خوش طعم ترین پسته کدام است؟

خوش طعم ترین پسته کدام است؟

علت طعم پسته مرغوب

علت اصلی خوشمزه گی پسته چربی بالای آن است. علت اصلی خوشمزه بودن پسته مرغوب ایران  چرب‌ تر بودن آن است و علت اصلی کیفیت بالای پسته ایران ارتفاع مناطق پسته‌ کاری در ایران است. ارتفاع پسته‌ کاری در باغات پسته ایران از ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و این ارتفاع باعث ایجاد اتفاوت دمایی زیاد در شب و روز، فشار هوای کم و رطوبت نسبی پایین‌ تر شده و باعث تغلیظ و حرکت بهتر شیره نباتی می‌ شود.

این عامل باعث شده که پسته ایرانی جز خوشمزه ترین پسته های جهان باشد.چند سالی است که پسته آمریکا در امر تولید از ایران پیشی گرفته و در حال تصاحب بازارهای جهانی یکی پس از دیگری است. لذا به نظر می‌رسد پسته ایران می‌تواند به خوبی از این امتیاز رقابتی (طعم و مزه)به خوبی استفاده کند و همچنان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

خوشمزه ترین پسته کدام است؟

خوشمزه ترین پسته کدام است؟

از میان  پسته‌های رنگارنگ ایرانی بهترین و خوشمزه‌ترین نوع پسته، پسته احمد آقایی است. این رقم پسته که شکلی کشیده دارد به دلیل داشتن چربی مفید زیاد در مغز خود در رده خوشمزه‌ترین پسته‌های ایران و همچنین جهان قرار دارد.

پسته ی مرغوب ایران در کدام شهر های تولید می شود؟

پسته مرغوب، پسته ایران که از لحاظ طعم و شکل نه تنها در ایران معروف بلکه در جهان مرغوبترین انواع پسته است پسته شهرستان رفسنجان است .

تاریخچه کشت پسته در رفسنجان بیش از  هزار سال است و از دیر باز بین کشور های چین و غربی تجارت می شده است .

پسته رفسنجان در ایران نیز دارای شهرت بسیار کهن است . و تقریبا می‌شود گفت بسیاری از هموطنان طمع این پسته را چشیده اند و در بسیاری از محافل و مجالس مهمان های خود را با پسته رفسنجان پذیرایی کرده اند.

در پیش از انقلاب که تمرکز بسیار زیادی بر روی صادرات و توسعه کشاورزی ایران بوده است تاکنون شهرستان رفسنجان در طرح دولت ها برای صنعتی  کردن پسته و رشد صادرات و کشاورزی کشور بسیار مورد توجه بوده . به همین دلیل رفسنجان دارای امکانات صنعتی کشاورزی پسته مانند دستگاه های پسته شور کن و یا آب خندان و یا بسته بندی است که این زیرساخت ها بسیار قدرتمند بوده و باعث بهبود کیفیت و مزه پسته می شود .

شاید زیاد شنیده باشید که مرغوبترین پسته دنیا پسته ایران است. راستی چرا و به چه دلیل این ویژگی مهم رقابتی نصیب ایران شده؟ چرا پسته ایران از سایر کشورهای جهان خوشمزه‌تر است؟

پسته ی مرغوب ایران در کدام شهر های تولید می شود؟

راه تشخیص آجیل مرغوب

بهترین راه تشخیص آجیل خوب، چشیدن آن است. قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید. البته نباید خیلی از این راه مطمئن باشید. چرا که در اکثر آجیل ها اندکی خراب هست و احتمالا چشیدن طعم زیاد نمی تواند همیشه چاره باشد. آجیل هایی با طعم تند، خیلی شور و یا ترش  مناسب نیستند.

چون با بو دادن آجیل های کهنه با آبلیمو یا سایر ادویه ها مانع از تشخیص کهنگی آن توسط مشتری می شود و مزه اصلی آن را پنهان می کند. همچنین طعم کهنه و ماندگی از دیگر نشانه های کهنه بودن آجیل است. هر گونه بوی تیزی، رطوبت و نا نیز علامت هشداری برای شناخت آجیل های کهنه است. یکی از فروشندگان مطرح آجیل در رفسنجان راهکار شناخت آجیل خوب را این گونه معرفی می کند: «مزه و طعم و شادابی آجیل مهم ترین ویژگی آجیل خوب است».

راه تشخیص آجیل مرغوب

روش معمول تشخیص آجیل خوب 

رویت دقیق آجیل

لمس کردن آجیل با دستمال مرطوب

یکدست بودن آجیل

بهترین رقم پسته ایران

برای پیدا کردن بهترین رقم پسته و پسته مرغوب اول باید به معرفی بیشترین نوع پسته موجود در رفسنجان پرداخت. در شهرستان چهار نوع پسته: احمدآقایی، پسته اکبری، پسته کله قوچی و پسته فندقی، بیشترین فراوانی تولید و کیفیت را به خود اختصاص داده اند. البته رقم پسته های دیگری چون پسته ممتاز، پسته شستی، رقم رضایی، رقم سبز پسته، رقم سیف الدینی، رقم سیریزی،رقم هراتی و پسته بادامی نیز یافت می شود که قابل توجه نیستند. بیشترین پسته ای که حجم صادرات را به خود را دارد رقم پسته فندقی می‌باشد و در رتبه دوم رقم پسته احمد آقایی می‌باشد.

بهترین رقم پسته از لحاظ کیفیت تولید و مقاوم بودن نوع پیوند پسته احمد آقایی است، که بخش مهمی از صادرات و بخش قابل توجهی از آجیل را به خود اختصاص می دهد. بهترین پسته جهان از لحاظ کیفیت و مزه و زیبایی فقط و فقط در منطقه نوق رفسنجان یافت می‌شود که بزرگترین باغات پسته دنیا در این منطقه قرار دارد.

تشخیص پسته آب خندان از پسته مرغوب

ممکن است پسته خندان ترکیبی از دو نوع پسته خندان و پسته آب خندان باشد. بهترین راه برای تشخیص پسته‌ی آب خندان این است که اول از نمونه یک‌ مشت برداشته و نزدیک گوش خود ببرید و تکان دهید اگر صدای مغز آن‌ که به پوست می‌خورد قابل شنیدن بود یعنی آن پسته به ‌طور مصنوعی آب خندان شده است (یعنی این که نوع پسته قبلاً خندان نبوده و به روش مصنوعی آن را خندان کرده‌اند).
افراد سودجو، پسته دهن ‌بست را برای  ساعاتی در آب می‌خوابانند تا پوسته آن نرم شود و بعد پسته دهن‌بسته را چکش می‌زنند تا مقداری باز شود، بعد این پسته را در میان آب یخ می‌گذارند سپس آن را در کوره گرم می‌کنند که درواقع به آن شوک وارد با این روش دیواره پسته  باز می‌شود و مغز آن نمایان می‌شود و به‌ اصطلاح آب خندان می‌شود. پسته آب خندان به دلیل رطوبت یخ و حرارت کوره بو و طعم مخصوصی می‌گیرد و کیفیت مغز آن ‌هم پایین می‌آید ولی اگر این روش را ندانید این پسته دهن‌بسته را به ‌عنوان پسته خندان معرفی کرده و با قیمت گرانی به شما می‌فروشند.

انواع پسته در بازار ایران

به طور کلی دو نوع پسته در بازار پسته  کشور ما موجود است:

  • پستـه ی خام: پستـه های خام به دلیل آنکه قبل از عرضه تحت هیچ عملیاتی قرار نمی‌گیرند طعم واقعی خود را در اختیار خریدار می گذارند. اگر این نوع پسـته در یک محل برای مدت زیادی بماند، بوی ماندگی و کهنگی می گیرد و خریدار به هیچ عنوان به سمت آن نمی رود.
  • پسـته ی شور: پستـه هایی که قبل از فروش تحت عملیاتی قرار می گیرند که اصطلاحاً به آنها بوداده نیز می گویند. این پستـه ها توسط جوهر لیمو و نمک بو داده می شوند. ظاهر آنها نظر را به خود جلب می کند و طبعاً بسیاری از افراد طعم این نوع پسته ها را بیشتر دوست دارند. اما این پستـه ها همیشه با کیفیت نیستند. احتمال دارد با توجه به قیمت مناسب تر به اشتباه پسـتـه کهنه یا سر بسته و یا با مغز کوچک خریداری کنید.

جهت مشاوره و خرید پسته ممتاز رفسنجان با ما تماس بگیرید:

۰۹۱۳۱۹۲۳۷۰۰ مهندس مهدی حاج حسنی

رای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x