روش های پیشگیری از آلودگی در کشت بافت گیاهی

روش های پیشگیری از آلودگی در کشت بافت گیاهی

پیشگیری از آلودگی در کشت بافت گیاهی

برای دانستن روش های پیشگیری از آلودگی در کشت بافت گیاهی باید بدانیم یکی از مهم ترین روشهای پیشگیری آلودگی ممانعت از رسیدن میکروارگانیسم های موجود در هوا به منطقه سترون شده می باشد.برای جلوگیری از ورود اجرام میکروبی موجود در هوا به محل کار سترون شده باید کلیه پنجره ها و درب های ورودی محل کار کاملا بسته شده باشند و در حول و حوش اتاقک کار حداقل افراد ممکن تردد داشته باشند. تا حد امکان از تنفس کردن بداخل اتاقک کار باید اجتناب شود. اگر عملیات سترون نیاز در داخل کابینت مجهز به سیستم هوای تصفیه شده انجام می گیرد باید از ماسک جراحی استفاده شود.باید دست ها مرتبا تا آرنج با آب گرم و صابون شسته شده و هرگز نباید دست و یا بازوها از روی سطح سترون شده رو باز(آب مقطر,آگار استریل شده) عبور داده شود.

کشت بافت گیاهی

کلیه ظروف شیشه ای ضدعفونی شده در باز باید تا حد ممکن در قسمت عقبی اتاقک کار قرار داده شوند.در موقع ریختن مدیوم غذایی سترون شده از ارلن ها بداخل لوله های کشت باید همواره از قسمت پایین ارلن مدیوم گرفته شود و دستها باید در حداکثر فاصله ممکن از دهانه لوله کشت و یا پتری دیش کشت ( که مدیوم غذایی را دریافت میکند ) قرار گیرند.در هنگام باز کردن پتری دیش ضدعفونی شده دو طرف مقابل کفه بالایی آنرا با انگشتان شصت و وسطی گرفته و کفه را به آرامی به عقب حرکت دهید به نحوی که انگشت هرگز از روی کفه پایینی عبور نکند.

در میکروبیولوژی روش متداول جهت ضدعفونی کردن دهانه لوله های کشت و ارلن ها گرفتن آنها در روی شعله چراغ الکلی است.ولی در این روش امکان وارد شدن غلظت های بالایی از اتیلن بداخل شیشه ها وجود دارد. این گاز, که از احتراق الکل حاصل می شود در واقع یک نوع هورمون گیاهی است و می تواند تاثیرات عمده ای بر روی رشد و تکامل بعدی بافت های کشت شده گیاهی ایجاد نماید.در خاتمه هر یک از مراحل کشت باید کلیه ظروف شیشه ای، ابزار، ورقه های آلومینیومی اضافی و سایر مواد مصرف شده نباید به هیچ وجه در آزمایشگاه نگهداری شوند زیرا ممکن است اسپورهای تولید شده در این کشت ها تمامی عملیات کشت بافت را مورد تهدید آلودگی قرار دهند .

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x