شوره زارها پر از آب هستند!

شوره زارها پر از آب هستند!

شوره زارها پر از آب هستند!

بعد از مطالعه این مقاله پیشنهاد می کنم فایل پی دی اف اتچ شده را دانلود و مطالعه نمایید تا با شخصی آشنا شوید که این کار را عملی کرده است.

شور شدن خاکها به دو دلیل عمده صورت می گیرد:

  1. کاهش سطح آبهای زیرزمینی و شور شدن آبهای زیر زمینی
  2. زیاد شدن آبهای زیر زمینی و بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی

شوره زار

ما به مورد شماره 2 کار داریم یعنی مکانهایی که به خاطر زیاد بودن آب در زیر زمین ما شاهد شور شدن و نمکی شدن سطح زمین هستیم

شوری و خشکی یک مشکل بزرگ در جهان به حساب می آید مشکلی که میتواند میلیاردها دلار خسارت به بار بیاورد و زمینهای وسیع و بیشماری را غیر قبل سکونت یا کشت نماید در ایران نیز طبق تخمین ها بیش از 20 میلیون هکتار شوره زار لم یزرع داریم.

شوره زارهای و دشت نمکهای طبیعی که در سطح کشور وجود دارند عمدتا به دلیل وجود آب فراوان زیر زمینی تبدیل به شوره زار گشته اند، از بین رفتن تدریجی پوشش گیاهی در نهایت منجر به شکل گیری این شوره زارگها کشته است، با از بین رفتن پوشش گیاهی در یک منطقه باران هم کمتر خواهد بارید (رجوع کنید به مقاله باران چیست؟ چگونه باران ایجاد میشود) در نتیجه حتی گیاهانی که به شوری هم تحمل بالایی دارند به خاطر کم آبی از بین خواهند رفت و در نهایت یک شوره زار بدون حتی یک خار تشکیل خواهد شد.

علت تشکیل شوره زار
علت تشکیل شوره زار

چگونه شوره زارها را اصلاح کنیم؟

اصلاح شوره زارها یک پروسه زمان بر است و حداقل 5 سال و در شرایط ایده آل 20 سال زمان می خواهد اما زمانی که شما این کار را انجام دهید می توانید یک شهرستان و یا استان جدید خلق کنید!

برای اصلاح شوره زارهایی که به دلیل بالا بودن سطح آب زیر زمینی شور شده اند باید مراح زیر به ترتیب اجرا شود:

الف- زهکشی عمیق

در شوره زارها بایستی زه کشی عمیق با عمق بیش از 10 متر انجام شود زمانی که زهکشی با عمق بیش از 10 متر انجام شود به مرور با بارش اندک باران نمکی که در سطح خاک جمع شده است شسته شده و به داخل رودخانه مصنوعی که ایجاد کرده ایم هدایت می شود اگر زهکشی را خوب و درست انجام دهیم در کمتر از یک سال شاهد شکر گیری یک رودخانه شور خواهیم بود حال ما دو چیز داریم آب شور و زمین شور…

ب- اصلاح آب شور و خاک

برای اینکه خاک شور احیا شود راهکار بسیار ساده ای وجود دارد کاشت گیاهانی که به شوری بسیار بالا مقاوم هستند و به علاوه نمک دوست هم هستند یکی از بهترین گیاهانی که می توان بدین منظور کاشت گیاه سالیکورنیا است که با آب دریا هم می توانیم آن آبیاری کنیم و این گیاه یک علوفه بسیار مناسب برای دام نیز می باشد پس هم زمان میتوانیم در زمین شوره زار خود به پرورش دام هم مشغول شویم البته هنوز آب شیرین برای دام نداریم و باید آن را از طریق دیگری تهیه کنیم.

ج- رها سازی ماهی های آب شور در رودخانه مصنوعی

با رها سازی ماهی های آب شور در رودخانه ها ما در مدت کوتاهی به سود دهی می رسیم ماهی های آب شور زیادی در جهان وجود دارند حتی میتوانیم در این رودخانه مصنوعی ماهی خاویار پرورش دهیم و سود هنگفتی بدست بیاوریم با افزایش پوشش گیاهی و افزایش جمعیت ماهی در رودخانه مصنوعی ما کم کم شاهد شیرین تر شدن خاک و آب خواهیم بود.

 

جمع بندی:

شاید برای شما این مقاله کمی مزحک به نظر برسد اما بد نیست بدانید که در ایران این کار توسط شخصی به نام مسعود اسدی سالها پیش انجام شده است و هزاران هکتار زمین لمیزرع شور در کشور را این کار آفرین برتر تبدیل به جنگل کرده است و از زمینی با ارزش صفر زمینی با ارزش هر هکتار حداقل 50 میلیون پدید آورده است.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

 

برای دانلود مقاله تبدیل شوره زار به جنگل و آشنایی به آقای مسعود اسدی کلیک کنید:

تبدیل شوره زار به جنگل

 (برای دانلود فایل جمع اعداد نمایش داده شده را در کادر وارد کنید سپس فایل برای دانلود و مشاهده آزاد می شود)

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفری مقدم
جعفری مقدم
11 ماه قبل

باسلام واحترام وتبریک سال نو
کشت پاییزه گندم وجو وذرت وچغندر بر بهره وری محصولات زراعی می افزاید ولی کشت تکمحصولی پسته بدون رعایت حدنصاب فنی اقتصادی سطح زیر کشت وآبیاری با آبهای زیزمینی شور بر کویری دشت مهولات خراسان رضوی افزودهاست انتقال آبهای زیزمینی ملی استحصال شده به خارج از آبخور پروانه حفر موجب عدم کشت پاییزه شدهاس

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x