دمنوش چای کوهی، نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان!

دمنوش چای کوهی، نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان!

همه چیز درباره جوشانده بینظیر چای کوهی

چای کوهی گیاهی از تیره نعنا به ارتفاع حدود 25 سانتی متر با ساقه کرک دار است، که به گلهای دراز وخوشبو منتهی می شود. چای کوهی در ارتفاعات و درون صخره‌ها می‌روید. این گیاهان چند ساله، گلدار و مقاوم هستند که برای زنده ماندن با آب کم و خاک نامناسب سازگار شده اند.

گل ها به رنگ قرمز ارغوانی و مجتمع به صورت فشرده در قسمت انتهایی ساقه است. برگ ها بیضی شکل نوک تیز و دندانه دار هستند. مانند سایر گیاهان خانواده نعنا تمام قسمت های این گیاه معطر است. گل ها و برگ های این گیاه خاصیت دارویی از جمله ضد التهاب، ضد درد، ضد باکتری، آنتی اکسیدان سیتوتوکسیک و ضد آرتریت دارد. عصاره هیدروالکلی چای کوهی اثر ضد اضطراب و سقط آور است.  این گیاه متابولیت‌های پینن (pinene ) به نام‌های میرتنول (myrtenol ) و وربنول (verbenol) دارد و ویژگی‌های آرام‌بخشی‌اش به‌دلیل وجود این مواد شیمیایی است.

 طعم چای کوهی

چای کوهی گیاهی کم رشد است، که از برگهای کوتاه و بسیاری از گلهای کوچک متصل به ساقه های بلند و باریک تشکیل شده است. برگها و ساقه های آن به رنگ سبز نقره ای و دارای بافتی مبهم و مخملی است و برگها نیزه ای شکل به شکل بیضی  است. برگهای کوچکتری نیز وجود دارد که پایه گلها را پوشانده است ، که به عنوان برگ شناخته می شوند ، که دارای نوک نوک تیز هستند و سبز هستند. گلها در امتداد ساقه ها به صورت عمودی رشد می کنند و زرد کم رنگ ، معطر و فشرده هستند. کل گیاه خوراکی شامل گلها ، ساقه ها و برگ ها است و می توان از آن به صورت تازه و خشک در چای ها استفاده کرد. چای کوهی دارای عطر و طعم ملایم ، شیرین ، خاکی و است که یادآور ترکیبی از نعناع ، بابونه و مرکبات است.

 

فصول، در دسترس بودن چای کوهی

چای کوهی تازه در تابستان برداشت می شود و نسخه خشک آن در تمام طول سال در دسترس است.

گیاهشناسی چای کوهی

این چای یک گیاه چند ساله است که قد آن بین 15-40 سانتی متر رشد می کند و از جنس Sideritis است که از نظر گیاهشناسی بخشی از خانواده Lamiaceae یا نعناع است. در حال رشد وحشی در کنار کوه های سنگلاخی جنوب اروپا و در ارتفاعات بیش از نه صد متری ، چای کوهی با دست برداشت می شود و از دوران باستان به عنوان یک داروی گیاهی سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

بیش از هفده نوع مختلف چای کوهی وجود دارد که به طور معمول برداشت می شود از طبیعت و Sideritis raeseri تنها رقمی است که در مقیاس کوچک نیز کشت می شود. از چای کوهی که به دلیل عطر و طعم خاکی ، شیرین و خاصیت غذایی بالای آن مطلوب است ، بیشتر در چای استفاده می شود و از برگ ، گل

 

 

ارزش غذایی چای کوهی

چای کوهی منبع عالی آهن ، ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و روغنهای اساسی است. چای کوهی را می توان تازه استفاده کرد اما معمولاً خشک می شود و برای تهیه یک چای گیاهی استفاده می شود. برگها ، گلها و ساقه های خشک را می توان به صورت دسته ای فروخت، آنها را با یک رشته گره زد و یا اینکه آنها را کمی خرد ، بسته بندی و به عنوان یک چای برگ شل فروخت. چای بدون کافئین پس از دم ، طعم بسیار ملایمی دارد که به خوبی با عسل ، اسطوخودوس ، لیمو ، دارچین و بابونه جفت می شود. هنگام برداشت تازه ، برگ ها و ساقه ها باید بلافاصله برای بهترین عطر و طعم استفاده شوند ، و در صورت خشک شدن ، چای کوهی در صورت نگهداری در یک مکان خنک ، خشک و تاریک می تواند 1 تا 3 سال دوام داشته باشد.

عقاید سنتی درباره چای کوهی

در یونان ، چای کوهی دارای سابقه طولانی در استفاده دارویی است و با توجه به منطقه و کوهی که در آن پرورش داده می شود ، با نام های مختلف محلی شناخته می شود. کلمه Sideritis ، که از تیره گیاهان است ، در یونانی به آهن ترجمه می شود و اعتقاد بر این است که از شباهت گیاه به شکل نیزه و توانایی آن در بهبود زخم های سلاح های آهن در قرون وسطی گرفته شده است. چای کوهی همچنین به چای چوپان معروف است زیرا چوپانان هنگام مراقبت از حیوانات خود در کوهها اغلب گیاه را در چای دم می کنند. در عصر مدرن ، چای کوهی ریشه عمیق در سنت شفاهی دارد و مادربزرگ های بسیاری به افراد محلی یاد می دهند که از این چای به عنوان داروی روزانه برای سرماخوردگی ، آنفولانزا ، احتقان ، اضطراب ، بهزیستی کلی و همچنین به عنوان تقویت کننده ایمنی طبیعی استفاده کنند.

 

 

 

تاریخچه چای کوهی

چای کوهی بومی جنوب اروپا است و از زمان های بسیار قدیم به طور وحشی رشد می کند. این گیاه در آب و هوای گرم و خشک در امتداد دامنه های صخره ای به مقدار کم و بدون خاک رشد می کند و در ارتفاعات بسیار زیاد یافت می شود ، اما در مقیاس کوچک برای استفاده تجاری نیز کشت می شود و به عنوان یک داروی خانگی طبیعی در باغ های حیاط خانه رشد می کند. امروزه چای کوهی در یونان ، آلبانی ، اسپانیا ، ترکیه ، بلغارستان ، مقدونیه و کوزوو به صورت وحشی در حال رشد است. وقتی به صورت چای در می آید ، می توان آن را در داروخانه ها ، فروشگاه های گیاهان و مواد غذایی در اروپا یافت و همچنین برای فروش در آمریکای شمالی ، آسیا ، آمریکای جنوبی و استرالیا

خواص چای کوهی برای سلامتی 

بقراط ، که اغلب او را پدر طب مدرن می دانند ، در مورد چای کوهستان و فواید آن برای سلامتی نوشت و ضمن تمجید از آن برای توانایی بهبود بدن هنگام دم کشیدن با آب گرم. این به ما نشان می دهد که چه مدت این نوشیدنی به عنوان مقوی بهداشتی و دارویی استفاده شده است زیرا بقراط در قرن 5 قبل از میلاد متولد شد.

برخی خواص چای کوهی عبارتند از:

  • دانشمندان ترکیباتی در چای کوهی یافتند که ویژگی‌های رگ‌گشایی دارد و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.
  • وجود آنتی اکسیدان و فنول‌های طبیعی در این گیاه، می‌تواند از التهاب موجود در مجرای معدی و روده‌ای، بکاهد
  • مصرف چای کوهی هنگام سرماخوردگی به دلیل خاصیت خلط آوری آن سبب باز شدن راه بینی و گلو می شود.
  • چای کوهی گیاه قاعده آور است و می تواند به کنترل و تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند
  • برای مقابله با عفونت های تنفسی،سرفه و سرماخوردگی
  •  مشکلات تنفسی ،
  •  سوهاضمه و اضطراب خفیف استفاده می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
  • به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها
  •  به عنوان ضد التهاب و برای کاهش تب ارزش دارد.
  • این چای خلط‌آور بوده
  • و در درمان برونشیت و آسم مؤثر است.
  •  چای کوهی سوزش معده و زخم معده را بهبود می‌بخشد.

 

 

چای کوهی سر شار از آنتی اکسیدان 

گلها ، برگها و ساقه های کوچک زرد  Sideritis  غنی از روغن و ترکیباتی هستند که آنتی اکسیدان های شناخته شده هستند. یکی از اینها کمفرول نامیده می شود – یک فلاونوئید با خواص بسیار قدرتمند. مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج نشان می دهد که می تواند برای طیف وسیعی از بیماریها (از جمله پیشگیری از آنها) مانند سرطان خون ، سرطان پستان ، دیابت و حتی سرطان ریه مفید باشد. در حال حاضر ، این فلاونوئید به عنوان یک درمان احتمالی برای انواع سرطان ها به تنهایی در نظر گرفته شده است.

سایر ترکیبات با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا در  سیدیدیت  شامل آگلیکون ها ، اسید کلروژنیک (ترکیب جلوگیری کننده از سرطان) ، ورباسکوزید (ضد التهاب و ضد میکروبی) و بسیاری دیگر نیز شناسایی شده اند.

چای کوهی مناسب برای اضطراب و افسردگی

بقراط تشخیص داد که نوشیدن چای کوهی تأثیر مثبتی بر اضطراب و افسردگی دارد و باز هم تحقیقات علمی نشان می دهد که این یک واقعیت واقعی است.  به عبارت دیگر ، مصرف منظم چای کوهی می تواند به شما در جلوگیری از بیماری های روانی مربوط به پیری کمک کند و در عین حال به دیگران که دارای اختلالات خلقی مربوط به هر سنی نیستند نیز کمک کند. اگر از اضطراب و / یا افسردگی رنج می برید ، این چای که به طور منظم مصرف می شود ، ممکن است اثرات مفیدی برای شما داشته باشد.

چای کوهی فشار خون را کاهش می دهد

یک نشریه 2012 از “Journal of Physiology and Pharmacology” نشان داد که عصاره های ساخته شده از Sideritis به فشار خون کمک می کند در حالی که به عروق خونی شل می شود. این مطالعه روی حیوانات فشار خون شریانی را اندازه گیری کرد و دریافت که دوز عصاره سیدیریت منجر به گشاد شدن رگ های خونی می شود که به کاهش فشار خون و کاهش استرس بر روی عضله قلب کمک می کند. در حالی که این مطالعات به حمایت از استفاده Sideritis برای فواید آن در سلامت قلب کمک می کند ، قبل از اینکه چای کوهی یونان درمانی برای بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته شود ، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

چای کوهی  از دستگاه گوارش محافظت می کند

در سال 2012 ، “Planta Medica” یک مطالعه حیوانی درباره اثرات چای کوهی یونان بر سلامت دستگاه گوارش و اختلالات منتشر کرد. محققان دریافتند که مصرف دوز خوراکی این چای منجر به التهاب کمتری در دستگاه گوارش می شود که احتمالاً به دلیل وجود فنل ها و آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی در گیاه یافت می شود. محققان همچنین دریافتند که مصرف مکمل منجر به کاهش التهاب و سمیت در طولانی مدت می شود و توانایی های محافظتی چای کوهی یونان را نشان می دهد. در حالی که نتایج امیدوار کننده بود ، به چای کوهی یونان به عنوان یک داروی گیاهی برای عوارض گوارشی ، به داروی بیشتری نیاز است.

دم کردن چای کوهی 

هنگام دم کردن چای کوهی از گیاهان تازه ، می توانید از گلها ، ساقه و برگهای گیاه استفاده کنید. حدود شش تا هشت قطعه از گیاه را درون آب در حال جوش قرار داده و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت پنج تا 10 دقیقه بجوشد و این بستگی به میزان چای مورد علاقه شما دارد. چای کوهی یونان طعم خاکی دارد و اگر از گلها استفاده می کنید ، رایحه کمی گل است. برای برگهای خشک چای یا کیسه های چای ، حدود 2 قاشق غذاخوری یا یک سوم کیسه چای را درون قوری اضافه کنید و با آب جوش پر کنید ، اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه شیب دار شود. برای طعم دادن به چای می توانید عسل و همچنین شیر یا لیمو اضافه کنید.

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x