علائم مسمومیت عناصر در پسته

علائم مسمومیت عناصر در پسته

با علائم مسمومیت عناصر در پسته بیشتر آشنا شویم

هرگاه سخن از عناصر به میان می آید معمولا اولین چیزی که به ذهن می رسد کمبود عناصر و تغذیه درختان است. این در حالی است که در موارد بسیاری مشکل اصلی درخت بیشبود یا مسمومیت یک عنصر است و گاه تشخیص اشتباه کارشناسان باعث می شود گیاهی که مسمومیت یک عنصر را دارد به جای گیاهی که کمبود دارد مورد معالجه قرار گیرد!

کمبود مس در پسته

علائم مسمومیت ازت یا نیتروژن (N)را بیشتر بشناسیم

  • جوشیدن شیره بی رنگ (صمغ) از نوک میوه ها که در مجاورت هوا به مرور نوک میوه ها سیاه می شود.
    متاسفانه این عارضه با عارضه حمله آفاتی چون سن و سنک اشتباه گرفته می شود و باغدار یا کارشناس تصور می کند به علت حمله آفات این اتفاق افتاده است.
  • چروک شدن پوست میوه ها در ماه های مرداد و شهریور
    استفاده زیاد از کودهای ازته در اردیبهشت در باغهایی که با مشکل کم آبی مواجه هستند این مشکل را پدید می آورد، دقت داشته باشید اگر مدار آبیاری شما بالای 40 روز است نبایستی از کودهای ازته به میزان زیاد در فصل رشد استفاده کنید.
  • سقط جنین دانه ها در ابتدای تابستان
  • کاهش رشد ریشه
  • مسمومیت خیلی حاد باعث می شود رگبرگهای درخت سیاه شوند و اگر شدت زیادتر باشد باعث خشکیدگی سرشاخه نیز خواهد، در اینجا باز متاسفانه عده ای خشکیدگی سرشاخه به خاطر پروانه را با خشکیدگی سرشاخه به خاطر مسمومیت ازت اشتباه می گیرند و به تجویز سم روی می آورند!

نکته: سوختن حاشیه برگها نشانه مسمومیت ازت نیست اگر علائم فوق را با سوختن حاشیه برگها ملاحضه کردید بایستی به دنبال علت دیگری بگردید.

راهکار اصلاح مسمومیت ازت

عنصر ازت به خوبی و با دوز بالا در آب حل می شود، تنها راهکار موثر برای اصلاح مسمومیت ازت آبیاری است، بنابراین بهتر است در صورتی که دچار مسمومیت ازت شده اید، شروع به آبیاری باغ نمایید حتی اگر لازم است آب را به صورت تانکری خریداری کرده و در اختیار درخت قرار دهید.

علائم مسمومیت فسفر (P) را چگونه تشخیص بدهیم؟

در صورتی که مسمومیت فسفر در درخت اتفاق بی افتد به دلیل اثر آنتاگونیستی فسفر با عناصر میکرو شاهد علائم کمبود عناصر میکرو در درخت خواهیم بود (به خصوص منگنز) بنابراین اگر چنین علائمی روی برگ مشاهده کردیم بایستی به مسمومیت فسفر نیز فکر کنیم.

برای تشخیص می توانید آزمایش برگ انجام دهید یک راه ساده تر تشخیص مسمومیت فسفر این است که شما وقتی علائم کمبود عنصری مانند منگنز را در باغ مشاهده کردید متوجه می شوید با دادن کود منگنز هیچ اتفاقی نمی افتد و همچنان علائم کمبود باقی هستند.

اثر آنتاگونیستی یا آنتاگونیسمی (Antagonist) چیست؟

آنتاگونیسم با یک متضاد به نام آگونیست (Agonist) شناخته می شود، زمانی که می گوییم، یک ماده یا یک موجود زنده و … اثر آنتاگونیستی با فلان موجود یا فلان عنصر را دارد منظور این است که آن عنصر مانع حرکت و پیوند خوردن سایر عناصر می شود.

در مقابل اثر آگونیستی برعکس عمل می کند و باعث می شود حرکت یا پیوند عنصر مورد نظر بهتر انجام شود، البته لازم به ذکر است که توضیح شیمایی این فرآیند کمی متفاوت است و در اینجا فقط برای درک بهتر موضوع اینگونه توضیح داده شده است.

راهکار و اصلاح مسمومیت فسفر

متاسفانه اصلاح مسمومیت فسفر و حذف فسفر در خاک بسیار سخت است، دادن کودهایی که حاوی فسفر نیستند می تواند به حل این مشکل کمک کند، در مواقعی چیدن محصول به صورت زود هنگام می تواند این مشکل را حل کند.

یک راه دیگر کاشت گیاهانی است که تمایل به جذب فسفر بیشتری دارند تا فسفر اضافه در خاک را جذب کنند، با مشاهده مسمومیت فسفر حتما از کودهای کلات شده جهت تامین ریز مغذی درخت استفاده کنید استفاده از سولفات کلسیم (مخصوصا به شکل مایع) نیز می تواند این مشکل را حل کند.

مسمومیت پتاسیم (K) چه علائمی دارد؟

نه برای درخت پسته و نه سایر گیاهان تا کنون گزارشی مبنی بر مسمومیت پتاسیم مشاهده نشده است، و به نظر می رسد مسمومیت پتاسیم در گیاه نداریم، تنها موردی که بیشبود پتاسیم در خاک به وجود می آورد کاهش جذب کلسیم  و در موارد نادر کاهش جذب نیتروژن و منیزیم است که علائم کمبود کلسیم، نیتروژن و منیزیم را ممکن است شاهد باشیم.

مسمومیت کلسیم (Ca) را چگونه تشخیص دهیم؟

زمانی که کلسیم در خاک زیاد شود می تواند طیف گسترده ای از سایر عناصر را رسوب دهد (به خصوص کاتیون ها) و باعث بی استفاده شدن سایر عناصر شود، در اینجا مهمترین عناصری که تحت تاثیر قرار می گیرند فسفر و آهن هستند به همین دلیل یک راه اصلاح مسمومیت فسفر استفاده از کودهای کلسیمی است و برعکس.

در خاکهای گچی ما معمولا شاهد کمبود فسفر هستیم برقراری تعادل بین این دو عنصر درخاک یک موضوع بسیار اساسی است که تنها با دادن کودهای ارگانیک و آلی میسر است، با این وجود باید بدانیم خود کلسیم برای درخت مسمومیت خاصی مانند ازت یا برخی دیگر عناصر ندارد.

کاتیون چیست؟ اتم‌ها با از دست دادن الکترون به یون‌های مثبت کاتیون تبدیل می‌شوند، تمامی عناصر در گیاه به صورت یون قابل جذب هستند نه به صورت ملکولی برخی با بار مثبت یعنی کاتیون و برخی با بار منفی یعنی آنیون.

مسمومیت با آهن(Fe) چگونه است؟

سوختن و از بین رفتن میوه ها از جمله مسمومیت با آهن است.

نکته: مسمومیت آهن در درخت پسته روی برگهای قابل مشاهده نیست اما در سایر گیاهان خود را به شکل لکه های قهوه ای روی برگ نشان می دهد.

درمان مسمومیت آهن با یک آزمایش ساده خاک

نخست باید اسیدیته یا PH خاک را به حد طبیعی باز گردانیم (7) از بردن تراکتور یا هر وسیله ای که باعث فشرده شدن خاک می شود اجتناب کنیم و در صورت امکان زهکشی مناسب انجام دهیم و به درخت تا زمانی که تشنه نشده است آب ندهیم.

حتما آزمایش خاک انجام دهید تا از کمبود پتاسیم یا روی مطلع شوید کمبود پتاسیم یا روی می تواند سوختگی آهن را تشدید کند.
اگر همزمان با مسمومیت آهن علائم کمبود سایر عناصر مشاهده می شود به تدریج و با دوز خیلی کم حتی المقدور از طریق محلول پاشی علائم را برطرف کنید.

مسمومیت منیزیم (Mg) در درختان پسته چه شکلی است؟

با افزایش منیزیم در خاک جذب کلسیم مختل می شود و بارزترین نشانه مسمومیت منیزیم کمبود کلسیم است، رنگ پریدگی برگها به شکلی که رو به زردی می گرایند نیز یکی دیگر از علائم مسمومیت منیزیم است، اگر مسمومیت منیزیم شدید باشد شاهد عارضه لکه پوست استخوانی نیز خواهیم بود. متاسفانه در بسیاری از مناطق پسته کاری ایران به دلیل پایین رفتن سطح آب آبهای زیر زمینی شاهد افزایش منیزیم در آب آبیاری هستیم که مشکلات زیادی را پدید آورده است.

راهکار و درمان مسمومیت منیزیم 

در حال حاضر ساده ترین راه درمان این مشکل دادن کودهای کلسیمه و پتاسیم به خاک است اگر مسمومیت منیزم شما به خاطر آب آبیاری است بهتر است به فکر فیلتر کردن آب آبیاری باشید.

چرا مسمومیت مس (Cu) اتفاق می افتد؟

محلولپاشی بی رویه با غلظت بالای مس روی پسته تاثیری روی میوه نخواهد گذاشت اما برگها به شدت دچار سوختگی خواهند شد و شاهد خشک شدن برگها با رنگ قهوه ای مایل به کرم (خاکی) به صورت نامنظم خواهید بود. در سایر گیاهان جذب آهن مختل می شود.

راهکار و درمان مسمومیت مس

اضافه کردن تدریجی فسفر و روی به خاک و افزایش ماده آلی خاک (هیومیک اسید یا کودهای حیوانی کاملا پوسته یا کمپوست) استفاده از کودهای حاوی باکتری های مفید نیز برای حل این مشکل کمک خواهد کرد.

چرا مسمومیت روی (Zn) اتفاق می افتد؟

معمولا این مشکل به خاطر محلول پاشی پدید می آید، سوختگی برگها و میوه و ترشح صمغ از تمامی نقاط میوه نشانه واضح مسمومیت روی است.

درمان و راهکار مسمومیت روی

اگر پسته دچار مسمومیت شدید روی شود محصول آن سال را از دست خواهید داد، مسمومیت روی در خاک همراه با مسمومیت منیزیم رابطه مستقیم دارد یعنی اضافه شدن منیزیم در خاک می تواند مسمومیت روی را نیز به همراه داشته باشد.

درمان مسمومیت روی کار آسانی نیست در قدم نخست بایستی با گرفتن یک آزمایش کامل از برگ و خاک کمبود سایر عناصر را با احتیاط کامل جبران کنید دادن آهک به خاک باعث قلیایی شدن خاک می شود که این موضوع باعث می شود جذب روی مختل شود، دقت داشته باشید نباید از کودهای حاوی نیتروژن تا زمانی که مسمومیت برطرف نشده استفاده کنید.

مسمومیت منگنز (Mn) چگونه بوجود می آید؟

تا کنون گزارشی مبنی بر مسمومیت منگنز در پسته مشاهده نشده است زیرا این مشکل در خاکهای خیلی اسیدی به وجود می آید که خاک تمامی مناطق پسته کاری کشور ما قلیایی است اما این مسمومیت برای سایر گیاهان علائم زیر را به همراه دارد:

  • کج شدن و غیر طبیعی شدن شکل برگها
  • ایجاد دانه های سیاه یا تیره رنگ روی برگها
  • در صورتی که شدت مسمومیت زیاد باشد برگها از مرزهای بیرونی شروع به مردن می کنند.

آیا مسمومیت منگنز درمان دارد؟

اضافه کردن ماده آلی به خاک ممکن است به جلوگیری از نشانه های سمیت کمک کند تا pH خاک خنثی شود. اگر pH خاک شما زیر 5 باشد، آهک می تواند برای خنثی کردن آن اضافه شود.

هر کودهای مکمل ای که به خاک اضافه می شود باید از منگنز تهی و کم نیتروژن باشد. رطوبت خاک باید برای جلوگیری از نوسانات سطوح منگنز به طور ثابت نگه داشته شود افزایش نوسانات رطوبتی در خاک می تواند مشکل را بیشتر کند.

مسمومیت بر (Br) چگونه بوجود می آید؟

  • از بین رفتن سبزینه در برگهای پیر و بی حال شدن و زرد شدن آنها
  • جوانه های جانبی ممکن است حرکت کنند و سایر اعضای درخت مثل برگ میوه شاخه و جوانه گل کوچک بمانند.
  • افزایش ریز برگی
  • زرد شدن برگها از لبه که به سمت رگه ها پیش می رود.
  • در مسمومیت شدید برگها سیاه و سفید شده و رگبرگها می میرند.

راهکار و درمان مسمومیت بر 

هرچه خاک قلیایی تر باشد احتمال مسمومیت بر بیشتر است،در صورتی که مسمومیت بر را در خاک شاهد باشیم،قطعا شاهد کمبود سایر عناصر میکرو نیز خواهیم بود، با توجه به موارد ذکر شده مشخص می شود.

نخستین گام برای درمان مسمومیت بر این است که خاک را از حالت قلیایی به سمت اسیدی بیاوریم دادن ماده آلی زیاد استفاده از میکرواگرانیسمهای مفید میتوانید این مشکل را حل کند. برای حل کامل مشکل بایستی از کودهای کلسیمی در خاک استفاده کنید.

اگر منشاء مسمومیت بر شما آب آبیاری باشد کار شما بسیار مشکل خواهد شد، یک راهکار ساده کاشت گیاهانی است که بور را جذب می کنند راهکار بهتر این است که از فیلتر کردن آب آبیاری استفاده کنید

مسمومیت مولیبدن (Mo) چگونه رخ می دهد؟

تا کنون گزارشی مبنی بر مسمومیت این عنصر در پسته وجود نداشته است تا علائم دقیق آن شناسایی شود، اما در سایر گیاهان باعث کاهش جذب مس شده و از این طریق قابل شناسایی است.

درمان مسمومیت مولیبدن امکانپذیر است؟

استفاده از کودهای گوگردی و یا گوگرد مایع این تنها راهکاری است که برای مسمومیت مولیبدن وجود دارد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

استفاده از سه عنصر اصلی نیتروژن فسفر و پتاسیم در پسته محدودیت ندارن ولی دو نکته لازمه
۱-چگونه این کودها رو تقسیط کنیم در ماه‌های سال
۲-به نسبت همان نیتروژن که اضافه میکنیم چقدر فسفر یا پتاسیم اضافه کنیم
این دو نکته کاملا علمیه

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x