راهکارهای اصلاح خاک های آهکی در کشاورزی امروز

راهکارهای اصلاح خاک های آهکی در کشاورزی امروز

راهکارهای اصلاح خاک های آهکی در کشاورزی 

اصولاً اصلاح PH خاک، کار مشکلی است. معمولاً PH خاک را به عنوان یک خصوصیت ثابت در نظر می‌گیرند و خیلی تغییر نمی دهند. زیرا خاک دارای خاصیت تامپونی یا واحدی است و در مقابل تغییرات PH از خودش مقاومت نشان می‌دهد. لذا توصیه می‌شود با توجه به PH خاک، گیاه انتخاب و کشت شود.

برای تغییر PH خاک به خاک‌های اسیدی آهک اضافه می‌کنند و در نتیجه PH خاک افزایش پیدا می کند، کاری که در کشورهای اروپایی و اقلیم مرطوب صورت می‌گیرد و مشکل خاک‌های آن‌ها، اسیدی بودن است که باید از طریق مصرف آهک، PH را افزایش دهند. مشکل خاک ایران، بالا بودن PH خاک و قلیایی بودن آن است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای کاهش PH خاک باید از یکسری مواد اصلاح کننده یا کاهش دهنده PH استفاده بکنیم. یعنی اینکه در بعضی جاها از طریق آبیاری اسید سولفوریک و اسید کلریدریک به خاک اضافه کنیم. ولی مصرف اسید کاری مشکل و همراه با خطرات جانبی بوده و توصیه می‌شود برای کاهش PH خاک، از گوگرد استفاده بشود.

نقش عنصر گوگرد در اصلاح خاک

عنصر گوگرد اضافه شده به خاک به وسیله‌ی باکتری تیوباسیلوس (که در خاک موجود است) اکسید ‌شده و اسید سولفوریک تولید می کند و PH خاک را تغییر می‌دهد، اما کاهش PH خاک زیاد نیست بلکه فقط در حد یک واحد PH تغییر داده می‌شود. در روش دیگر، PH خاک را موضعی کاهش می‌دهند تا اثرات منفی آن را از بین ببرند.

مثلاً مقدار کمی از خاک گلدان را انتخاب کرده (حدود 0/2 کل خاک گلدان) و PH آن را کاهش می‌دهند، وقتی ریشه گیاه به آن قسمت خاک رسید در محیط مناسب عناصر خود را دریافت می کند. روش دیگر، مصرف کودهای اسیدزا است. مصرف کود سولفات آمونیوم به طور جزیی می‌تواند PH خاک را کاهش بدهد.

اگر می خواهید خاک آهکی خود را به روش ارگانیک و بدون مواد شیمیایی اصلاح کنید، راهکار زیر راهکار اساسی و بسیار عالی خواهد بود:

  1. حدود 20 تن کود دامی را به همراه 2 تن گوگرد معدنی به شکل یکنواخت به خاک بدهید. (برای هر هکتار)
  2. زمین را غرق آب کنید و در آب آبیاری 120 لیتر هوکر استفاده کنید.
  3. 10 روز بعد از آبیاری زمین را کامل شخم بزنید.

 با توجه به میزان درصد آهک در خاک مقادیر فوق تغییر می کند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جهانگیر صحرایی
جهانگیر صحرایی
3 سال قبل

سلام
مقاله کوتاه و قابل درک و عالی بود

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x