درختان میوه مناسب کاشت در تهران (سنجد)

درختان میوه مناسب کاشت در تهران (سنجد)

آشنایی با گیاه سنجد و خواص آن

سنجد از دیرباز یکی از میوه های ثابت پای سفره هفت سین ایرانیان بوده است سنجد نام های دیگری چون : غبیده بادام ، چوب دانه ، نقد ، بل، صرع الکلبه سرین چک (کردستان) ایده (آذربایجان) پستانک و سپتانک (تهران قدیم) دارد به انگلیسی به آن زیتون روسی Russian Olive و Oleaster میگویند و نام علمی آن Elaeagnanceae می باشد.
سنجد بیش از 45 گونه دارد که در ایران بیشتر دو گونه E.angustifolia و E.multiflora کاشته می شود. درخت سنجد نسبت به ناملایمات آب و هوایی از جمه شوری آب و خاک کم آبی سرمای زیاد و گرمای زیاد بسیار بسیار مقاوم است و در بسیاری از نقاط کشور از مناطق سردی چون کردستان تا استان های گرمی چون کرمان و یزد دیده می شود.

درخت سنجد به دلیل داشتن شاخ و برگ بسیار زیاد و خارهای قوی به عنوان حصار نیز مورد استفاده قرار می گیرد با کاشت متراکم درخت سنجد در اطراف مزرعه یا باغ و ویلای خود علاوه بر این که محصول خوبی برداشت خواهید کرد یک دیوار طبیعی نیز به وجود آورده اید.

 روش های کاشت گیاه سنجد

درست هست که درخت سنجد در هر شرایطی رشد می کند اما اگر بخواهیم یک محصول خوب بدست بیاوریم باید به این درخت هم رسیدگی کافی داشته باشیم تا محصول خوبی برداشت کنیم.

قبل از کاشت بهتر است برای هر هکتار 20 تن کود دامی را با پوساننده کود پوسانده و به زمین بدهید و سپس شخم بزنید. نهال مناسب را تهیه کرده و به فاصله 4 تا 5 متر از یک دیگر بکارید می توانید برای کاهش مصرف آب از کود آب نگهدار استفاده کنید به این صورت که زیر هر نهال 60 سانتی متر خاک را برداشته و حدود 5 کیلوگرم آب نگهدار را با خاک زیرین مخلوط کرده و سپس گودال را پر کرده و نهال سنجد را بکارید. بهترین زمان کاشت نهال اسفند ماه است.(برای خرید کود آب نگهدار به فروشگاه ما مراجعه کنید)

سنجد برای آب و هوای مرطوب مناسب نیست پس دقت کنید اگر می خواهید در منطقه ای که رطوبت هوا بالاست اقدام به کاشت سنجد بکنید از این کار اجتناب کنید رطوبت زیاد درخت را از بین نمی برد اما گل های سنجد ریزش کرده و محصولی به شما نمی دهد. سنجد را از راه قلمه زدن نیز می توانید تکثیر کنید بهترین زمان خواباندن قلمه در خاک دی ماه است .

 روش های کاشت گیاه سنجد

روش های آبیاری نهال یا درخت سنجد

نهال تازه کاشته شده به هفته ای یک بار آبیاری نیاز دارد تا ریشه خود را در خاک به خوبی مستقر کند بعد از 6 ماه فاصله آبیاری را به راحتی می توانید به دو هفته ای یک بار افزایش دهید این روند تا یک سال دیگر باید ادامه یابد تا درخت شما 2 ساله شود. درخت دو ساله را می توانید هر 3 هفته یک بار آب دهید این روند تا 5 سالگی باید ادامه داشته باشد از 5 سالگی به بعد با توجه به شرایط محیطی و رشد درخت تا 40 روز یک بار آبیاری برای سنجد کافی است.

اوایل بهار که درخت سنجد به گل می رود به آبیاری حساس است بهتر است آبیاری بهاره را در هنگام گل به عقب بیندازید تا گل ها ریزش نکنند.
درخت سنجد نهایتا به ارتفاع 8 متر بیشتر نخواهد رسید در شرایط خوب و با رسیدگی مناسب می توانید تا دو تن سنجد در هر هکتار برداشت کنید البته این تنها منبع در آمد سنجد نیست!
یکی از گرانترین مایع های جهان عطر گل سنجد است کشور های عربی عاشق این عطر هستند و به آن النبق می گویند. عطر سنجد دارای هورمون های FSH و LH است که از هیپوفیز ترشح می شوند ، این عطر تمایلات جنسی در مردان و زنان را افزایش می دهد. همچنین عطر گل سنجد باعث کاهش فشارهای روانی شده و نشاط آور است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
م.ک.
م.ک.
1 سال قبل

سلام هسته ی سنجد را چطور بکاریم که تبدیل به نهال گردد ؟ آیا مثل سیب نیاز به طبقه بندی دارد ؟

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x