تولید ماهی در حوضچه های کشاورزی پسته

تولید ماهی در حوضچه های کشاورزی پسته

آیا با تولید ماهی در حوضچه های کشاورزی پسته در هزینه ها کشاورزی صرفه جویی خواهد شد؟

تولید ماهی در حوضچه های کشاورزی پسته می تواند باعث افزایش تولید محصول پسته گردد. در چند  سال گذشته به دلایل مختلف در زمینهای کشاورزی تولید پسته، کشاورزان استخرهایی را به وجود آورده اند که از دلایل آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش آبدهی چاههای کشاورزی: در این روش به دلیل کاهش آبدهی چاههای کشاورزی، نیمی از ساعات آبیاری، آب را درون حوضچه ریخته و بقیه ساعات را به آبیاری مشغول می شوند.
  2. استفاده از روش های مدرن آبیاری: مانند آبیاری قطره ای، زیر سطحی و …
  3. سهولت آبیاری:  در این روش کشاورزان آب را در شبها درون استخر ریخته و روزها زمین های کشاورزی خود را آبیاری می کنند.

چه دلایلی برای استفاده به جز آبیاری از استخرها و حوضچه ها وجود دارد؟

  1. بدست آوردن درآمدی در کنار تولید پسته و سود حاصل از تولید پسته و پرورش ماهی در کنار یکدیگر
  2. به وجود آوردن شغل، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم
  3. استفاده از مواد آلی تولید شده توسط کود و املاح ماهی ها و انتقال آن به گیاه پس از هر بار آبیاری گیاه
  4. افزایش رشد درخت پسته و در نتیجه افزایش باروری برای سال آینده کشاورزی
  5. افزایش تولید پسته در هر هکتار زمین کشاورزی
  6. سبز ماندن برگ درختان پسته در طول بهار و تابستان وجلو گیری از ریزش برگ درختان پسته که باعث جلوگیری و ازدست رفتن محصول سال آینده کشاورزی می شود.

 آیا استفاده از آب حوضچه های پرورش ماهی برای کشاورزی تاثیر مثبت داشته است؟

در دنیای امروز، مردم جهان به دنبال مواد پروتئین دار با کمترین عوارض جانبی آن هستند که در این میان می توان به گوشت ماهی اشاره کرد زیرا نه تنها گوشت ماهی یکی از  بهترین گوشتهایی است که دارای مواد آلی و پروتئین دار است بلکه کمترین عوارض جانبی را هم در پی دارد تا جایی که بر خلاف گوشت قرمز که حتما باید پخته شود، میتوان گوشت ماهی را به صورت خام مصرف کرد.

در چند سال گذشته تحقیقاتی بر روی گیاهانی مانند: یونجه، برنج و چغندر قند انجام شده است که با این روش نتایج خوبی هم کسب کرده اند. اما این تحقیقات بر روی پسته انجام نشده بود اما اینجانب در باره ی این موضوع تحقیقاتی به عمل آوردم که تحقیقات خود را به صورت مختصر در زیر توضیح می دهم:در یک منطقه کشاورزی در اطراف سیرجان دو کشاورز هم زمان حوضچه هایی پلیمری برای انجام آبیاری قطره ای ایجاد کردند اما یکی از کشاورزان علاوه بر ایجاد حوضچه برای آبیاری قطره ای در آن حوضچه به کار پرورش ماهی هم مشغول شد.

پس از گذشت دوسال از  به وجود آمدن دو حوضچه، در زمین هایی که در حوضچه آن ماهی وجود نداشت و تنها برای آبیاری قطره ای منظور شده بود درختان پسته رشد معمولی خود را داشتند اما در زمین هایی که در حوضچه آن پرورش ماهی صورت گرفته بود درختان پسته این منطقه نسبت به درختان پسته معمولی رشد چشمگیری داشتند و شادابی و رشد آن درختان با درختان معمولی تفاوت زیادی داشت.

 در پرورش ماهی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. میزان شوری آب چون هر نوع ماهی نسبت دیگر ماهیان در شرایط متفاوتی رشد می کنند به عنوان مثال ماهی غزل آلا در آبهای شیرین رشد میکند اما ماهی صیبتی در آبهای شور رشد می کند.
  2. میزان گرمای منطقه و گرمی آب.
  3. نوع پرورش ماهی ها با یکدیگر متفاوت است مثلا بعضی از ماهیان باید در قفس رشد کنند اما بعضی دیگر می توانند در حوضچه های خاکی هم رشد کنند.
  4. در کف استخر باید همیشه حداقل 70 سانت تا یک متر آب باشد.
  5.   باید به صورت مداوم  آب هوادهی شود. با قرار دادن لوله ورودی آب در ارتفاع بالاتر از سطح آب، می توان این کار را انجام داد.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x