خواص بینظیر و باور نکردنی پسته برای سلامتی کودکان

خواص بینظیر و باور نکردنی پسته برای سلامتی کودکان

تابه‌حال به کودکی که در حال خوردن دانه‌های پسته است توجه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این آجیل خوشمزه چه فوایدی برای آن‌ها دارد؟ آیا شما نیز از آن دسته والدینی هستید که همیشه به دنبال یک رژیم غذایی سالم و مقوی برای کودکانشان هستند؟ درست است که بچه‌ها تنها برای مزه و طعم دلپذیر این آجیل سرسبد به آن علاقه دارند، اما اگر شما از خواص پسته برای کودکان خود آگاه باشید، یک لحظه نیز آن را از برنامه غذایی آن‌ها حذف نخواهید کرد. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان، آگاهی‌های لازم در ارتباط با فواید این آجیل پرطرفدار را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

فواید و خواص دانه مقوی پسته برای سلامتی کودکان

می‌دانید که بچه‌ها چقدر مغز پسته را دوست دارند، اما البته بچه‌ها پسته را فقط به خاطر ذائقه‌شان می‌خورند و از فواید آن اطلاعی ندارند. پسته نه‌تنها یکی از آجیل‌های خوراکی خوشمزه است، بلکه به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی نیز شناخته می‌شود.

این دانه منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که فواید پسته برای کودکان به دلیل وجود همین مواد در آن است. ازجمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. در ادامه مطلب، بعد از بررسی مواد مغذی پسته، در ارتباط با برخی از این فواید توضیحاتی ارائه داده‌ایم.

  • تقویت حافظه و هوش
  • افزایش انرژی
  • تناسب وزن
  • رشد و استحکام استخوان و دندان
  • تأمین ویتامین‌های موردنیاز بدن
  • هضم بهتر غذا
  • تقویت مو
  • بهبود کیفیت خواب
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی

قیمت پسته

ارزش غذایی پسته

برای پی بردن به ارزش غذایی و انرژی بالای آجیل پسته لیستی از مواد مغذی، معدنی و ویتامین‌های این دانه ارزشمند را در ادامه آورده‌ایم. خواص پسته برای کودکان به علت وجود همین مواد است که تا پایان مطلب آن‌ها را برمی‌شماریم و در ارتباط با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • کالری:562
  • چربی کل: 32
  • فیبر: 6 گرم
  • آب: 37 گرم
  • پروتئین: 16 گرم
  • کربوهیدرات: 17 گرم
  • شکر: 66 گرم
  • آهن: 92 میلی‌گرم
  • کلسیم: 105 میلی‌گرم
  • منیزیم: 121 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 1025 میلی‌گرم
  • روی: 2 میلی‌گرم
  • منگنز: 2 میلی‌گرم
  • فسفر: 490 میلی‌گرم
  • سدیم: 1 میلی‌گرم
  • مس: 3 میلی‌گرم
  • ریبوفلاوین: 160 میلی‌گرم
  • سلنیوم: 7 میلی‌گرم
  • تیامین: 870 میلی‌گرم
  • نیاسین: 3 میلی‌گرم
  • پانتوتنیک اسید: 520 میلی‌گرم
  • فولات: 51 میلی‌گرم
  • ویتامین B6: 1.7 میلی‌گرم
  • ویتامین A: 26 میلی‌گرم
  • ویتامین C: 5.6 میلی‌گرم
  • ویتامین E: 2.86 میلی‌گرم

خواص بی نظیر پسته برای رشد کودکان

کودکان در سنین پایین سریع‌تر رشد می‌کنند و نیاز به دریافت مواد مغذی سالم دارند. پسته سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که لیستی از آن‌ها را با یکدیگر دیدیم.

پروتئین موجود در پسته حاوی آمینواسیدهای ضروری برای رشد کودکان است. کودکان عادت غذایی خاصی دارند و ممکن است از خوردن گوشت امتناع کنند؛ بنابراین پسته به دلیل داشتن پروتئین بالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت و حبوبات باشد.

ویتامین‌ها نقش مهمی در رشد کودکان دارند و باید از مواد طبیعی تأمین شوند. پسته حاوی ویتامین‌های تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، B6، ویتامین‌های A، C و E است که هرکدام از آن‌ها وظیفه خاصی را در بدن بر عهده دارند. به‌طور مثال ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن، ریبوفلاوین به تولید انرژی در بدن و تیامین به تجزیه چربی و پروتئین می‌پردازند.

خواص پسته برای رشد کودکان

پسته و  تقویت مو و پوست در کودکان

پسته منبع غنی از روی است که باعث ضخیم شدن تارهای مو در کودکان می‌شود. طبق این مطلب کودکانی که موهای نرم و شکننده دارند، می‌توان با قرار دادن پسته در برنامه غذایی آن‌ها، این مشکل را رفع نمود.

کمبود این ماده در بدن می‌تواند باعث ریزش مو گردد؛ بنابراین بهره‌گیری از خواص پسته برای تقویت مو کودکان اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این روی موجود در پسته برای تقویت ناخن و پوست بسیار مهم است.

کم بودن میزان قند در پسته

معمولاً والدین به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان هستند که میزان قند کمی نیز دربر داشته باشد. ازآنجایی‌که اغلب مواد غذایی انرژی‌زا حاوی مقادیر قابل‌توجهی از قند هستند، توصیه تغذیه و سلامتی ما مصرف پسته به‌اندازه کافی است.

در هر ۱۰۰ گرم پسته هفت گرم قند و ۲۷ گرم کربوهیدرات وجود دارد. پسته با کاهش جذب کربوهیدرات‌ها در بدن باعث کاهش قند خون می‌شود؛ بنابراین نباید نگران افزایش قند خون در کودکان باشیم.

خواص پسته برای بهبود عملکرد سیستم عصبی کودکان

ازآنجایی‌که پرورش سیستم عصبی افراد از همان کودکی حائز اهمیت است، لازم است که والدین به آن توجه کافی داشته باشند. همیشه توصیه می‌شود که قبل از ایجاد مشکل از بروز آن جلوگیری شود؛ بنابراین در نظر گرفتن یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامتی کودکان بسیار مهم است. ویتامین B6 موجود در پسته باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی در کودکان می‌شود.

خواص پسته برای بهبود عملکرد سیستم عصبی کودکان

مصرف پسته و بهبود عملکرد مغز

مصرف منظم روزانه 20 گرم پسته در کودکان باعث بهبود ضربان قلب می‌شود. ضربان قلب منظم و بهبود سیستم عصبی و خواص خون‌ساز پسته، باعث بهبود عملکرد مغز در کودکان می‌شود.

همچنین هر 100 گرم پسته حاوی 490 میلی‌گرم فسفر است که برای رشد هوش و مغز کودکان ضروری است. علاوه بر این پسته سرشار از ویتامین E ، B6 و چربی‌های سالم است و به رشد شناختی مغز کمک می‌کند.

پسته تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان تقویت سیستم ایمنی بدن است. کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند. انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروس‌ها می‌توانند به سیستم ایمنی ضعیف آسیب بزنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که نقش مهمی در سلامت دارند. درنتیجه، با جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن با محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد، خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. پسته در مقایسه با سایر آجیل‌ها و دانه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان بالایی است؛ بنابراین این آجیل خوشمزه برای افزایش ایمنی بدن کودک توصیه می‌شود.

تأمین پتاسیم بدن توسط پسته

یکی دیگر از فواید پسته برای کودکان کاهش فشارخون است. می‌پرسید چگونه؟ به این صورت که پسته سرشار از پتاسیم است. بیشتر ما فاقد پتاسیم کافی در بدن خود هستیم اما مقادیر زیادی سدیم داریم. درنتیجه این عدم تعادل منجر به بروز فشارخون می‌شود. برای جلوگیری از این امر نیاز به مواد غذایی مانند پسته داریم که حاوی پتاسیم زیاد در کنار سدیم کم باشند.

تأمین پتاسیم بدن توسط پسته

تقویت بینایی کودکان با مصرف پسته

پسته در بین تمام آجیل‌ها دارای بیشترین مقدار لوتئین و زیگزانتین است. لوتئین و زیگزانتین در شبکیه چشم یافت می‌شود و مصرف کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانع از مشکلات بینایی نظیر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و آب‌مروارید می‌شود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اسیدهای چرب سالم موجود در پسته نیز می‌توانند به‌ سلامت چشم کمک کنند. اگرچه ما در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. یکی دیگر از مواد معدنی مهم پسته روی است که یک ماده مغذی حیاتی برای چشم‌ها است.

خواص پسته برای تقویت هوش کودکان

پسته همان‌طور که قبلاً گفته شد، با داشتن مقدار بالای ویتامین B-6 می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک کند. این به‌نوبه خود به معنای بهبود عملکرد مغز بچه‌های شما است. حتماً تابه‌حال شنیده‌اید که یکی از فاکتورهای مهم برای تقویت هوش در کودکی، تغذیه مناسب است.

افزودن آجیل‌ها مرغوب و مقوی مانند پسته به برنامه غذایی آن‌ها و در مقابل حذف مواد غذایی ناسالم، موجب پرورش کودکانی باهوش با حافظه قوی خواهد شد.

پسته انرژی کودکان را افزایش می دهد

کودکان فعالیت‌های فیزیکی زیادی دارند؛ بنابراین نیاز به مصرف مواد پرانرژی دارند. هر 100 گرم پسته 562 کیلوکالری انرژی دارد، بنابراین بهترین غذا برای کودکان بازیگوش و سرزنده است.

برای بهره بری بیشتر از انرژی این آجیل توصیه می‌شود آن را به همراه صبحانه یا میان وعده صبحگاهی مصرف نمایید. در این صورت تا انتهای شب از احساس ضعف و خستگی در کودکان خود جلوگیری خواهید کرد.

پسته انرژی کودکان را افزایش می‌دهد

تأثیر پسته بر رشد استخوان و دندان کودک

دندان‌های سالم و محکم در بزرگسالی یک موهبت است. از دست دادن زودهنگام دندان در دوران کودکی می‌تواند منجر به مشکلات فک و کج شدن دندان‌ها شود؛ بنابراین نیاز به ارتودنسی در سال‌های بعد ضروری خواهد بود. پسته سرشار از کلسیم است علاوه بر رشد استخوان‌ها می‌تواند باعث تقویت دندان‌های کودکان شود.

مصرف پسته و تناسب وزن کودک

از دیگر فواید پسته این است که قند آن بسیار کم است که به کنترل مصرف قند در کودک کمک می‌کند. علاوه بر این به دلیل محتوای فیبر بالا، به‌آرامی هضم می‌شود و به سیر نگه‌داشتن کودک برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند. این در حالی است که این آجیل محبوب ازنظر پروتئین و انرژی بسیار غنی هستند.

در 100 گرم پسته فقط 7 گرم شکر و در کل 27 گرم کربوهیدرات وجود دارد. این امر آن را به یک غذای ایدئال برای مردان و زنان، حتی کودکان تبدیل می‌کند. تمامی این موارد به تناسب وزن کودک شما کمک خواهند کرد. به این صورت که اگر در مصرف آن زیاده‌روی نشود در کاهش وزن مفید است. در مقابل می‌توان برای کودکان کم‌وزن از میزان پسته بیشتری در برنامه غذایی روزانه آن‌ها استفاده نمود.

تاثیر پسته در هضم بهتر غذا

پسته منبع عالی فیبر است که علاوه بر رفع مشکلات روده باعث افزایش باکتری‌های خوب روده می‌شود. می‌توان با میزان مناسبی از مصرف پسته برای کودکان، هضم سالم را بهبود بخشید و از یبوست در کودکان جلوگیری نمود. این موضوع حتی به‌منظور خواص پسته در بارداری نیز صادق است.

تاثیر پسته در هضم بهتر غذا

خواب آرام کودکتان با مصرف پسته

خواب یکی از مراحل مهم زندگی است که کیفیت آن رابطه مستقیمی با انرژی افراد در زمان بیداری دارد. از طرفی می‌دانیم که یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. پسته مملو از پروتئین، ویتامین B6 و منیزیم است که به خواب بهتر کودک کمک می‌کند.

همچنین منبع طبیعی ملاتونین است که باعث خواب راحت و بدون اختلال می‌شود. فقط چند عدد پسته یک ساعت قبل از خواب می‌تواند برای بچه‌ها و همچنین بزرگ‌سالان مفید باشد.

میزان مصرف پسته برای کودکان

حال که با خواص پسته در کودکان و اهمیت خوردن آن آگاه شدیم، لازم است میزان مصرف آن را نیز بدانیم. همان‌طور که مصرف پسته برای سلامت بدن بسیار مفید است، مصرف بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

مصرف 15 تا 40 عدد پسته برای بچه‌های 3 تا 15 ساله برای کمک به تغذیه روزانه کافی است. البته این میزان برای کودکانی که هیچ مشکل و بیماری ندارند پیشنهاد می‌شود. درصورتی‌که کودک شما دارای سابقه بیماری خاصی است لازم است که با دکتر تغذیه مشورت نمایید.

همچنین به یاد داشته باشید که برای مشاهده تأثیرات این آجیل بر سلامت کودکان لازم است که آن را به‌طور مستمر و مقدار مشخص در برنامه غذایی قرار دهیم.

چه زمانی می‌توان به کودک پسته داد؟

معمولاً زمانی که کودک شما قادر به جویدن و بلع باشد، مصرف پسته بلامانع است؛ اما ازآنجاکه کودک قبل از 3 سالگی توانایی کمی در بلع دارد بهتر است تا 3 سالگی آجیل را به‌صورت پودر شده به غذای کودک اضافه کنید.

دادن پسته به کودکان منعی ندارد، ولی در کودکانی که سابقه خانوادگی حساسیت به پسته دارند باید مراقب واکنش آلرژیک بود.

تهیه یک غذای سالم برای کودکان با پسته

گاهی اوقات خوردن پسته برای کودکان دشوار است. می‌توان آن را به‌صورت خام، به‌تنهایی و یا همراه با سالاد، بستنی، باقلوا، کره آجیل، شیر پسته، نان، ساندویچ و بیسکوییت مصرف کرد. به‌عنوان‌مثال در کودکان زیر 2 سال که کودک به‌خوبی توانایی جویدن را ندارد می‌توان پودر آن را به همراه ماست، شیر و دیگر مواد غذایی به آن‌ها داد. همچنین پخت شیرینی‌ها و بیسکوییت‌هایی با پودر پسته همواره برای کودکان جذاب بوده است.

تهیه یک غذای سالم برای کودکان با پسته

مضرات پسته برای کودکان

آجیل‌هایی مانند پسته حساسیت‌زا هستند و می‌توانند برای کودکان و ویژه کودکانی که سابقه خانوادگی آسم و اگزما دارند، خطرناک باشند؛ بنابراین بهتر است قبل از افزودن هرگونه آجیل به رژیم غذایی کودک خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

هر چه غذاهای آلرژی‌زا مانند آجیل دیرتر به رژیم غذایی کودکان اضافه شود، احتمال ابتلای آن‌ها به آلرژی در آینده کاهش می‌یابد. حتی برخی از متخصصان اطفال معتقدند آجیل باید بعد از هفت‌سالگی به این کودکان داده شود. در ادامه برخی از عوارض معمول مصرف پسته را در کودکان می‌خوانید:

  • افزایش وزن در صورت مصرف بیش‌ازحد اعتدال
  • ایجاد تهوع و استفراغ ناشی از آلرژی به پسته
  • بروز عطسه و یا سرفه در کودکان
  • اشک‌آلود شدن چشم‌ها
  • نفخ و درد ناشی از سوءهاضمه در صورت درست نجویدن آجیل

آلرژی و اثرات جانبی مصرف زیاد پسته

درست مانند بسیاری از آجیل‌ها، پسته می‌تواند برای برخی از افراد حساسیت داشته باشد. این خصوصاً در مورد بچه‌ها بیشتر صادق است. ازآنجاکه پسته متعلق به خانواده Anacardiaceae است که شامل گیاهان دیگری مانند پیچک سمی، سوماک، انبه و تاج‌خروس نیز می‌شود، باید نگران آلرژی‌های احتمالی موجود در آن باشید.

برخی از علائم آلرژی ناشی از پسته می‌تواند شامل خارش و اشک چشم، عطسه و سرفه باشد. در بعضی موارد، می‌توان دریافت که فرد ممکن است به اسهال و یا تهوع مبتلا شود و برخی دیگر ممکن است علائم آسم و کهیر را نشان دهند. در موارد شدید آلرژی می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود که می‌تواند خطرناک باشد.

آیا پسته حساسیت زا است ؟

دقت شود اگر خانواده شما از هرگونه حساسیت غذایی و به‌ویژه آلرژی در مصرف آجیل برخوردار هستند، بهتر است از خوردن پسته خودداری کنید. کودکان می‌توانند نسبت به حساسیت‌های غذایی واکنش بیشتری از خود نشان دهند.

درحالی‌که در برخی موارد، آلرژی ممکن است با بزرگ‌تر شدن فرزند شما ناپدید شود، اما در برخی دیگر، آلرژی ممکن است حتی در بزرگ‌سالی نیز ادامه یابد. درهرصورت، اگر با علائم ذکرشده روبرو شدید، لطفاً سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

آیا پسته حساسیت زا است ؟

سخن پایانی

خواص پسته برای کودکان زیاد است که به‌عنوان یک منبع عالی از ویتامین‌ها، کلسیم، روی، فیبر، فسفر، پتاسیم، آهن، مس و اسیدهای چرب شناخته می‌شود. این موضوع پسته را به یک غذای کامل تبدیل کرده است. برای گروه سنی کودکان و نوجوانان که علاوه بر نیاز به انرژی، نیازمند عوامل مؤثر در هوش هستند، پسته را می‌توان یک میان وعده مناسب دانست. به یاد داشته باشید که تهیه پسته تازه و مرغوب می‌تواند تأثیر آن را بر سلامت بدن دوچندان کند. فروشگاه پسته رفسنجان بهترین آجیل‌ها را با کیفیت بالا به همراه قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه می‌دهد که می‌توانید با مراجعه به سایت، به‌راحتی اقدام به تهیه هرکدام از آن‌ها نمایید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x