدت زمان جذب کود محلول پاشی

یکی از جنبه‌های کلیدی که در استفاده از کود محلول پاشی باید به آن توجه کرد، مدت زمان جذب کود محلول پاشی توسط گیاهان است.

این مدت زمان نه تنها بر کارایی کود تأثیر می‌گذارد، بلکه در بهینه‌سازی برنامه تغذیه‌ای گیاهان نیز نقش اساسی دارد. در ادامه عوامل مؤثر بر مدت زمان جذب کود محلول پاشی را معرفی می‌کنیم.

 ترکیب شیمیایی کود

  • کودهای حاوی نیتروژن به سرعت توسط گیاهان جذب می‌شوند.
  • کودهای غنی از فسفر و پتاسیم ممکن است زمان بیشتری برای جذب نیاز داشته باشند.

شرایط محیطی

  • دما، رطوبت خاک و نور خورشید بر سرعت جذب کود تأثیرگذارند.
  • در شرایط خشک، جذب کود کندتر صورت می‌گیرد.

وضعیت گیاه

  • گیاهان در مراحل رشد، کود را سریع‌تر جذب می‌کنند.
  • سلامت کلی گیاه نیز بر میزان و سرعت جذب کود تأثیر دارد.
مدت زمان جذب کود محلول پاشی
ترکیب شیمیایی کودکود حاوی نیتروژن جذب سریع
کود حاوی فسفر و پتاسیم جذب کندتر
شرایط محیطی  شرایط مرطوب و مناسب جذب سریع‌تر
شرایط خشک جذب کود کندتر
وضعیت گیاه  وجود گیاه در مراحل رشد، جذب سریع‌تر
گیاه سالم جذب سریع‌تر

کلام پایانی

در پایان این مقاله، می‌توان گفت که انتخاب بهترین کود برای محلول ‌پاشی یک عنصر حیاتی در موفقیت کشاورزان است. ما شاهد بودیم که چگونه کودهای مختلف، با توجه به ترکیبات شیمیایی، شرایط محیطی و نیازهای گیاهان، تأثیرات متفاوتی بر رشد و سلامت محصولات دارند.

اهمیت انتخاب کود مناسب برای محلول‌پاشی تنها به بهبود کیفیت و کمیت محصولات محدود نمی‌شود؛ بلکه در حفظ سلامت خاک، کاهش هزینه‌ها و حفاظت از محیط زیست نیز نقش بسزایی دارد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منبع:کتاب تغذیه پیشرفته و کاربردی مرکبات از دکتر علی اسدی کنگر شاهی و دکتر نگین اخلاقی امیری

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیلی
اسماعیلی
4 ماه قبل

بسیار عالی. خسته نباشید

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x