روش های خزانه گیری و نشاء کاری در گیاهان

روش های خزانه گیری و نشاء کاری در گیاهان

شناخت روش های خزانه گیری و نشاء کاری در گیاهان

کاشتن بذر و تولید گیاهچه در زمینی غیر از زمین اصلی را خزانه گیری و انتقال آن به زمین اصلی را نشاء کاری در گیاهان می گویند و قطعه زمینی که به این منظور استفاده می شود را خزانه می گویند. برای خزانه گیری قطعه زمینی کوچک را به بهترین شکل ممکن آماده می کنند و مقیاس این زمین در حدود 144 تا 344 متر از هر هکتار است و در صورت لزوم آن ها را از سرما و گرما محافظت می کنند و گیاهانی همچون توتون و تنباکو و برنج از گیاهانی هستند که در آن ها نشاء کاری انجام می شود.

دلایل استفاده از خزانه گیاهان

دلایل استفاده از خزانه در گیاهان عبارت اند از:

  1. بذر بعضی از محصولات زراعی مانند توتون و تنباکو بسیار کوچک بوده و در زمین اصلی نمی توانند رشد کرده و عملکرد مطلوبی را داشته باشند و از این رو اقدام به تولید آن ها در خزانه می کنند.
  2. طول فصل رشد طبیعی موجود در منطقه کوتاه شده و چنانچه محصول کاشته شود نمی تواند سیکل دوره رشد خود را به پایان برساند و و کشت تنباکو در اصفهان با چنین مشکلی روبرو است و خزانه گیری باعث می شود که این طول دوره رشد به صورت مطلوبی طی شود و همچنین می توان محصولات تازه و نورس و زودرس را روزانه بازار کرد.
  3. امکان تهیه بستر آلی برای سبز شدن بذر و رشد گیاهچه و در این قسمت می توان مقداری از کود های آلی(مانند کود آلی آب نگهدار) را داد و شرایط رشد را به صورت عالی فراهم کرد و سایر عملیات های کشاورزی به راحتی در خزانه انجام می شود.
  4. با کشت در خزانه فرصت بیشتری برای تهیه زمین اصلی فراهم می شود و همچنین این فرصت را هم بوجود می آورد که محصول دیگری در فرصت بیشتری در مزرعه باقی بماند.
  5. چون شرایط سبز شدن بذر آماده است در نتیجه مقدار بذر کمتری استفاده شده و در نتیجه در مصرف بذر صرفه جویی می شود.
  6. به دلیل کوچکی زمین در مقدار آب مصرفی هم صرفه جویی می شود.

عملیات نشاء کاری گیاهان چگونه  است؟

نشاء کاری در گیاهان با ماشین هم انجام می شود و سرعت کار آن ها در حدود 1 تا 6 هکتار در روز است و در صورت وجود وقت و محدود بودن مساحت مزرعه می توان از زمان غروب برای نشاء کاری استفاده کرد تا گیاهچه کاشته شده به یک باره در معرض آفتاب شدید و دفع آب قرار نگیرد.

از سوی دیگر گیاهچه طی فواصل شب فرصت کافی را برای بر قراری تعادل دارد و باید به این نکته هم اشاره شود که به بیرون کشیدن بوته از زمین خزانه سبب بر هم خورد تعادل بین ریشه و قسمت هوایی گیاه می شود.

در صورتی که این عدم تعادل شدید باشد می تواند سبب مرگ گیاهچه شود و در صورتی که در زمان نشاء کاری بوته دارای تعداد برگ زیادی است می توان برای کاهش سطح تعرق دو و یا سه برگ از برگ های مسن را قطع کرد چون خسارت ناشی از عدم تعادل تبخیر بسیار بیشتر از قطع کردن دو و یا سه برگ است.

 

منبع: دکتر محمدرضا خواجه پور.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x