تفاوت محصول تراریخته با محصول اصلاح نژادی به زبان ساده

تفاوت محصول تراریخته با محصول اصلاح نژادی به زبان ساده

تفاوت محصول تراریخته با محصول اصلاح نژادی 

محصول اصلاح نژاد شده اعم از بذر یا نهال به هیچ‌ وجه ناقض کشاورزی ارگانیک نیست، برای تولید محصول اصلاح نژاد شده به روش کشت بافت یا اصلاح از طریق تکثیر بذر هیچ دستکاری ژنتیکی صورت نمی گیرد.

این در حالی است که در محصول تراریخته دی ان ای تغییر کرده و ژنهایی از یک موجود زنده مانند حشرات یا حیوانات با گیاه آمیخته می شود و نقشه ژنتیکی آن تغییر می‌کند، چنین محصولی با طبیعت و خلقت در تقابل هست و به عنوان تراریخته یا GMO شناخته می شود.

برای درک بهتر فرض کنید که یک دامدار از بین ۱۰۰۰ گوسفند خود ۱۰ ماده و دو نر بسیار قوی و سرحال را جدا کرده و آنها را برای تولید نسل استفاده می کند. سپس از بین فرزندان آنها نیز مجدد بهترین ها را سوا کرده و تولید نسل را ادامه می دهد، با ادامه این روند در طول ۵ تا ۱۰ نسل به یک نژاد بسیار قوی و برتر می‌رسد.

متخصصان اصلاح نژاد بذرها با روشی مشابه روش فوق به تولید بذرهای اصلاح شده بسیار قوی دست پیدا می کنند سپس به روش های مختلف مثل اشعه ایکس بذرها را اقیم می کنند تا شخصی که آن بذرها را می کارد دیگر با کاشت بذر آنها نتواند به آن نژاد برتر دسترسی پیدا کنید بدین ترتیب بذرهای هیبریدی اصلاح نژاد شده شکل میگیرند.

به غیر از روش فوق از روشهایی مثل کشت بافت هم استفاده می شود که در تمامی این روشها هیچگونه دستکاری ژنتیکی صورت نگرفته است و فقط تلاش می شود که همان محصول به قوی ترین نژاد ممکن برسد.

اما در مثال تراریخته ژن گوسفند با ژن موجودی دیگر (مثلا خوک) تلفیق شده و به رحم یکی از دو حیوان منتقل می شود در نهایت موجودی متولد می شود که ظاهری شبیه گوسفند دارد اما در باطن خصوصیاتی از خوک نیز دارد یا در مورد گیاهان ژن برخی باکتری ها یا حشرات به ژن (دی ان ای) گیاه وارد شده (در اصطلاح شلیک) و گیاه تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده تولید می شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x