آیا می دانستید عاقرقرحا یک گیاه مسکن است؟

آیا می دانستید عاقرقرحا یک گیاه مسکن است؟

عاقرقرحا چگونه گیاهی است؟

عاقرقرحا گیاه علفی کوتاه، شبیه بابونه می باشد که در این نوشته به مشخصات و خواص بیشمار عاقرقرحا می پردازیم.

گیاهی است که به فارسی در ایران و در کتب صنعتی «عاقرقرحاء» و «تاغِندَست» می نامند. به فرانسوی Pyrether و Pyrethre d Afrique و Salivaire و Comomile a grandes fleurs و به انگلیسی Pellitory of Spain (ریشۀ گیاه) و Pellitory گفته می شود.

گیاهی است از خانوادۀ Compositae تیرۀ فرعی Radiae نام علمی آن Anacyclus pyrethrum DC و مترادف آن Anthemis pyrethrum L است این گیاه را به هندی آکاراکارا می نامند.

تشابه خواص گیاه عاقرقرحا با دیوسکوریدس

گیاه دیگری را که از نظر خواص ریشۀ آن شبیه عاقرقرحا می باشد دیوسکوریدس مورد توجه قرار داده است. این گیاه که برگهای آن شبیه عاقرقرحا و مانند شبت است، به یونانی در یاداشتهای دیوسکوریدس «فوریون» نامبرده شده که به معنای عاقرقرحا می باشد.

نام این گیاه در کتب تحقیقی معتبر «عود القریح» ذکر است است در سوریه می روید. نام دیگر آن در کتب طب سنتی آمده «اصل طرخون جبلی» است. تشابه خواص این گیاه با عاقر قرحا موجب شده است که در عده ای از مدارک گیاه عاقر قرحا با نام «اصل طرخون جبلی» نیز آورده اند، در صورتی که اصل طرخون جبلی ریشۀ گیاه دیگری است به نام عود القریح.

در ادامه مطلب به مشخصات و خواص بیشمار عاقرقرحا می پردازیم.

شکل شناسی گیاه عاقر قرحا

عاقر قرحا گیاهی است علفی، چند ساله، خیلی کوتاه، بلندی آن از یک وجب هم کمتر است. شبیه بابونه است.

برگ: برگهای آن دارای بریدگی های عمیق و باریک و پوشیده از کرک است.

گل: طبق گل آن در تابستان ظاهر می شود نسبتاً بزرگ است. دو نوع گل دارد، گلهای لوله آن زرد رنگ و گلهای زبانه ای و مادۀ آن روی آنها سفید و زیر گلها بنفش است.

ریشه: ریشه یا بیخ آن که در طب سنتی مستعمل است، دراز به طول 20-25 سانتی متر و به ضخامت یک انگشت می باشد.

طعم: طعم آن سوزندۀ زبان و گرم است.

محل رویش گیاه عاقرقرحا

نوع آفریقای شمالی آن در الجزیره می روید از نوع هندی آن مرغوبتر است. این گیاه بومی آفریقای شمالی و الجزیره می باشد و در سایر مناطق از قبیل هند، جنوب اروپا و اسپانیا انتشار دارد.

محل رویش گیاه عاقرقرحا

ترکیبات شیمیایی عاقر قرحا

از نظر ترکیبات شیمیایی در آن اسانس روغنی فرّار و پلی تورین[1] یا پیرترین وجود دارد. عاقرقرحا دارای خواص زیادی می باشد که بعد از معرفی مشخصات، به خواص بیشمار عاقرقرحا توجه می شود.

خواص درمانی عاقرقرحا

طبیعت ریشۀ عاقرقرحا طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است.

1.خواص عاقرقرحا در هند: عاقرقرحا در هند به عنوان مولد بزاق، محرّک قلب، مسکّن درد دندان، تسکین دهندۀ درد روماتیسم مصرف دارد.

2.بهبود درد های سردمزاجان: برای لقوه، فلج، رعشه، کزار، سستی و رخوت، لکنت زبان، درد سینه و دندان، درد مفاصل، سیاتیک، استسقاء و تقویت نیروی جنسی سرد مزاجان مفید است. اگر از گرد آن با عسل مخلوط و انگشت پیچ درست کنند و بخورند تسکین دهنده درد سینه است.

3.قاعده آور: مسهل بلغم، مدّر، قاعده آور است و ترشح شیر و عرق را افزایش می دهد.

4.ضماد عاقرقرحا: مالیدن ضماد آن در استعمال خارجی برای دردها و بیماری های مفاصل و اعصاب و درد سینه مفید است. مالیدن آن با روغن زیتون برای کزاز، بی حسّی عضلات و اعضا و سستی مزمن نافع است.

5.انسداد مجاری: جویدن آن خصوصاً با مصطکی و همچنین دمیدن گرد آن در بینی انسداد مجاری بین بینی را باز می کند.

6.بهبود سردرد با قطره عاقرقرحا: ریختن قطرۀ آن که مخلوط با روغن گل سرخ باشد در بینی برای تسکین سردرد و شقیقه درد شدید مفید است.

7.تسکین دهنده درد دردناک دندان: اگر آن را در سرکه بخیسانند و در دندان دردناک بگذارند، تسکین دهنده درد دندان است.

8.از بین برنده لکنت زبان: اگر آن را جویده و یا گرد آن را زیر زبان بپاشند رطوبتهای موضع را خشک کره و لکنت زبان را کاهش می دهد.

9.بهبود دیفتری با دم کرده عاقرقرحا: اگر دم کردۀ آن را در دهان نگهدارند دندانهای سست بن را محکم می نماید و مزه مزه یا غرغرۀ آن با سرکه برای دیفتری نافع است.

10.تقویت نیروی جنسی: خوردن گرم آن مسهل بلغم است و اگر روغن آن را قبل از هم بستری بر قضیب بمالند، محرّک است و در صورتی که بخواهند انزال را سریع می کند.

11.مانع سوختن دهان از آتش: اگر گرد عاقر قرحا را با نوشادر نرم مخلوط کنند و بسایند و بر کام و دهان بمالند، مانع سوختن دهان از آتش می شود و این وسیله ای است که بازیگرها برای نمایش از آن استفاده می کنند.

خواص و کاربرد درمانی عاقر قرحا

مضرات مصرف زیادی عاقرقرحا

عاقر قرحا مضر ریه است از این نظر باید با کتیرا و مویز خورده شود.

مقدار مصرف خوراکی عاقرقرحا

مقدار خوراکی آن تا 4 گرم و جانشین آن در بیماری های کبد آب دار فلفل و عسل است. در بیماری های معده جانشین آن راسن است و اگر هیچ یک نباشد جانشین آن نصف وزن آن یعنی 2 گرم زنجبیل و فلفل است.

تهیه روغن خوراکی از عاقرقرحا

برای تهیه روغن عاقرقرحا در حدود 30 گرم عاقر قرحای خشک را گرفته و در 450 گرم آب ریخته جوش می دهند. تا آنکه در مجموع 30 گرم بماند، بعد آن را صاف کرده با 60 گر روغن زیتون مخلوط نموده و بکار می برند.

پودر عطسه آور ریشه عاقر قرحا

ریشۀ عاقر قرحا، دانۀ مویزج، زنجبیل، دار فلفل از هر کدام به طور مساوی گرفته از هر یک را جداگانه نرم کوبیده و ساییده، مخلوط می کنند. این پودر از داروهای عطسه آور قوی است.

توضیح: مویز میوۀ گیاه دارواش است که به طور مشروح در سایر جلدهای این کتاب شرح آن آمده است. همین طور دار فلفل و سایر اجزای گرد.

در این نوشته سعی شد به مشخصات و خواص بیشمار عاقرقرحا از جمله تسکین درد دندان و تقویت قوای جنسی و .. پرداخته شود امید است مورد توجه واقع شده باشد.

برای خرید انواع گیاهان دارویی به فروشگاه ما مراجعه کنید!!

گرد عطسه آور قوی عاقر قرحا

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

[1] pellitorine

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x