آشنایی با کود سبز و نحوه عملکرد آن

آشنایی با کود سبز و نحوه عملکرد آن

تاثیر کود سبز بر بهبود عملکرد گیاهان

با توجه به اینکه هزینه خرید، حمل و نقل و پاشــیدن کود حیوانی خصوصا در زراعت های بزرگ بسیار زیاد است، یکی از راه های افزایش ماده ی آلی خاک، استفاده از بقایای  گیاهی و کود سبز می باشد.برای آشنایی با کود سبز و نحوه عملکرد آن باید بدانیم اغلب گیاهان علوفه ای به خصوص از خانواده بقولات  را کاشته و قبل از تولید گل و پس از اینکه رشدشان به حد کافی رسیده برگردانده، در زیر خاک  مدفــون می نمایند. این عمل، باعث پوســیده شــدن گیاه در خاک و تولیــد هوموس (گیاخاک) می شود و خواص فیزیکی خاک را بهبود می بخشد.

ولی کود سبز عملاً مواد غذایی به خاک اضافه نمی کند، بلکه آن چه را که طی رشد خود از خاک جذب کرده و در خود ذخیره نموده است به خاک بر می گرداند اما در صورتی که از گیاهان تیره بقولات بعنوان کود سبز استفاده شود تمام ازت تثبیت شده را به خاک بر می گرداند. از طرف دیگر کود سبز با جذب و ذخیره مواد غذایی در خود از شسته شدن آنها جلوگیری می نماید. گیاه مورد استفاده بعنوان کود سبز می بایستی اثرات فیتوتوکسینی بر رشد محصول بعدی نداشته باشد، فصل رشد کوتاهی داشته، تراکم بوته بالا را تحمل کند و رشد سبزینه ای زیادی داشته باشد تا علاوه بر این که مقدار زیادی ماده آلی به خاک اضافه می کند، پوشش کامل خاک را تامین نماید. پوشش کامل خاک برای جلوگیری از فرسایش خاک و بازداری رشد علفهای هرز ضرورت دارد.

بنابراین اهداف کود سبز را می توان درموارد زیر خلاصه نمود:

  • افزایش ماده آلی خاک،
  • حفظ مواد غذائی خاک (و در صورت استفاده از گیاهان تیره بقولات افزایش ازت خاک)،
  • جلوگیری از فرسایش خاک و مبارزه با علفهای هرز

برای تهیه کود سبز از چه گیاهانی استفاده می شود ؟

اولویت انتخاب گیاهان از خانواده بقولات (ماش- شــبدر- باقلا- یونجه) به عنوان کود سبز علاوه بر سریع الرشــد، کم توقعی و پرشــاخ و برگ بودن به دلیل توانایــی آن ها در تثبیت ازت می باشــد که باعث می شــود ضمن بهبود خواص فیزیکی خاک ازت خاک نیز افزایش یابد.برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • دارای رشد سریعی بوده ومدت کوتاهی زمین زراعی را اشغال کنند.
  • پرشاخ و برگ، شاداب و سرشار از مواد غذایی باشد تا هم با سایه خود مانع سبز شدن بذر علف های هرز شوند و هم زیر خاک بردن آنها به سادگی انجام گیرد.
  • کم توقع بوده و برای حداکثر رشد خود به کود حیوانی یا شیمیایی کمتری احتیاج داشته باشند.
  • نیاز آبی آنها بسیار کم باشد که این ویژگی در مناطق گرمسیری و خشک اهمیت بیشتری دارد.

یک هکتار کود ســبز معمولا 35 تا 50 تن شــاخ و برگ و نسوج گیاهی تازه وارد خاک می نماید که معادل 20-10 تن کود دامی اســت و می تواند حدود 2-1 تن هوموس به خاک اضافه نماید.درمناطق سرد، عمل برگرداندن کود سبز در پاییز انجام می گیرد تا فرصت کافی برای تجزیه آن ها  جود داشــته باشد، در مناطق گرمسیر بهتر است آن ها را در بهار زیر خاک نمود. توجه کردن به  آبدار بودن گیاه و تشکیل نشدن دانه در زمان برگرداندن گیاه به خاک بسیار مهم است.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x