رفع التهاب های بدن با مصرف گل محمدی

رفع التهاب های بدن با مصرف گل محمدی

با خواص ضد التهابی گل محمدی آشنا شوید!

گل محمدی با نام علمی Rosa damascene Mill به عنوان یکی از مهمترین گونه ها از خانواده رز، در نظر گرفته می شود. قسمت های مختلف این گیاه برای اهداف پزشکی و غذایی استفاده می شود. این گیاه به طور وسیع در سراسر جهان از جمله ایران، ترکیه هند و بلغارستان به منظور مصارف درمانی و آرایشی به طور وسیع کشت می شود.

به طور مثال، از اسانس آن در صنعت عطرسازی، نوشیدنی ها، لوازم آرایشی و همچنین به عنوان خوشبو کننده در پمادها و لوسیون ها استفاده می شود. همچنین، گل محمدی برای درمان دردهای شکمی، مشکلات گوارشی، دردهای قفسه سینه مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف مواد شیمیایی و گیاهی یکی از روش هایی است که در کنترل درد، قدمتی کهن دارد.

به علت وجود مواد موثر در داروهای گیاهی و همراه بودن آن ها با مواد دیگر یک حالت تعادل بیولوژیکی بوجود می آید که مانع از انباشته شدن آن ها در بدن می شود. وجود عوارض جانبی کم و یا نداشتن عوارض جانبی علت برتری قابل ملاحظه گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی ضد درد است.

درد یک تجربه حسی و روانی ناخوشایند است که با آسیب احتمالی و یا واقعی در بافت ها ارتباط دارد. درد پاتولوژیک به طور عمده به دو نوع التهابی و نوروپاتی تقسیم می شود. درد التهابی در اثر آسیب و التهاب بافت بوجود می آید. التهاب در پاسخ به محرک های مختلفی ایجاد می شود.

انواع عفونت های بدن که با گل محمدی درمان می شوند!

از جمله انواع عفونت ها، عناصر و ذرات خارجی، ایسکمی، واکنش های آنتی ژن – آنتی بادی، آسیب های حرارتی و یا دیگر آسیب های فیزیکی است. در حال حاضر و به شکلی رایج از داروهای NSAID برای بهبود التهاب استفاده می شود. استفاده از این داروها خطر ایجاد لخته های خونی را افزایش می دهد که این امر می تواند به بروز سکته های قلبی و مغزی منجر شود.

لذا شناخت و توسعه داروهای ضد التهابی که منشاء طبیعی داشته باشند مورد توجه بسیار قرار گرفته است. فعالیت ضد التهابی و ضد دردی عصارهی حاصل از گل محمدی قبلا در نمونه های حیوانی ثابت شده است و در مطالعات اخیر اسانس گل محمدی با ترکیبات اصلی citronellol، trans geraniol و phenyl alchol فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قابل قبولی را نشان داده است.

سپسیس یا عفونت دومین علت شایع مرگ بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه به شمار می رود. با توجه به عوارض ناشی از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، استفاده از گیاهان دارویی دارای خاصیت ضدالتهابی، مانند گل محمدی برای درمان و کاهش عوارض ناشی از التهاب، توصیه می شود.

آنتی اکسیدان ها قادر به مبارزه و خنثی سازی اثرات و آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماری سپسیس هستند. از این رو یافتن آنتی اکسیدان های طبیعی در پیشگیری از این بیماری و اثرات ناشی از آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.

انواع عفونت های بدن که با گل محمدی درمان می شوند!

خواص ضد دردی و ضد التهابی گل محمدی با وجود ترکیب فلاونوئید ها 

یکی از ترکیبات فراوان در گیاهان با خاصیت ضددردی فلاونوئیدها هستند که در گل محمدی شناسایی شده است. فلاونوئید ها ترکیبات پلی فنل طبیعی موجود در گیاهان می باشند که دارای خواص ضد دردی و ضد التهابی اند. فلاونوئیدها می توانند از سد خونی – مغزی عبور کنند و به واسطه مکانیزم های مختلف، گیرنده های آنزیم های درگیر در التهاب را در مغز به صورت مرکزی کنترل کنند.

فلاونوئیدها با مهار سیکلواکسیژناز در بافت ملتهب، مانع از تشکیل پروستاگلندین ها می شوند. پروستاگلندین ها سبب تحریک رسپتورهای درد می شوند. گیاهان حاوی فلاونوئید بسیاری از آثار خود را با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز اعمال می کنند. فلاونوئیدها از جمله آپی ژنین تجمع لیپیدهای شناور را که برای سیگنال کردن درد ضروری هستند را کم می کند. بنابراین، فلاونوئیدها با مهار تجمع گیرنده ها و آبشار سیگنالی، درد التهابی را کم می کنند.

درمان بیماری التهابی روده و التهاب های پوستی با مصرف عصاره گل محمدی

درمان بیماری التهابی روده: در یک بررسی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نتایج نشان داده که گل محمدی برای درمان بیماری کولیت اولسروز که یک بیماری التهابی روده است مفید می باشد. در این تحقیق نشان داده شد که عصاره هیدروالکلی گل محمدی از راه خوراکی دارای فعالیت ضد التهابی مناسبی است و با استفاده از نتایج این تحقیق استفاده از این گیاه در منابع سنتی برای این منظور تایید می‌شود. البته مطالعات بیشتری برای شناسایی مواد موثره و مکانیسم های اثر آن ها مورد نیاز است.

درمان التهاب های پوستی: گل محمدی در مرطوب کردن پوست، رفع چروک های صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوست های حساس و لطیف موثر است به همین دلیل در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می کنند.

درمان بیماری التهابی روده و التهاب های پوستی با مصرف عصاره گل محمدی

با مصرف دمنوش گل محمدی مشکل هضم و گوارش خود را برطرف کنید!

گل محمدی گیاهی متعلق به خانواده رز است. در ایران از سال های دور از گل های این گیاه برای تهیه گلاب استفاده می شده است و اسانس گل محمدی از با ارزش ترین اسانس ها بوده و از لحاظ ارزش حجمی (ارزش واحد حجمی اسانس آن) در رتبه سوم اسانس ها قرار می گیرد. موارد مصرف اسانس در صنایع عطر سازی و مواد آروماتیک، فرآورده های بهداشتی و آرایشی شامل انواع کرم های آرایشی، لوسیون ها و صابون ها، در صنایع غذایی، داروسازی، گل آرایی و معطر نمودن فضا می باشد.

در پزشکی سنتی ایران، گل محمدی برای درمان انواع مختلف بیماری ها مانند اختلال گوارشی، خونریزی لثه، سردرد، اختلال حافظه، زخم ها و بیماری های قلبی عروقی کاربرد داشته است. در دهه های گذشته تحقیقات زیادی برای تایید استفاده های آیینی این گیاه، یافتن خواص فارماکولوژی جدید و تعیین ترکیب شیمیایی مسئول آثار بیولوژی آن انجام شده است. آلکان ها، فلاونوئیدها، ترپن ها و ترپنوئیدها از مهمترین ترکیبات شناسایی شده در گل محمدی هستند.

دستگاه گوارش انسان دچار چه مشکلاتی می شود؟

هضم نادرست غذا معمولا با ناراحتی های گوارشی از جمله نفخ، سوزش معده، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ همراه است و عواملی همچون پرخوری، تند خوردن غذا، مصرف غذاهای چرب، مصرف زیاد کافئین، شکلات و همچنین استرس‌ها باعث شیوع این مشکلات می گردد. بعضی از گیاهان با خواص دارویی تاثیر خوبی بر بهبود این ناراحتی ها دارند.

در یک بررسی انجام شده در سال 2008 نتایج نشان داده که مصرف دمنوش گل محمدی برای سلامت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن مفید است. بطوری که هضم غذا در افراد مورد بررسی با مصرف دمنوش بهبود یافته و با بهبود جریان صفرا، آثار نفخ و درد کاهش پیدا کرده است. همچنین برای کاهش ریفلاکس معده نیز مفید بوده است.

پژوهشی با هدف بررسی مقدماتی مکانیزم اثر جوشانده گل محمدی بر ترشح اسید معده بر روی موش صحرایی نژاد ویستار صورت پذیرفته است. چهار گروه مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه اول (شاهد یا دارونما) یعنی جوشانده مصرف نکردند و گروه دوم جوشانده گل محمدی دریافت نمودند. گروه های سوم و چهارم به ترتیب مشابه گروه های قبل بودند با این تفاوت که 50 دقیقه قبل از القای بیهوشی، آتروپین دریافت نمودند.

کلیه حیوانات به مدت 24 ساعت قبل از القای بیهوشی گرسنه نگه داشته شدند. سپس، به داخل ابتدای دوازدهه، جوشانده گل محمدی و یا دارونما تزریق شد. پس از گذشت 4 ساعت، اسیدیته ترشحات معده به روش تیتراسیون اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که آتروپین و جوشانده، هر دو موجب کاهش معنی دار اسید معده شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، جوشانده گل محمدی اثرات مهاری قوی بر ترشح اسید معده به جای می گذارد.

دستگاه گوارش انسان دچار چه مشکلاتی می شود؟

آیا می دانید نوشیدن گلاب درد معده را از بین می برد؟

نوشیدن گلاب برای از بین بردن درد معده، دل پیچه، تهوع و استفراغ نیز مفید است. گزارش شده غنچه های نارس گل محمدی که طعم گس دارد برای درمان اسهال مناسب است. اما گل های رسیده خاصیت ملینی دارند. اسانس گل محمدی خاصیت مهاری بر انقباض روده کوچک دارد. این اثر شاید توسط گرانیول و سیترونلول موجود در این گیاه ایجاد می شود. این مهار انقباض در دستگاه گوارش ممکن است بیان کننده اثرات آشامیدن گلاب در طب سنتی و تاثیر آن در رفع درد معده و دلپیچه باشد.

از سوی دیگر بر پایه نظر طب سنتی جوشانده ی گل محمدی اثر ملین دارد و پژوهش بر موش صحرایی نشان داده که خوراندن عصاره این گیاه سبب اسهال می شود. گرچه به نظر می رسد که ایجاد یبوست یا اسهال توسط گل محمدی به نوع عصاره و شیوه ی تجویز آن بستگی داشته باشد. گزارش شده است تجویز داخل صفاقی عصاره گل محمدی با غلظت 1 درصد می تواند چسبندگی داخل شکمی در پی جراحی را مهار و از شدت التهاب و فیبروز ناحیه بکاهد.

بهبود بهداشت قاعدگی با نوشیدن چای گل محمدی

گل محمدی از دیرباز به علت خواص متعدد، محبوب همگان بوده و از نوع گل های عرفانی محسوب می شود فرآورده های این گیاه شامل گلاب، اسانس، گلبرگ و غنچه خشک می باشد. گلاب از گذشته تا کنون در مراسم مذهبی، انواع شیرینیجات سنتی، شستشوی اماکن مقدس و به علت اثر آرامش بخش و نشاط آور در مراسم تدفین، در بین فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژ ه ای داشته است.

ارقام تجاری این گیاه (R. damascene) بوته های دائمی با قدرت شاخه زایی زیاد، پرخار و با گلهای بسیار معطر بزرگ هستند. اگرچه قسمت های مختلف گیاه معطر می باشند، ولی معمولا از گل ها اسانس گیری انجام می شود. امروزه قسمتهای مختلف این گیاه به منظور اهداف پزشکی و غذایی استفاده می شود.

گل محمدی به طور وسیع در سراسر جهان از جمله ایران، ترکیه، هند و بلغارستان، به خاطر کاربردهای درمانی و آرایشی به طور وسیع کشت می شود. به طور مثال، از اسانس آن در صنعت عطرسازی، نوشیدنی ها، بستنی ها، لوازم آرایشی و همچنین به عنوان خوشبوکننده در پمادها و لوسیون ها استفاده می شود.

گل محمدی همچنین برای درمان دردهای شکمی، مشکلات گوارشی، دردهای قفسه سینه مفید است. دیسمنوره یا دردهای مربوط به قاعدگی یکی از شایعترین شکایت های بیماری های زنان بخصوص در میان زنان جوان می باشد. دیسمنوره می تواند اولیه یا ثانویه باشد. دیسمنوره اولیه معمولا 1 تا 2 سال بعد از نخستین قاعدگی شروع می شود و دیسمنوره ثانویه نتیجه یک اختلال یا بیماری خاص می باشد.

برای خرید غنچه گل محمدی به فروشگاه ما مراجعه کنید!

 

بهبود بهداشت قاعدگی با نوشیدن چای گل محمدی

علت دیسمنوره ثانویه چیست؟

علت دیسمنوره ثانویه می تواند آندومتریوز، بیماری التهابی لگن و تومورها باشد. دیسمنوره اولیه عموما به صورت کرامپ های لگنی کوتاه مدت پیش از قاعدگی و یا همزمان با شروع قاعدگی به مدت 1 تا 3 روز رخ می دهد. دیسمنوره با درد مختصر در ناحیه تحتانی پشت و علائم سیستمیک مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، اسهال، استفراغ، حرکات روده ها، افسردگی و علائم عصبی همراه است و می تواند منجر به اختلال در فعالیت های روزمره گردد.

امروزه جهت کنترل و درمان دیسمنوره، می توان روش های گوناگونی همچون گرمای موضعی، گیاه درمانی، تیامین، ویتامین E، روغن ماهی، طب سوزنی، تحریک عصب از راه پوست و مصرف پروستاگلندین از جمله مفنامیک اسید و ایبوبروفن را نام برد. مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهابی غیر استروییدی و داروهای خوراکی هورمونی و سایر مسکن ها سبب بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل تهوع، مشکلات گوارشی، زخم پپتیک و اسهال می گردد.

اما مصرف داروهای گیاهی مطمئن و بی خطر بوده و مورد قبول بسیاری از افراد می باشد. گل محمدی حاوی ترکیباتی همچون ویتامین های A، B3، C، D و E و ترکیباتی همچون آلکالوئیدها، فلاونوئیدها و ترکیبات آلی است.

اثر مثبت گل محمدی به دلیل وجود همین ترکیبات است.فلاونوئیدها از طریق به تاخیر انداختن سوخت و ساز اسید آراشیدونیک از مسیر سیلکواکسیژناز سبب اثرات ضد درد می گردد. همچنین فلاونوئیدها در سیستم عصبی مرکزی متصل شده و سبب باز شدن کانال کلر و ایجاد اثر آرام بخش و شل شدن عضلات می گردد.

علت خاصیت ضد التهابی گل محمدی چیست؟

گل محمدی به دلیل داشتن ترکیباتی همچون فنتیلالکل، سیترونلول، لینالول و ژرانیول خاصیت ضد التهابی، ضد درد و ضد اکسیدانی دارد. مطالعات نشان داده که ماساژ با روغن گل سرخ سبب کاهش معنی دار شدت دیسمنوره شده است.

همچنین اسانس گل سرخ سبب مهار انقباضات ناشی از کلروپتاسیم و تحریک میدان الکتریکی و کاهش اسپاسم شکم می گردد. ویتامین E یک آنتی اکسیدانت است و می تواند با جلوگیری از اکسیداسیون اسید آراشیدونیک از تولید پروستاگلاندین ها جلوگیری نماید و سبب کاهش دیسمنوره گردد.
یکی از علائم سیستمیک همراه دیسمنوره سردرد می باشد که ممکن است در نتیجه اضطراب ایجاد شود. رایحه گل محمدی بر روی سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز موثر است. دو ماده سیترونلول و 2- فنیل اتیل الکل موجود در گل محمدی دارای اثرات ضد اضطراب هستند. همچنین فلاونوئیدهای موجود در گل محمدی سبب ایجاد اثرات خواب آوری و ضد اظطرابی می گردند.

از دیگر علائم سیستمیک تغییر حالت های عصبی می باشد. گل محمدی سبب کاهش فشارهای عصبی، درمان افسردگی و اثرات آرامش بخش و ضد درد دارد که در نتایج مختلف گزارش شده است.

در یک بررسی با هدف تعیین اثر عصاره گل محمدی بر شدت درد دیسمنوره اولیه، شرکت کنندگان دو نوع کپسول مفنامیک اسید و گل محمدی را با مشخصات ظاهری یکسان در دو سیکل متوالی هر ۶ ساعت یکبار تا ۳ روز دریافت کردند. داده ها از طریق پرسشنامه ی مشخصات دموگرافیک، چک لیست و مقیاس آنالوگ بصری جمع آوری شد. نتایج نشان داد که عصاره گل محمدی و مفنامیک اسید اثر یکسان بر شدت درد دیسمنوره اولیه داشتند.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x