حساسیت به پسته و فصل آن چگونه درمان می‌شود ؟

حساسیت به پسته و فصل آن چگونه درمان می‌شود ؟

احتمالاً در اطراف خود افراد را دیده‌اید که بدون ابتلا به سرماخوردگی در فصول و ماه‌های مشخصی از سال آبریزش بینی دارند و عطسه می‌کنند. اگر از آن‌ها سؤال کنید که مشکل چیست به شما خواهند گفت که حساسیت فصلی دارم. این نوع حساسیت‌ها بیشتر در فصل‌های بهار تا فصل برداشت پسته یعنی اوایل پاییز ادامه خواهند داشت. به دلیل رایج بودن این مشکل در بین مردم، تصمیم گرفتیم این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان را به درمان حساسیت به پسته خام اختصاص دهیم. با ما همراه باشید.

دلیل حساسیت در فصل پسته چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت‌های فصلی بیشتر در فصل بهار اتفاق می‌افتد که همراه با آبریزش بینی، عطسه، خارش گلو و سوزش چشم و … است؛ اما چرا در بعضی فصل‌ها حساسیت یا آلرژی بیشتر است؟

یکی از این زمان‌ها فصل بهار است. زیرا این فصل همراه با گرده‌افشانی درختان و گل‌ها می‌باشد که این گرده‌ها باعث حساسیت بعضی از افراد می‌شوند. گرده‌افشانی درختانی چون پسته، گردو، چنار، نارون و افرا باعث حساسیت می‌شوند.

زمان دیگر فصل برداشت پسته است که افراد زیادی در مناطق پسته کاری دچار حساسیت به پسته می‌شوند.

یکی دیگر از علت‌های حساسیت به درختان، گیاهان و میوه یک زمینه ارثی و خانوادگی است. ممکن است بعضی از افراد هم‌زمان به چند گل و گیاه یا میوه‌ای حساسیت داشته باشند.

همچنین از عوامل دیگر آلرژی گرده‌افشانی علف‌های هرز می‌باشد که در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز صورت می‌گیرد، به همین دلیل حساسیت ممکن است از بهار تا اوایل پاییز طول بکشد.

قیمت پسته

آیا حساسیت به پسته خطرناک است؟

دلیل حساسیت به پسته یا سایر گیاهان به دلیل وجود آلرژن هایی مثل گرده گیاهان می‌باشد. این آلرژن ها برای بدن خطرناک نبوده اما باعث حساسیت افراد می‌شوند.

آلرژن به معنی ماده حساسیت‌زا است. گرده‌های درخت پسته و یا سایر گیاهان و علف‌های هرز در هوا پخش‌شده و با تنفس افراد، داخل ریه می‌نشیند و باعث سوزش چشم، آبریزش بینی، عطسه و خارش گلو می‌شود.

حساسیت به پسته در بعضی افراد بسیار شدید می‌باشد. اگر این آلرژی درمان نشود ممکن است باعث بیماری‌هایی چون آسم، عفونت گوش و سینوزیت شود. حساسیت یا آلرژی علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی دارد اما سرماخوردگی همراه با تب و گرفتگی صدا می‌باشد.

علائم اصلی حساسیت به پسته

علائم اصلی حساسیت در فصل رشد گیاهان به شرح زیر می‌باشد:

  1. عطسه‌های مکرر در طول روز
  2. سوزش چشم
  3. خارش گلو
  4. آبریزش بینی
  5. گرفتگی بینی
  6. اشک زدن چشم
  7. خارش گوش‌ها
  8. احساس کسالت در روز

نکته: بروز علائم حساسیت از اوایل بهار شروع و تا اوایل پاییز ادامه دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 5 نفر، یک نفر دچار آلرژی گیاهان می‌شود. آلرژی به گیاهان و درختان به‌خوبی قابل‌تشخیص و درمان می‌باشد. درصورتی‌که فرد دچار آلرژی شود می‌تواند به دکتر مراجعه کند و اگر تشخیص آلرژی آن سخت بود می‌تواند تست بدهد تا ثابت شود دچار آلرژی است.

علائم حساسیت به پسته

درمان حساسیت فصلی

شما می‌توانید با انجام تست پوستی آلرژی خود را مشخص کنید که به کدام آلرژن ها (ماده حساسیت‌زا) حساسیت دارید.

اولین اقدام فرد مبتلا به حساسیت به پسته این است که از استشمام ذرات معلق در هوا جلوگیری کند، این راه‌حل شاید یکی از مؤثرترین اقدامات پیشگیری از حساسیت فصلی باشد.

فرد مبتلا به حساسیت برای جلوگیری از شدت این بیماری می‌تواند در اوایل صبح که شدت حساسیت بیشتر است در خانه بماند. از رفتن به محیط باز خودداری کند و درنهایت پنجره‌های اتاق خود را ببندد.

فرد مبتلا به آلرژی اگر در اوایل صبح مجبور به ترک خانه می‌باشد، بهتر است از ماسک استفاده کند. استفاده از ماسک تا حدودی از شدت حساسیت جلوگیری می‌کند.

برای درمان حساسیت به پسته می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌های خوراکی، اسپری بینی کروملین و استروئیدی و سیتریزین به‌صورت قرص و شربت در صورت تجویز پزشک استفاده کنید.

درمان حساسیت فصلی با روش حساسیت‌زدایی

اگر حساسیت فرد بیش‌ازحد شود و در بدن او باقی بماند، می‌توان از روش حساسیت‌زدایی استفاده کرد. در این روش عصاره گرده گیاه حساسیت‌زا را گرفته و در طول دوره 3 ساله به فرد مبتلا تزریق می‌شود تا تحمل بدن این فرد در مقابل حساسیت افزایش پیدا کند و حساسیت او درمان شود.

با تزریق عصاره گرده گیاه حساسیت‌زا به پوست، نه‌تنها تحمل فرد افزایش پیدا می‌کند، بلکه می‌توان نوع ماده حساسیت‌زا را مشخص کرد.

روش های دیگر درمان حساسیت فصلی

افرادی که حساسیت آن‌ها شدید می‌باشد می‌توانند کمتر در فضای باز رفت آمد کنند و بهتر است از ماسک استفاده کنند. اگر هم‌زمان با گرم شدن هوا حساسیت شما شروع می‌شود، می‌توانید دو هفته زودتر از گرم شدن هوا، داروهایتان و نکات پیشگیری را شروع کنید. البته تحت نظر دکتر مربوطه. سعی کنید قبل از گرم شدن هوا وارد چمن، نزدیک گیاهان و درختان نشوید.

از حضور در باغ و مزرعه خودداری کنید. از دستمال تمیز و فاقد آلودگی (گردوخاک) استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از عینک طبی یا عینک آفتابی باعث جلوگیری از حساسیت می‌شود زیرا استفاده از عینک باعث جلوگیری از دانه‌های گرده به چشم می‌شود. می‌توانید بینی خود را با سرم نمکی نرمال سالین شستشو دهید.

اوج گرده‌افشانی گیاهان تا قبل از ساعت 10 صبح و هنگام غروب ساعت 7 می‌باشد، سعی کنید در این ساعات پنجره‌های اتاق خود را بسته نگه دارید. بعضی از افراد هنگام غروب برای پیاده‌روی به پارک می‌روند، پس افرادی که مبتلا به آلرژی هستند نباید هنگام غروب از خانه بیرون بروند.

پیشگیری از حساسیت فصلی

چه راه‌هایی برای بهتر شدن حساسیت وجود دارد؟

نکات مهم زیر باعث بهبود حساسیت به پسته می‌شود:

  • می‌توانید برای تصفیه هوای خانه خود از فیلتر استفاده کنید یا در مواقع اوج حساسیت پنجره‌های اتاق خود را ببندید.
  • در هیچ عملیات کشاورزی شرکت نکنید مثل سم‌پاشی، آبیاری و یا از همه بدتر برداشت محصول.
  • در شهرستان‌هایی که پسته‌کاری شده است، کمی حساسیت فصلی بیشتر است، پس بهتر است در باغ پسته حضور پیدا نکنید و یا در عملیات سم‌پاشی و برداشت پسته حضور نداشته باشید.
  • در فصل گرده‌افشانی درختان لباس‌های شسته خود را در محیط باز و در مجاورت هوا، خشک نکنید.
  • وقتی از محل کار یا محیط بیرون به خانه می‌آیید دوش بگیرید تا گرد غبار بدن شما از بین برود، اما باید بدانید قبل از دوش گرفتن بهتر است پنجره‌های خانه بسته باشد زیرا در حمام مجرای بینی تمیز شده و به هنگام خروج حساسیت بالایی دارد. اگر پنجره‌ها باز باشد ممکن است با کوچک‌ترین گرده درختان حساسیت شما بیشتر شود.
  • سعی کنید تا حد امکان از ساعت 10 صبح به بعد از خانه خارج شوید.
  • در هوایی که باد می‌وزد از خانه خارج نشوید و پنجره‌های اتاق خود را ببندید.
  • از کارهایی مثل گردگیری و جارو کردن بپرهیزید.
  • از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید و یا در معرض دود آن‌ها قرار نگیرید.
  • استشمام بوهای تند مثل بوی انواع سرخ‌کردنی‌ها، عطر، بنزین و رنگ باعث شدت حساسیت می‌شوند.
  • از غذایی که باعث افزایش حساسیت شما می‌شوند بپرهیزید مثل شیر گاو، تخم‌مرغ، گردو، فندق، پسته و میوه‌هایی چون خربزه و انگور.

آیا پسته حساسیت‌زا است؟

متأسفانه دانه‌های خوشمزه پسته برای برخی از افراد حساسیت‌زا است؛ بنابراین همه افراد نمی‌توانند از آن لذت ببرند. این حساسیت ژنتیک است و درصورتی‌که فرد به آن مبتلا باشد در همان دوران کودکی با خوردن پسته، والدین او از آن مطلع می‌شوند. درست است که این نوع حساسیت برخلاف حساسیت به فصل پسته زیاد رایج نیست، اما می‌تواند خطرناک باشد.

اگر فردی به حساسیت به پسته دچار باشد، با خوردن این دانه خوشمزه بدنش دچار التهاب، قرمزی و خارش می‌شود. علائم دیگری مانند آبریزش چشم، عطسه و سرفه نیز ممکن است خود را نشان دهند. در صورت ظاهر شدن این علائم بعد از خوردن پسته، فرد باید به‌سرعت توسط پزشک متخصص معاینه و درمان گردد.

درمان حساسیت به پسته در کودکان

در حال حاضر هنوز درمان قطعی برای حساسیت به پسته در کودکان وجود ندارد. تنها می‌توان آن‌ها را از آجیل‌های درختی مانند پسته که حساسیت‌زا هستند دور نگه دارید. حتی باید مراقب باشید که از خوردن خوراکی‌هایی که مقدار کمی از این آجیل‌ها دارند نیز دور بمانند.

برای اولین بار که قرار است به کودک خود پسته بدهید، از مقدار خیلی کمی پسته استفاده کنید. مراقب تغییرات بدن او باشید تا از عدم حساسیت او مطمئن شوید. توصیه می‌شود برای انجام این تست حساسیت، کودک پسته را به تنهایی و بدون خوراکی‌های دیگر مصرف کند تا اگر تغییراتی مشاهده شد تشخیص دهیم که صد در صد به علت حساسیت به پسته بوده است.

معمولاً حساسیت به پسته خام با بزرگ شدن فرد و بالا رفتن سن درمان می‌شود. البته در برخی موارد نیز ممکن است آلرژی تا پایان عمر با فرد باقی بماند.

درمان حساسیت به پسته خام در کودکان

درمان خانگی حساسیت به پسته

برای درمان علائم حساسیت به پسته خام لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. پزشک متخصص پس از معاینه و بررسی‌های لازم، شما را تحت درمان قرار خواهد داد.

درصورتی‌که علائم ظاهرشده بسیار خفیف هستند می‌توانید از آنتی‌هیستامین برای درمان خانگی استفاده نمایید.

سخن پایانی

طبق آنچه گفته شد دو نوع حساسیت به پسته داریم. حساسیت به فصل پسته که بسیار رایج است و افراد زیادی را از اول بهار تا اوایل پاییز درگیر می‌کند و حساسیت به خوردن آجیل پسته که به‌ندرت در افراد دیده می‌شود. در این مقاله به دلایل، علائم و راه‌های درمان این آلرژی‌ها پرداختیم.

درنهایت می‌توانیم پیشنهاد دهیم که اگر به آجیل‌های خوشمزه پسته آلرژی ندارید، به فروشگاه پسته رفسنجان سر بزنید. ما در قفسه آجیل خود انواع پسته‌های مرغوب و خوش‌طعم را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x