ترکیبات اسانس گل محمدی تولید شده در شهرهای مختلف ایران

ترکیبات اسانس گل محمدی تولید شده در شهرهای مختلف ایران

اسانس گل محمدی دارای چه ترکیباتی است؟

در مطالعه حاضر، محتوا و ترکیبات اسانس 49 گل محمدی (Rosa damascena Mill) در ایران بررسی شده است. اسانس گل محمدی با استفاده از روش تقطیر جداسازی شد و ترکیب آن با استفاده از کروماتوگرافی گازی_جرمی طیف سنجی (GC / MS) تعیین شد. بیست ترکیب اصلی در اسانس مشخص شد که حدود 90٪ از کل اسانس را تشکیل می دهد.

مهمترین مؤلفه ها شامل:  n-nonadecane (با دامنه فصلی 36/1-32/4 ٪)، وجود  (20/3-22/1%) n-heneicosane، سیترونلول (3/10-6/6 ٪)، n-hexadecanol  ) 6/7-6/4٪) و (n-tricosane (7-9/5% بودند. درصد سیترونلول و ژرانیول به عنوان دو ترکیب مهم کیفیت اسانس گل محمدی در سال 2008 بیشتر از درصد آنها در سال 2007 بود. بنابراین می توان استنباط کرد که شرایط آب و هوایی خشک باعث افزایش درصد ترکیبات آلیفاتیک و کاهش ترکیبات الکلی در اسانس گل محمدی شده است.

با وجود اختلاف در محل های مبدا، آب و هوا و شرایط زیست محیطی در بین مناطق مختلف، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل خوشه ای (CA) نشان داد که همه مزارع گل محمدی به استثنای KB1 و AK1 بیش از 90٪ شباهت را در ترکیب اصلی اسانس خود نشان می دهد. نتیجه تجزیه و تحلیل مؤلفه های اصلی (PCA) نشان داد که شهر های دارای بیشترین درصد ترکیبات سیترونولول و ژرانیول معمولاً مقادیر شدید (مثبت یا منفی) PC1 و PC2 را نشان می دهند.

تنوع شیمیایی اسانس گل محمدی  در شرایط نیمه خشک و سرد

گل محمدی و ویژگی های گیاه شناسی مهم آن 

جنس گل محمدی، متعلق به خانواده Rosaceae، شامل 200 گونه و بیش از 18000 رقم می باشد. یکی از مهمترین گونه های گل محمدی (Rosa damascene) است که درختچه ای خزان شونده به طول 2.2 متر دارد و ساقه به صورت خاردار رشد می کند، برگهایی با 5 برگچه و گلهای معطر صورتی مایل به قرمز روشن دارد. گل محمدی یکی از گیاهان مهم دارویی، معطر و زینتی است که به دلیل داشتن اسانس و جنبه های دارویی آن در بسیاری از مناطق جهان به عنوان مثال بلغارستان ، ترکیه ، هند ، ایران و غیره کشت می شود.

گل محمدی برای تولید اسانس گل محمدی و گلاب که پایه قطعی و با ارزش و مهم برای صنعت عطر و لوازم آرایشی است، استفاده می شود. تولیدکنندگان اصلی اسانس گل محمدی ، بلغارستان ، ترکیه ، ایران و هند هستند. قسمت های مختلف این گیاه به خصوص گل های آن در صنایع دارویی، غذایی و عطرسازی بسیار با ارزش هستند.

اسانس گل محمدی یکی از با ارزش ترین و مهمترین مواد پایه در صنعت عطر و چاشنی و طعم است. علاوه بر کاربرد آن در صنایع عطرسازی، برخی از خصوصیات ارزشمند اسانس گل محمدی مانند ضد ویروس HIV، فعالیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی، ضد سرطان ، ملین و پاک کننده روده ها نیز گزارش شده است.

گل محمدی و ویژگی های گیاه شناسی مهم آن 

بررسی ترکیبات اسانس گل محمدی در سایر مطالعات

طبق این موارد، بوسکابادی و همکارانش نوشته های مربوط به اثرات دارویی گل محمدی را مورد بررسی قرار دادند و خاطر نشان کردند که خصوصیات ضد HIV ، آنتی باکتریال ، آنتی اکسیدان ، خواب آور ، ضد دیابتی و برخی دیگر از اثرات مهم دارویی گل محمدی هستند. به دلیل مشکلات تولید اسانس گل محمدی، مقدار اسانس پایین و عدم وجود جایگزین های طبیعی و مصنوعی، اسانس گل محمدی یکی از گران ترین اسانس ها است.

اسانس گل محمدی طبیعی در بازار جهانی نسبت به جایگزین مصنوعی آن گران ترین است و تقاضای جهانی اسانس گل محمدی درجه یک در آینده نزدیک افزایش می یابد. تاکنون بیش از 400 ترکیب معطر در رایحه گلهای مختلف ارقام گل محمدی مشخص شده است که بر اساس عملکرد آنها می توانند به پنج گروه عمده طبقه بندی شوند: هیدروکربنها، الکلها، استرها، اترهای معطر و برخی دیگر (از جمله آلدهیدها، اکسیدهای گل محمدی و نوریزوپرن).

بررسی نوشته ها در مورد اسانس گل محمدی نشان داد که سیترونلوول، غیرادکان، ژرانیول، اتانول، هزیسوزان، نرول و نونادسن1 مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده آن بودند.  با بررسی نوشته ها تأثیر قابل ملاحظه ای از عوامل محیطی مانند بارندگی سالانه، دما، رطوبت، نور، خاک، هرس، تأمین مواد مغذی، زمان برداشت، سال و نوع اسانس بر میزان اسانس گل محمدی را پی بردند. مرحله گیاه زایی و گل زایی و محل رشد، مراحل رشدی گل، قسمتهای مختلف گل، تاریخ برداشت و دوره تخمیر، روشهای استخراج، نگهداری و خشک کردن تیمارها، فشار و دما در طول تقطیر می تواند بر میزان اسانس و ترکیب آن تأثیر بگذارد.

بررسی  ترکیبات اسانس گل محمدی در سایر مطالعات

نوع اسانس گل محمدی در استان های مهم ایران

کایران و همکاران، گزارش دادند که در بین عناصر هیدروکربن مونوترپن و استرها، در ردیابی پیدا می شوند و میزان استاروپن در اسانس تقطیر شده تحت فشار زیاد، بیشتر از اسانس های تولید شده تحت فشار اتمسفر است. ورما و همکاران نشان داد که میزان اسانس و نوع ترکیبات اسانس در بین ارقام گل محمدی متفاوت است.  محتوای اسانس و ترکیب اسانس آن صفات پیچیده ای هستن که به عملکرد اجزای گل بستگی دارد و از عوامل ژنتیکی و همچنین بسیاری از عوامل محیطی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

بنابراین ارزیابی ژنوتیپ از محیط های مختلف، گام مهمی در برنامه های اصلاح گل محمدی قبل از انتخاب مطلوب برای کشت تجاری است. از ایران نیز به عنوان یکی از خاستگاه های مهم گل محمدی از یاد شده و در کشور ایران، کشت و مصرف گل محمدی قدمت بسیاری دارد. تعداد محدودی از نشریات وجود دارد که به بررسی محتوا و ترکیبات اسانس یک یا چند مزرعه از استان های ایران پرداخته است.

بخش قابل توجهی از پرورش گیاه گل محمدی و اراضی مناسب برای توسعه و کشت آن در مناطق نیمه خشک و خنک ایران از جمله استانهای کردستان ، آذربایجان و زنجان واقع شده است. هدف از این تحقیق، شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس یک مقیاس بزرگ (49 مکان مختلف رشد گل محمدی) در شرایط نیمه خشک و خنک سنندج (استان کردستان) با تجزیه و تحلیل GC-MS بود. غالب این اقلیم های مختلف کردستان از جمله EA1 ، QZ1 ، WA1 ، AR1 ، FA2 ، BC1 ، GU1 ، IL1 و غیره قبلاً مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

نوع اسانس گل محمدی در استان های مهم ایران

مراحل مختلف مطالعه ترکیبات اسانس گل محمدی 

از جمله مراحل مختلف مطالعه ترکیبات اسانس گل محمدی که مورد بررسی قرار گرفت به شرح زیر می باشد:

  • مکان تحقیق: این تحقیق طی 5 سال در ایستگاه تحقیقاتی ژاله مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان (سنندج – ایران) انجام شد. منطقه مورد مطالعه در یکی از مناطق معتدل و خنک ایران واقع شده است. این منطقه دارای ارتفاع 4/1373 متر، طول جغرافیایی (شرقی) 47، عرض(شمالی)  20 35، میانگین سالانه دمای مطلوب در حدود 16 درجه سانتیگراد است (شکل 2)، بارندگی سالانه و تبخیر به ترتیب 462.4 و 1340 میلی متر و کل ساعت نوری 2860 ساعت.
  • مواد گیاهی: شامل گل محمدی متعلق به 49 منطقه مختلف ایران جمع آوری شده اند(طبق جدول 1 ، شکل 1). سپس گودال ها آماده سازی شده و کاشت زمین (با قطر و عمق برابر 1 متر × 1 متر) در پاییز 2004 انجام شد. پس از آماده سازی گودال ها (بستر خاک با مخلوطی از خاک ، ماسه و کود) و شرایط کشت، نهال های یکساله سالم و یکنواخت، در مارس 2004 با استفاده از طرح بلوک کامل تصادفی (RCBD) با سه تکرار کاشته شدند.

مراحل مختلف مطالعه ترکیبات اسانس گل محمدی 

مراحل مختلف مطالعه ترکیبات اسانس گل محمدی 

فاصله گیاهان 3 متر در 3 متر (1111 بوته در هکتار) و هر قطعه از سه گیاه تشکیل شده است. روش های عادی آبیاری (آبیاری قطره ای 3 بار در ماه و غیره) انجام شده و در صورت لزوم نیز انجام خواهد شد. حدود 900 گرم گل تازه (تقریباً 250-450 گل و 83 تا 150 گل در بوته مربوط به مزارع دیم) از هر مزرعه مختلف صبح زود در اواسط تا پایان ماه می برای سال های (2007 و 2008) جمع آوری و بلافاصله برای روشهای استخراج آماده شدند.

روش های مختلف جداسازی اسانس از گل های محمدی

روش های مختلف جداسازی اسانس از گل های محمدی به شرح زیر می باشد:

  • روش جداسازی: استخراج اسانس توسط روش هیدروتقطیر یعنی تقطیر آبی (HD) انجام شد. گلبرگهای تازه گیاهان (500 گرم) به مدت 90 دقیقه با استفاده از دستگاهی از نوع (HD)، برای استخراج اسانس به طور جداگانه در معرض آب مقطر قرار گرفتند. قبل از تجزیه و تحلیل، اسانس ها روی سولفات سدیم بدون آب خشک شده و در شیشه های دارویی آب بندی شده، در دمای پایین (4-6 درجه سانتیگراد) نگهداری شدند.

روش های مختلف جداسازی اسانس از گل های محمدی

  • کروماتوگرافی گازی: تجزیه و تحلیل کروماتوگرافی گازی با استفاده از ترمو UFM (مدل فوق العاده سریع)، (Chrom-Card A / D) مجهز به HP-5 (غیر قطبی)، ستون مویرگی سیلیکا (دی متیل سیلوکسان فنیل 5 id ، 10 متر × 0.1 میلی متر id، ضخامت فیلم 0.4 میکرومتر) با گاز هلیوم با خلوص 99.99٪ به عنوان گاز حامل با فشار ستون 5.1 کیلوگرم در سانتی متر مربع و ضریب انشعاب 1:20، انجام شد. دمای آون  60 درجه سانتیگراد (3 دقیقه) تا 210 درجه سانتیگراد در 3 دقیقه بود، دمای انژکتور و ردیاب (FID) به ترتیب 290 درجه سانتیگراد و 280 درجه سانتیگراد بود.
  • کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی: تجزیه و تحلیل GC-MS از نمونه های اسانس گل محمدی روی یک سیستم  با اختلاف 3400 تایی GC-MS و مجهز به یک ستون مایع سیلیکا DB-5 انجام شد. دمای آون 40 تا 250 درجه سانتیگراد با سرعت 4 درجه سانتیگراد، دمای خط انتقال 270 درجه سانتیگراد، گاز هلیوم حامل با سرعت خطی از 50 میلی لیتر در دقیقه ، انرژی یونیزاسیون 70 ولت بود.
  • شناسایی مؤلفه ها:  اجزای تشکیل دهنده اسانس ها با مقایسه طیف های انبوه آنها با کتابخانه کامپیوتر (وایلی 5) یا با ترکیبات معتبر مشخص شده و با مقایسه شاخص های نگهداری آنها یا با ترکیبات معتبر یا با داده های منتشر شده در نوشته ها تأیید شدند.

نتایج بدست آمده از مطالعه مزارع گل محمدی ایران 

تجزیه و تحلیل خوشه ای (روش سلسله مراتبی مصنوعی با متغیرهای استاندارد با تفریق میانگین و تقسیم با انحراف استاندارد و دندروگرام با روش همبستگی متوسط ​​و فاصله هندسی مربعی) و تجزیه و تحلیل مؤلفه اصلی (PCA) (ماتریس همبستگی و نمودار امتیاز برای 2 مؤلفه اول ) برای گروه بندی و توصیف مناطق رشدی گل محمدی براساس مولفه های مهم اسانس با استفاده از نرم افزار Minitab 14 انجام شد.

نتایج نشان داد که میانگین عملکرد اسانس مورد مطالعه از مزارع گل محمدی حدود 0.01٪ و مزارع IS2 ، IS3 ، IS4 و IS8 از استان اصفهان با 0.021٪ ، 0.021٪ ، 0.018٪ و 0.017٪  به ترتیب بیشترین عملکرد اسانس در بین مناطق مورد مطالعه (جدول 2) حاصل شد.

نتایج بدست آمده از مطالعه مزارع گل محمدی ایران 

در این مطالعه ، بیست ترکیب اصلی در اسانس چهل و نه منطقه مختلف گل محمدی در ایران مشخص شد که بیش از 90٪ از کل اسانس (جداول 2 و 3) را نشان می دهد. تعداد مؤلفه های شناسایی شده و درصد آنها در سال 2007 و 2008 و میانگین این دو سال در جدول 3 نشان داده شده است.

نتایج بدست آمده از مطالعه مزارع گل محمدی ایران 

اجزای اصلی اسانس گل محمدی

اجزای اصلی اسانس مناطق مورد مطالعه در سال 2007 بدست آمد. اجزاء آنها با درصد به شرح زیر است: n-nonadecane (36.1%), n-heneicosane (22.1%), n-tricosane (7%), n-hexadecanol (6.7%) and citronellol (6.6%),. در حالی که در سال 2008؛( n-nonadecane (32.4٪) ، n-heicicosane (20.3٪) ، citronellol (10.3٪) ، اکسید گل محمدی (6.8٪) و n-heptadecane (6.6٪) ،و به طور متوسط طی ​​دو سال؛ n-nonadecane (34.2٪) ، n-ateicosane (21.2٪) ، citronellol (8.5٪) ، n-hexadecanol (6.5٪) و n-tricosane (6.4٪).

میزان اسانس مناطق مورد مطالعه در سال 2008 (0.012٪) بیش از سال 2007 (0.009٪) بود. مناطق AK1، IS3، QM1، IS4 و KM1 با 46.5٪، 25.5٪، 22.3٪، 19.8٪ و 17.9٪ سیترونلول و KR3، QZ1، QM1، IS4 و KR12 با 14.2٪، 9.0٪، 6.0٪، 5.0٪ و 1.1 ژرانیول بالاترین درصد سیترونلول و ژرانیول را در بین مناطق مورد مطالعه گل محمدی (جدول 2 و شکل 3) نشان داد.

نتایج بدست آمده از مطالعه مزارع گل محمدی ایران 

مقایسه اجزای اصلی و فرعی اسانس مزارع گل محمدی

مقایسه اسانس مزارع گل محمدی مورد مطالعه، تفاوت بین درصد اجزای اصلی و فرعی را نشان داد (جدول 2 ، شکل 3). به عنوان مثال ، مقدار سیترونلول و ژرانیول از 46.5٪ و 14.2٪ (در اسانس AK1 و KR3) تا 0.3٪ و 0.4٪ (در اسانس KR7 و KR8) متغیر است. در بین ترکیبات اصلی گل محمدی، اکسید گل محمدی، گلانیول، N- اکتان، n-tridecane و β-citronellene بیشترین تغییر را نشان دادند در حالی که n-ateicosane ،n-nonadecane ،n-eicosane ،n-tricosane و n-hexadecanol کمترین تغییر را نشان دادند.

اگرچه مناطق منشاء گل محمدی از نظر اقلیم و شرایط اکولوژیک در میان مزارع گل محمدی ایران مختلف است، نتایج حاصل از تجزیه خوشه ای نشان داد که تمام مکان های رشد گل محمدی به استثنای KB1 و AK1 بیش از 90٪ شباهت را در ترکیب عمده اسانس نشان می دهند.

مقایسه اجزای اصلی و فرعی اسانس مزارع گل محمدی 

نتایج تجزیه و تحلیل اجزای اصلی

مناطق AK1 بالاترین سیترونولول و بیش ترین میانگین ژرانیول، n-docosane ،n-eicosane ،n-pentadecanol و n-tricosane را تولید می کنند. در حالی که KB1 کمترین میزان الکل مونوترپن را تولید کرده اما مقدار بالاتری از آلکانها از قبیل n-ateicosane ،n-hexadecanol ،n-pentadecane ،n-tetradecanol و n-tricosane در میان مناطق مورد مطالعه تولید می کند(شکل 4). نتیجه تجزیه و تحلیل اجزاء اصلی (PCA) نشان داد که 6 PC اولیه با 2.94 ، 2.37 ، 1.27 ، 1.02 ، 0.83 و 0.58 مقادیر ویژه به ترتیب بیش از 90٪ از واریانس (اختلاف) کل را در بر می گیرند.

براساس نمودار امتیاز دو مؤلفه اول (شکل 5) مناطق AK1 ، IS3 ، QM1 ، IS4 ، KM1 ، KR3 ، ​​QZ1 و KR12 با بیشترین درصد ترکیبات سیترونلول و ژرانیول معمولاً مقادیر زیاد (مثبت یا منفی) از PC1 و PC2 نشان می دهند. مناطق QM1 و IS4 با درصد زیادی از ترکیبات سیترونلول و ژرانول ، PC1 منفی اما PC2 مثبت را نشان دادند.

مقایسه اجزای اصلی و فرعی اسانس مزارع گل محمدی

مقایسه نتایج بدست آمده با نتایج محققان پیشین

نتایج مطالعه حاضر مطابق با نتایج به دست آمده توسط معین و همکاران  در سال 2010 می باشد، اما در انواع و درصد اجزاء با برخی از گزارش های دیگر اختلاف وجود دارد. به عنوان مثال در این مطالعه درصد ترکیبات آلیفاتیک مانند n-nonadecane ،n-heicosane ،n-hexadecanol و n-tricosane بالاتر از ترکیبات الکلی و همچنین ترکیبات فنیل اتیل الکل در بیست ترکیب اول اسانس مهم نبوده است.

براساس نتایج این مطالعه، میانگین عملکرد اسانس مناطق مورد مطالعه (0/01 درصد) کمتر از یافته های قبلی  تابایی و همکاران، در سال2007 در ایران در تعدادی از مناطق اصفهان (0.03 درصد) بوده است.  میزان اسانس و درصد ترکیبات آن در مطالعه پیش رو با سایر مطالعات به دلیل عوامل مختلفی از جمله شرایط اکولوژیکی (آب و هوای خنک و نیمه خشک سنندج در دو سال 2007 و 2008) ، انواع و بزرگی مزارع (49 منطقه رشد گل محمدی متعلق به مناطق مختلف ایران)، روش استخراج (هیدرو تقطیر) و غیره متفاوت است.

بر طبق این مطلب، یونس و همکاران (2007) گزارش دادند که هر دو روش استخراج حلال و تقطیر بخارآب باعث اختلاف درصد ترکیب هر عنصر موجود در اسانس می شوند، اما استخراج حلال از طریق هگزان نتیجه بهتری (یعنی عملکرد بالاتر و اجزای بیشتر) نسبت به تقطیر بخار آب برای استخراج اسانس گل محمدی داشته است. لارنس (1991) اظهار داشت که استخراج با حلال حدود 10 برابر بیشتر از مقدار حاصل از تقطیر بخار آب است. هدف اصلی کشت گل محمدی در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه ، بلغارستان ، هند و فرانسه ، استخراج اسانس آن گل است.

اهمیت بررسی کمیت و کیفیت اسانس

بنابراین، توجه به کمیت و کیفیت اسانس می تواند هدف مهمی برای بهبود عملکرد اسانس این گونه در نظر گرفته شود.درصد اجزای اصلی یکی از مهمترین پارامترهای تعیین کننده کیفیت اسانس گلاب است. اسانس با کیفیت خوب باید مقادیر بالایی از الکلهای مونوترپن و مقدار کمتری آلکان داشته باشد. درصد سیترونلول و ژرانیول به عنوان دو ترکیب مهم مربوط به کیفیت اسانس گل محمدی در سال 2008 بیش از درصد آنها در سال 2007 بوده است (جدول 3).

سال 2007 در مقایسه با سال 2008 یک سال بسیار خشک در استان کردستان و ایران بود. با توجه به این، می توان استنباط کرد که شرایط بسیار خشک (مانند سال 2007) درصد ترکیبات آلیفاتیک را افزایش داده و ترکیبات الکلی موجود در اسانس را کاهش می دهد. در این مطالعه ، میزان اسانس موجود در مزارع گل محمدی ایران (0.01٪) کمتر از مقدار اسانس گزارش شده در سایر گزارشات بود. مزارع IS2 ، IS3 ، IS4 و IS8 از استان اصفهان (کاشان) با 0.021٪ ، 0.021٪ ، 0.018٪ و 0.017٪ به ترتیب بالاترین عملکرد اسانس را در بین مناطق مورد مطالعه داشته اند.

چرا کاشتن گل محمدی اهمیت دارد؟

هدف اصلی کشت گل محمدی در ایران تولید گل و گلاب است. بنابراین ، توجه اصلی در انتخاب طولانی مدت مزارع ایرانی از سوی کشاورزان سنتی، بر بهبود ژنتیکی عملکرد گل نسبت به میزان اسانس متمرکز شده است. بیست ترکیب اصلی در اسانس مناطق مورد مطالعه نشان داده شد که نمایانگر 71.2 تا 4/97 درصد (در مناطق مختلف) کل اسانس می باشد. مهمترین اجزای تشکیل دهنده اسانس های مورد بررسی شامل n-nonadecane (34.2٪) ، n-heicosane (21.2٪) ، citronellol (8.5٪) ، n-hexadecanol (6.5٪) و n-tricosane (6.4٪) بود.

در این مطالعه ما فنیل اتیل الکل و درصد ترکیبات سیترونلول (8.5٪) و ژرانیول (2.0٪) را پیدا نکردیم زیرا دو ترکیب مهم مربوط به کیفیت اسانس گل محمدی کمتر از یافته های ارلیار (سیترونلول 2.2-47.5٪ و ژرانیول 2.5) بودند. این مطلب می تواند به دلیل روش استخراج (هیدرو تقطیر) یا شرایط اکولوژیکی (شرایط نیمه خشک و سرما و غیره) محل تحقیق باشد.

چرا کاشتن گل محمدی اهمیت دارد؟

کیفیت اسانس گل محمدی در تولید ژرانیول

این موضوع می تواند موضوع مطالعات در آینده باشد. در سال 2008، درصد سیترونلول و ژرانیول به عنوان دو ترکیب مهم مرتبط با کیفیت اسانس گل محمدی بیش از درصد آنها در سال 2007 با شرایط آب و هوایی بسیار خشک بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که شرایط محیطی بسیار خشک (مانند سال 2007) درصد ترکیبات آلیفاتیک را افزایش داده و ترکیبات الکلی موجود در اسانس گلاب را کاهش می دهد.

اگرچه مکانهای مختلف مبدا ، اقلیم و شرایط اکولوژیکی در بین مناطق مختلف ایران وجود دارد، با وجود تفاوت بین درصد اجزای اصلی و همچنین عناصر جزئی، نتایج تجزیه و تحلیل خوشه ای نشان داد که تمام مناطق رشدی گل محمدی به استثنای KB1 و AK1 بیش از 90٪ شباهت را در ترکیب اصلی اسانس نشان دادند. نتیجه تجزیه و تحلیل مؤلفه های اصلی (PCA) نشان داد که مناطق دارای بیشترین درصد ترکیبات سیترونولول و ژرانیول معمولاً برای PC1 و PC2 مقادیر زیاد (مثبت یا منفی) را نشان دادند.

ما در سایت پسته رفسنجان بر آن شدیم که با داشتن سال ها تجربه خرید و فروش محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی و ارائه محصولی مطابق با استانداردهای جهانی و جلب اعتماد مشتریان خود در سراسر کشور آماده ارائه بهترین نوع گل محمدی به هموطنان عزیز کشورمان هستیم.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

ترجمه و تنظیم مقاله ترکیبات اسانس گل محمدی تولید شده در شهرهای مختلف ایران

حسنی سعدی، سمیه. 1398. کارشناس ارشد گیاهپزشکی. حشره شناسی کشاورزی. عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان.

 

Yousefi. B, Kamkar.J .Chemical Variation in the Essential Oil of Iranian Rosa damascena Landraces under Semi-arid and Cool Conditions. International Journal of Horticultural Science and Technology Vol. 5, No. 1; June 2018, pp 81-92

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x