فولویک اسید چیست و چه خواصی در کشاورزی دارد؟

فوائد و خواص فولویک اسید در کشاورزی

گاها دیده شده عده ای فولویک اسید کشاورزی را با فولیک اسید خوراکی که به صورت قرص مصرف می شود اشتباه می گیرند انگلیسی اولی Fulvic هست و دومی Fulic .

مهمترین خاصیت فولویک اسید خاصیت هدایت گری مواد غذایی است به عبارت ساده تر فولویک اسید باعث می شود که تبادل الکتریکی بین ریشه گیاه و مواد مغذی به شکل بهتری انجام گیرد در نتیجه تمامی مواد غذایی مورد نیاز گیاه به راحتی توسط ریشه های موئی جذب شوند. البته این خاصیت فولویک اسید در محلول پاشی هم وجود دارد و باعث جذب بهتر کودها از طریق محلول پاشی می شود.

همین خاصیت بسیار ساده است که فوائد فراوانی را به همراه دارد فوائدی چون افزایش ریشه زایی بهبود فتوسنتز و ….

اسید فولویک از هیومات استخراج می شود هیومات (Humate) یک ترکیب طبیعی است که از معادن لئوردانیت استخراج می شود. اسید فولویک را می توان یکی از قویترین عوامل کلات کردن مواد معدنی به شکل طبیعی دانست معمولا بهترین کودهای کلات شده ارگانیک از اسید فولویک جهت کلات کردن بهره برده اند.

معمولا اسید فولویک خالص به رنگ زرند رنگ یا قهوه ای متمایل به زرد است بر خلاف هیومیک اسید که دارای ملکولهای درشت است و در محلول پاشی زیاد قابل جذب نیست فولویک اسید به خوبی هم جذب می شود و هم عامل هدایت سایر عناصر به درون برگ است. باید مد نظر داشته باشیم مصرف زیاد فولویک اسید در محلول پاشی تاثیر منفی خواهد داشت.

اسید فولویک و اسید هیومیک از هیومات (Humate) و هیومات از لئوردانیت (leordanite ) استخراج می شوند.

ساخت اسید هیومیک یا فولویک و … توسط بشر هم اکنون امکان پذیر نیست یا اگر باشد مقرون به صرفه نیست تمامی این مواد از طبیعت استخراج شده بقایای گیاهی بعد از گذشت چندین سال (و گاه قرن) در اثر فعالیت میکروارگانیسمها به هیومیک اسید و فولویک اسید تبدیل می شوند در اینجا باز نقش مهم میکروارگانیمسها در خاک نمایان می شود.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x