آبیاری درخت پسته در زمستان

آبیاری درخت پسته در زمستان

آبیاری درختان پسته یکی از مهم‌ترین مراحل پرورش آن‌ها می‌باشد که لازم است کشاورزان توجه کافی به آن داشته باشند. میزان کافی، زمان مناسب و نحوه‌ی صحیح آبیاری ازجمله مواردی هستند که دراین‌ارتباط باید طبق شرایط منطقه تعیین شوند. آبیاری زمستانه درخت پسته یکی از مراحل آبیاری است که به دلایل مختلفی توصیه می‌شود. در این مقاله از مجله پسته رفسنجان به چگونگی آبیاری درخت پسته در زمستان، اهداف این مرحله و میزان مناسب آن پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

ضرورت آبیاری زمستانه باغات پسته

گرچه درخت پسته ازجمله درختان مقاوم به شوری است اما تجمع شوری در منطقه ریشه ممکن است باعث رشد ناکافی شاخه‌ها و آفتاب‌سوختگی و چروکیدگی مغز و کم رشدی درخت ‌شود. لذا در جاهایی که مستعد این شرایط هستند، آبیاری در دوره خواب گیاه (زمستان) جهت آبشویی خاک، توصیه می‌شود.

می‌توانید در مقاله میزان شوری آب برای پسته، از حد مجاز شوری آب برای این درخت آگاه شوید.

از آنجایی که معمولاً در فصل زمستان، استفاده از کود زمستانه برای درخت پسته در چال کود انجام می‌گیرد، برای ایجاد شرایط مناسب در جذب کود توسط گیاه در شروع فصل، حداقل یک نوبت آبیاری پس از پر کردن چال کودها مفید خواهد بود.

مدیریت باغات پسته در زمستان به‌منظور حفظ رطوبت خاک پسته حائز اهمیت است. البته به یاد داشته باشید که آبیاری در این فصل درصورتی‌که بارندگی و برف نداشته باشید، به‌طور کاملاً سبک انجام گیرد و نیازی به آبیاری سنگین نیست. علاوه بر آن با فواصل طولانی‌تری می‌توان اقدام به آبیاری نمود.

در ادامه درباره یخ آب زمستانه و آبیاری سنگین درخت پسته جهت آبشویی که در فصل زمستان انجام می‌شود به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت پسته
قیمت پسته

یخ آب زمستانه پسته

یخ آب زمستانه برای کاهش جمعیت بعضی از آفات و بیماری‌های پسته که زمستان گذرانی آن‌ها در خاک می‌باشد، مؤثر است. بعضی از آفات پسته، زمستان خود را در زیر خاک و پوشش‌های گیاهی سطح باغ می گذرانند.

می‌توان برای مبارزه زمستانه علیه آفات پسته به روش های غیر شیمیایی، فیزیکی و زراعی متوسل شد که از جمله آن‌ها می توان به یخ آب زمستانه اشاره کرد. شخم و آبیاری زمستانه درخت پسته ( یخ آب) علاوه بر تاثیر بر جمعیت آفات گیاهی ، موجب بهبود خواص فیزیکی خاک شده و میزان تخلخل آن را نیز افزایش می دهد.

این امر به علت انبساط ذرات آب پس از یخ زدن و جدا کردن ذرات خاک از هم رخ می دهد. در خاک های رسی و سنگین این کار سبب بالا رفتن میزان تخلخل و در نتیجه بیشتر شدن میزان آب در دسترس ریشه و جذب بهتر مواد و عناصر غذایی می‌شود.

بنابراین آبیاری درخت پسته در زمستان که دما تا منفی 7 درجه سانتی گراد می رسد و باعث یخ زدن آب در شب می گردد، باعث کاهش بعضی از آفات ازجمله پروانه پوست خوار پسته و همچنین باعث از بین رفتن فرم زمستان گذران پسیل پسته که به صورت حشره کامل می باشد، می‌گردد.

بعلاوه برای کاهش جمعیت حشرات کامل زمستان گذران مانند پسیل معمولی پسته، شخم بین ردیف‌های درختان پسته توصیه می‌شود.

مزایای ایجاد یخ آب زمستانه

مکانیزم روش یخ آب به این‌گونه است که با غرقاب کردن خاک و یخ زدن آن، منافذ داخل خاک پر می‌شوند. در این شرایط اکسیژن در دسترس آفات و کرم‌های هوازی قرار نمی‌گیرد و از بین می‌روند. برخی از آفات نیز براثر ایجاد کریستال‌های یخ و آسیب به بدن از بین می‌روند.

ازجمله مزایای یخ آب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل و از بین بردن آفات و بیماری‌ها
  • افزایش رشد و توسعه ریشه
  • بهبود انواع بافت خاک
  • افزایش نفوذ پذیری خاک
  • جلوگیری از رشد علف‌های هرز

نحوه یخ آب زمستانه برای درختان پسته

آبیاری درختان پسته در فصل زمستان جهت ایجاد یخ آب باید به صورت اصولی انجام گیرد. برای این کار لازم است ابتدا جهت نفوذ هر چه بیشتر آب در زمین، زمین را شخم زده و سپس کرت بندی کنید. این کرت‌ها را به صورت غرقاب آبیاری کنید.

با نفوذ آب داخل خاک و در اثر سرمای زیاد این آب یخ می‌زند و می‌تواند بسیاری از آفات و حشرات داخل خاک را از بین ببرد.

باید به این نکته توجه نمود که دماهای کمتر از منفی 10 درجه سانتی گراد برای این کار مناسب نبوده و می‌تواند سبب ایجاد خسارت یخ زدگی در تنه و طوقه درخت پسته شود.

یخ آب زمستانه درخت پسته
نحوه انجام یخ آب زمستانه درخت پسته

آبیاری درختان پسته در زمستان جهت آبشویی

در اثر آبیاری زمستانه درخت پسته با آب شور، مقدار زیادی نمک وارد خاک می‌شود. تجمع شوری بیش‌ازحد در منطقه ریشه، مشکلات زیادی را برای درختان به بار می‌آورد. ازجمله این مشکلات می‌توان به رشد ناکافی سرشاخه‌ها، آفتاب‌سوختگی، چروکیدگی مغز و کم رشدی درخت اشاره کرد.

در مناطقی که مستعد این شرایط هستند، آبیاری زمستانه پسته به صورت آبیاری سنگین در دوره خواب گیاه جهت آبشویی توصیه می‌شود. در این زمان ریشه درختان بیشترین مقاومت را در برابر شوری دارند. شسته شدن نمک‌های سطحی خاک و عبور آن‌ها از محدوده ریشه مشکلی را برای درخت ایجاد نخواهد کرد.

به علت سردی هوا در این فصل، آبیاری به‌منظور آبشویی حتی در صورت ماند آبی شدن نیز بلامانع است. قبل از آبشویی زمستانه، به‌منظور افزایش نفوذپذیری آب در خاک، شخم زدن خاک توصیه می‌گردد.

زمان آبیاری درخت پسته در زمستان

به‌منظور ایجاد یخ آب زمستانه، از اوایل زمستان می‌توان اقدام به آبیاری نمود. بهترین زمان نیز هنگامی است که دمای هوا به منفی هفت درجه سانتی گراد رسیده باشد.

علاوه بر آن برای حفظ رطوبت خاک می‌توان هر 30 تا 40 روز یک‌بار آبیاری سبک انجام داد.

در شرایطی که شوری خاک بالا است، آبشویی را در دوره خواب گیاه انجام دهید. این زمان از برگ‌ریزی کامل درختان شروع‌شده و تا 20 روز قبل از متورم شدن جوانه‌ها ادامه می‌یابد.

درصورتی‌که نیاز به اصلاح خاک با افزودن مواد اصلاح کننده خاک (گوگرد، گچ و …) و یا جابه‌جایی خاک (جابه‌جایی ناحیه آبیاری زمستانه درخت پسته ، افزایش و یا کاهش منطقه آبیاری، خارج نمودن و یا پراکنده کردن مرز آبیاری و ایجاد مرز جدید) وجود دارد، این مراحل را قبل از آبشویی زمستانه انجام دهید.

زمان آبیاری درخت پسته در زمستان
بهترین زمان آبیاری درخت پسته در زمستان

میزان آبیاری درخت پسته در زمستان

به منظور پاسخ یه این سوال که درخت پسته چقدر آب میخواد؟ بهتر است به شما بگوییم که درصورتی‌که هدف شما از آبیاری درخت پسته در فصل زمستان، ایجاد یخ آب زمستانه و همچنین حفظ رطوبت خاک است، به آبیاری بیش‌ازحد نیازی ندارید. آبیاری زیاد در این فصل، در زمین‌های با آب و خاک شیرین، می‌تواند معایبی را به همراه داشته باشد.

این کار باعث شسته شدن املاح و عناصر غذایی خاک شده و موجب فقیرتر شدن خاک خواهد شد. لازم است نسبت به آب و هوای منطقه خود، در رابطه با میزان مناسب آب، با کارشناسان این زمینه مشورت نمایید.

البته به یاد داشته باشید، اگر قرار است آبیاری زمستانه درخت پسته به‌منظور آبشویی در شرایط شوری آب و خاک انجام گیرد، نیاز است آبیاری سنگین در فصل خواب درختان داشته باشید.

آبیاری درخت پسته با آب شور

استفاده از آب شور برای آبیاری درخت پسته در زمستان می‌تواند به عنوان یک راهکار در مناطقی با کمبود آب شیرین مورد بررسی قرار گیرد. درخت پسته به خاطر تحمل نسبتاً بالای خود به شوری آب و خاک، گزینه مناسبی برای این شرایط است. اما، لازم است توجه داشت که آبیاری با آب شور می‌تواند چالش‌های خاص خود را به همراه داشته باشد.

نکات مهم هنگام آبیاری درختان پسته در زمستان با آب شور

  • شوری آب: آبیاری با آب شور نیازمند تعیین میزان تحمل شوری گیاه است. درخت پسته تا حدی قادر به تحمل شوری است، اما میزان شوری بیش از حد می‌تواند به ریشه و برگ‌ها آسیب برساند.
  • مدیریت آبیاری: برنامه‌ریزی دقیق برای زمانبندی و میزان آبیاری حیاتی است. استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای یا زیرسطحی می‌تواند کمک کننده باشد تا از تماس مستقیم آب شور با برگ‌ها و میوه‌ها جلوگیری شود.
  • تخلیه نمک‌ها: آبیاری زمستانه درخت پسته با آب با شوری اندک و یا شیرین می‌تواند در شستشو و تخلیه نمک‌ها از خاک مؤثر باشد. همچنین، افزایش زهکشی در زمین‌های کشاورزی برای جلوگیری از تجمع نمک‌ها ضروری است.
  • بهبود خاک: استفاده از اصلاح‌کننده‌های خاک مانند گچ کشاورزی یا مواد آلی می‌تواند به بهبود ساختار خاک و کاهش اثرات منفی شوری کمک کند.
  • نظارت مداوم: اندازه‌گیری مداوم شوری خاک و آب، به همراه بررسی وضعیت سلامت گیاهان، برای اطمینان از اینکه شرایط بهینه برای رشد درختان پسته حفظ می‌شود، ضروری است.
آبیاری درخت پسته در زمستان
آبیاری درخت پسته در زمستان

آبیاری تحت فشار درخت پسته

آبیاری تحت فشار، به ویژه آبیاری قطره‌ای، یک روش مؤثر و کارآمد برای آبیاری درختان پسته در زمستان است. این روش، با کنترل دقیق بر مقدار آب و زمان‌بندی آبیاری، به حفظ منابع آبی کمک کرده و در عین حال، باعث افزایش بهره‌وری محصول می‌شود.

آبیاری تحت فشار این امکان را فراهم می‌آورد که کودهای محلول در آب به صورت مستقیم و دقیق به ریشه‌ها اعمال شوند، که این امر به بهینه‌سازی تغذیه گیاه کمک می‌کند.

برای اجرای موفقیت‌آمیز این سیستم برای آبیاری زمستانه درخت پسته، باید یک سیستم آبیاری دقیق و مناسب طراحی شود که شامل تعیین فواصل مناسب بین قطره‌چکان‌ها و تنظیم فشار آب است.

سیستم‌های آبیاری تحت فشار باید به درستی نصب و به طور مرتب نگهداری شوند تا از کارکرد بهینه و پایدار آن‌ها اطمینان حاصل شود. استفاده از سنسورها و سیستم‌های کنترل خودکار می‌تواند به مدیریت بهتر آبیاری کمک کند، با این کار می‌توان به طور دقیق زمان و مقدار آب مورد نیاز گیاهان را تعیین کرد.

سخن پایانی

آبیاری درخت پسته در زمستان یکی از مهم‌ترین مراحل کشاورزی پسته است که خود به چند مرحله تقسیم می‌شود. آبیاری زمستانه با توجه به شرایط منطقه و آب و خاک باید تا قبل از بیدار شدن درختان پسته انجام گیرد.

به یاد داشته باشید درصورتی‌که قصد آبشویی را ندارید، نباید آبیاری سنگین انجام دهید. آبیاری زمستانه درخت پسته باید سبک و با فواصل بیشتر انجام گیرد. به علت اهمیت این مرحله از کشاورزی، کارشناسان پسته رفسنجان آماده ارائه مشاوره رایگان در این زمینه به شما عزیزان هستند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
3 ماه قبل

بهترین سایت و صفحه اینستاگرام با اختلاف متعلق به شماست.

مرتضی عسکری
پاسخ به  مرتضی
3 ماه قبل

سلام دوست عزیز
سپاس از لطف شما

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x