تاثیرات کودهای اسید آمینه بر روی درختان پسته و افزایش محصول

تاثیرات کودهای اسید آمینه بر روی درختان پسته و افزایش محصول

اسیدهای آمینه به عنوان زنجیره‌های سازنده پروتئین‌ها، نقش بسزایی در تمام اشکال حیات بر روی زمین دارند. در دنیای کشاورزی، استفاده از آمینو اسیدها برای بهبود سلامت و عملکرد گیاهان از جمله پسته، اهمیت فراوانی یافته است. استفاده بهینه از آمینو اسید برای پسته می‌تواند باعث افزایش مقاومت در برابر شرایط استرس‌زا مانند خشکی، شوری و دمای بالا شود.

علاوه بر آن، آمینو اسیدها به بهبود کیفیت محصول، از جمله رنگ، طعم و اندازه مغز پسته مؤثر می‌باشند. بنابراین، درک نقش آمینو اسیدها در بهبود سلامت و عملکرد گیاهان پسته، می‌تواند برای کشاورزان و متخصصان کشاورزی بسیار ارزشمند باشد.

در این مقاله، ما به بررسی نقش حیاتی آمینو اسیدها در بهبود سلامت و عملکرد گیاهان پسته خواهیم پرداخت. هدف ما ارائه دیدگاهی جامع به کشاورزان، محققان و علاقه‌مندان به این حوزه است تا با استفاده از این اطلاعات بتوانند به بهترین شکل ممکن از گیاهان پسته خود مراقبت کنند.

محتوا پنهان

اسید آمینه چیست؟

اسیدهای آمینه ترکیبات آلی هستند که دارای هر دو گروه عاملی اسید آمینه و کربوکسیلیک هستند. این ترکیبات آلی ساختارهای پروتئینی دارند و همه گیاهان به پروتئین‌ها نیاز دارند، چون‌که اجزای اصلی همه سلول‌های زنده هستند. پروتئین از ترکیب آمینو اسیدهای مختلف به وجود می‌آید. تمام گیاهان این ترکیبات را از کربن، اکسیژن و هیدروژن می‌سازند.

مزایای کود آمینو اسید برای پسته

برای تولید پسته با کیفیت بالا، علاوه بر شرایط آب و هوایی مناسب، تغذیه درست و اصولی درختان پسته نیز ضروری است. کود آمینو اسید به دلیل فواید فراوانی که دارد، اکنون مورد توجه کشاورزان و باغداران پسته قرار گرفته است. در ادامه به بررسی مزایای کود اسید آمینه برای درخت پسته می‌پردازیم:

تقویت دیواره سلولی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده گیاه

کودهای اسید آمینه باعث افزایش جذب کلسیم توسط گیاه پسته می‌شوند که می‌توانند به تقویت دیواره سلولی و افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها کمک کنند همچنین در عملیات ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مؤثر باشند.

کاهش خسارت ناشی از شرایط نامساعد محیطی

آمینو اسیدها گیاه پسته را در برابر خسارت‌های ناشی از شرایط نامساعد محیطی مانند دمای بالا، سرمای خیلی زیاد و شوری محافظت کرده و متابولیسم گیاه را بهبود می‌بخشند.

بهبود فتوسنتز گیاه

روزنه‌های هوایی گیاهان پسته با استفاده از اسید آمینه می‌توانند بهبود یابند که در نتیجه باعث بهبود انتقال عناصر غذایی و فرآیند فتوسنتز می‌شوند.

افزایش فرآیند تولید پروتئین و قند

اسید آمینه به افزایش تولید پروتئین و قند در پسته و فرآیند نسخه‌برداری کمک کرده و ویژگی‌های کمی و کیفی محصول را بهبود می‌بخشند.

فعال‌ کردن هورمون‌های رشد در تولید گل و میوه

کودهای آمینو اسید باعث فعال‌سازی هورمون‌های مؤثر در تولید گل و میوه پسته می‌شوند و سرعت گرده‌افشانی را در این گیاه افزایش می‌دهند.

کاهش مصرف کودهای شیمیایی

استفاده از کودهای آمینو اسید می‌توانند باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی و حفظ تعادل میکروفلور خاک در گیاهان پسته شوند.

مزایای کود آمینو اسید برای پسته
مزایای کود آمینو اسید برای پسته

زمان مصرف کود اسید آمینه برای پسته

بهترین زمان برای محلول‌پاشی کود آمینو اسید بعد از غروب یا قبل از طلوع آفتاب و در هوای صاف است. زیرا باز بودن روزنه‌های گیاه در این ساعات باعث نفوذ بهتر این محلول به درون گیاه پسته می‌شود و اثرگذاری کود را نیز افزایش می‌دهد.

قبل از گلدهی

در زمانی ‌که هدف کاهش ریزش جوانه‌های گل است، محلول‌پاشی کود اسید آمینه را یک هفته قبل از آغاز گلدهی انجام می‌دهند. به این دلیل که در این مرحله، محلول‌پاشی اسید آمینه باعث کاهش ریزش جوانه‌های گل، کاهش پوکی پسته و افزایش درصد خندانی پسته می‌شود.

تنش‌های محیطی

یکی از زمان‌های استفاده از این کود در طول فصل رشد خصوصاً بعد از تنش‌های محیطی مانند تنش‌های سرمایی، گرمایی و آفات و بیماری‌ها است. بعد از تنش‌های محیطی حتی همراه با برخی کودها و سموم جهت افزایش جذب نیز می‌توان از اسید آمینه استفاده نمود.

ارزنی شدن دانه‌ها

بهترین زمان استفاده از کودهای اسید آمینه برای درخت پسته در سه مرحله خلاصه می‌شود. از این کود می‌توان به ‌صورت محلول‌پاشی بعد از ارزنی شدن دانه‌ها، در مرحله رشد جنین و پر شدن مغز و بعد از برداشت پسته مخصوصاً پیش از فصل سرما استفاده می‌کنند.

استفاده زیاد از اسید آمینه در ابتدای فصل رشد تأثیر زیادی بر افزایش رشد رویشی و ریختن جوانه‌های زایشی نیز دارد.

توجه داشته باشید که در مواقع وزش باد و طوفان و همچنین در زمان بارندگی، تاثیر کود آمینو اسید برای درخت پسته به ‌شدت کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است در چنین شرایطی از مصرف این کودها خودداری کنید.قیمت پسته

نحوه مصرف کود آمینو اسید برای درخت پسته

کود آمینو اسید برای درختان پسته می‌تواند به دو روش آبیاری و محلول‌پاشی استفاده شود. البته، انتخاب روش استفاده به هدف کوددهی و شرایط مختلف گیاه و محیط بستگی دارد.

روش آبیاری

در این روش، کود اسید آمینه را به عنوان یک ماده مغذی به آب آبیاری بدون کلر اضافه می‌کنند. سپس آب همراه با کود به باغ پسته داده می‌شود. این روش به گیاهان کمک می‌کند تا مواد مغذی را از طریق ریشه از خاک جذب ‌کنند.

روش محلول‌پاشی

در این روش، مقدار مناسبی از کود اسید آمینه را با آب ترکیب می‌کنند. سپس این ترکیب را با استفاده از سمپاش‌ به برگ‌ها، ساقه‌ها و تنه درخت پسته محلول‌پاشی می‌کنند. این روش باعث جذب سریع‌تر کود توسط برگ درخت پسته می‌شود.

مقدار مصرف کود اسید آمینه برای درخت پسته

مقدار مصرف کود آمینو اسید برای پسته به شرایط مختلف و چند عامل بستگی دارد. به‌طور‌ کلی، مقادیر توصیه‌ شده برای استفاده از کود آمینو اسید برای درخت پسته به شرح زیر است:

روش آبیاری: اگر کود اسید آمینه به صورت مایع باشد مقدار 5 تا 20 لیتر از این کود در هر هکتار با توجه به سن درختان به عنوان کود آبیاری برای هر درخت پسته استفاده می‌کنند.

اگر کود آمینو اسید به صورت پودر باشد در صورت به کار بردن آن همراه با آبیاری و جذب از طریق ریشه درخت پسته، به مقدار 2 تا 7 کیلوگرم در هر هکتار از این کود نیاز دارید.

روش محلول‌پاشی: در این روش اگر کود اسید آمینه به صورت مایع باشد مقدار 300 میلی لیتر تا 3 لیتر کود در هر 1000 لیتر آب و اگر کود آمینو اسید به صورت پودری باشد مقدار 0.5 تا 2 کیلوگرم در هر هزار لیتر به عنوان محلول‌پاشی در هر هکتار نیاز است.

این مقادیر توصیه‌شده می‌توانند بر اساس نیازهای ویژه هر باغ و وضعیت درختان پسته تغییر کنند، بنابراین بهتر است با توجه به شرایط خاص باغ خود و ویژگی‌های مختلف مصرف، با متخصصان و کارشناسان پسته رفسنجان مشورت نمایید.

محلول‌پاشی آمینو اسید بر روی درخت پسته
محلول‌پاشی آمینو اسید بر روی درخت پسته

بهترین کود آمینو اسید برای پسته

بهترین کود اسید آمینه برای پسته باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • حاوی ترکیبات مناسب با نیازهای درخت پسته
  • دارای ماندگاری طولانی مدت
  • حاوی نیتروژن آلی به عنوان منبع نیتروژن قابل جذب برای گیاه پسته
  • قابلیت جذب سریع توسط گیاه
  • قابلیت تنظیم روند رشد گیاه در مراحل مختلف رشد درخت پسته
  • دارای اسیدهای آمینه با غلظت بالا
  • مناسب برای استفاده در مراحل مختلف رشد گیاه پسته، مانند مراحل رشد، گلدهی و میوه‌دهی

با توجه به این خصوصیات در ادامه به شش مورد از بهترین کودهای اسید آمینه برای پسته پرداختیم که همگی توسط شرکت‌های خارجی معتبر تولید شده‌اند.

کود اسید آمینه بوتامیسول

کود اسید آمینه بوتامیسول یک محرک رشد قوی است که با تحریک آنزیم‌های رشد و هورمون‌ها باعث انتقال سریع عناصر به قسمت‌های مختلف گیاه می‌شود.

این کود دارای 45 درصد آمینو اسید بوده که گیاهان و درختان را در برابر عوامل خسارت‌زا و استرس‌هایی مانند خشکی، آفتاب سوختگی و شوری حفظ می‌کند و همچنین باعث جذب سریع‌تر و بهتر عناصر غذایی، کودها و سموم می‌شود.

تاثیرات کود اسید آمینه بوتامیسول بر روی درختان پسته

سال‌آوری درختان پسته مشکل مهمی است زیرا درختان پسته به دلیل ضعف در سال‌های پربار باعث می‌شوند که عملکردشان در سال‌های بعد پایین بیاید. در صورت استفاده از کود اسید آمینه بوتامیسول، درخت پسته با جذب مواد مغذی انرژی مورد نیاز خود را به دست آورده و باعث افزایش عملکرد درخت پسته و افزایش تشکیل میوه می‌شود.

کود آمینو اسید آمینو 16

کود آمینو اسید آمینو 16 دارای غلظت زیادی اسید آمینه است. این کود برای تغذیه تمامی محصولات کشاورزی مانند درختان پسته، درختان میوه، سبزیجات، محصولات گلخانه، زراعت و همچنین کشاورزی‌های صنعتی کاربرد دارد.

این کود مانند یک محرک زیستی باعث کاهش ریزش میوه‌ها، بهبود کیفیت محصولات و افزایش ماندگاری، همچنین بهبود رنگ و اندازه میوه‌ها و افزایش بازارپسندی آن‌ها می‌شود.

تاثیرات کود اسید آمینه آمینو 16 بر روی پسته

با استفاده از کود مایع اسید آمینه آمینو 16 می‌توان مشکل سال‌آوری را در پسته حل کرد. این کود علاوه بر سال‌آوری باعث افزایش اثرگذاری کودها بر روی درخت پسته، افزایش میوه‌دهی درخت، توسعه سیستم ریشه‌ای گیاه و مقاوم‌ ساختن گیاه در برابر شرایط نامساعد محیطی می‌شود.

کود اسید آمینه آمیناکس

کود اسید آمینه آمیناکس انواع مختلفی اسید آمینه دارد که برای تشکیل پروتئین در سلول‌ها کاربرد دارد، در نتیجه برای سنتز پروتئین‌ها کاملاً ضروری است. این کود باعث فعال شدن هورمون‌های گیاهی و جذب مواد ضروری برای رشد سریع‌تر و بهتر گیاهان می‌شود.

این کود انتخابی مناسب برای تقویت خاک‌های فقیر و جذب بیشتر ریز مغذی‌ها و املاح برای رشد و نمو بهتر و مؤثرتر درختان از جمله درخت پسته می‌باشد.

کود اسید آمینه آمیناکس
کود اسید آمینه آمیناکس

تأثیرات کود اسید آمینه آمیناکس در درختان پسته

وجود تنش‌های محیطی از جمله سرمازدگی، کم آبی و شوری مشکلاتی هستند که در باغات پسته وجود دارند، که می‌توانند اثرات منفی بر روی کیفیت میوه‌های پسته به جا گذارد. پرولین موجود در کود اسید آمینه آمیناکس با مقاوم ساختن دیواره سلولی و ایجاد تعادل آبی در درخت پسته می‌تواند باعث کاهش میزان قابل توجه اثرات مخرب این تنش‌ها شود.

این کود علاوه بر حل مشکلات استرس‌زا باعث بهبود کمیت و کیفیت میوه‌های پسته، افزایش جوانه‌های رویشی و زایشی، افزایش ضخامت برگ‌ها و افزایش مقاومت درخت در برابر پسیل می‌شود.

کود آمینو اسید دایاکسان

کود اسید آمینه دایاکسان دارای اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز برای گیاه به مقدار بالایی است. همچنین این کود موجب می‌شود که گیاه با در اختیار داشتن آن انرژی خود را صرف تولید اسیدهای آمینه در سلول‌های گیاهی نکند. در نتیجه گیاه در برابر شرایط نامناسب مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

اسید آمینه دایاکسان می‌تواند کیفیت محصول از جمله رنگ، طعم و استحکام را بهبود ببخشد در نتیجه میزان بازارپسندی محصول را افزایش می‌دهد.

تأثیر کود آمینو اسید دایاکسان بر درخت پسته

عنصر نیتروژن موجود در این کود در کنار اسیدهای آمینه ترکیب جذابی را برای رشد درخت و افزایش کیفیت و کمیت محصول پسته می‌سازد. آمینواسیدها در کنار نیتروژن می‌توانند مقاومت درخت پسته را در برابر تنش‌های محیطی مانند خشکی، سرما، کم‌آبی، شوری و  غیره بالا ببرند.

این کود می‌تواند سیستم کلروفیلی را توسعه داده و موجب سرسبزی و شادابی درختان پسته شود. همچنین استفاده از این کود به‌ طور فوق العاده‌ای باعث افزایش جذب سایر کودها نیز خواهد شد. محلول‌پاشی درخت پسته نیز با این کود تأثیر زیادی بر بهبود عملکرد درخت، بزرگ شدن اندازه پسته‌ و افزایش جوانه‌های رویشی و زایشی دارد.

کود اسید آمینه ویتالیم فورت

کود اسید آمینه ویتالیم فورت از گیاهان در برابر عوامل محیطی مختلف مانند تنش‌های گرمایی، سرمایی، کم آبی، پر آبی، یخ‌زدگی و حمله آفات مراقبت می‌کند. طی کشت‌ها و آبیاری بیش از حد، گیاهان موادغذایی خود را از دست داده‌ و پس از مدتی قدرت جوانه‌زنی و غده‌زنی گیاهان کم می‌شود در نتیجه وجود اسید آمینه در این کود باعث تقویت خاک‌ این گیاهان می‌شود.

تأثیرات کود اسید آمینه ویتالیم فورت برای پسته

کود ویتالیم فورت شامل اسید آمینه‌های مختلفی است که در افزایش رشد و کیفیت میوه‌های پسته نقش مهمی دارند. این کود با اصلاح خاک و بالا بردن قدرت جذب توسط ریشه باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده، تقویت سیستم ایمنی، افزایش ضخامت دیواره سلولی و مقاومت گیاه در برابر حمله آفات و بیماری‌ها می‌شود.

این کود بر روی درختان پسته باعث زیاد شدن عمر انبارداری میوه‌های پسته، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی مانند سرمازدگی و کم آبی و همچنین جذب بهتر و آسان‌تر کودها می‌شود.

کود آمینو اسید زایزامین

کود آمینو اسید پودری زایزامین یک کود ارگانیک قابل ‌حل در آب است. این کود به ‌عنوان محرک زیستی، رشد و توسعه گیاهان را تحریک می‌کند و مانند یک کمپلکس کننده طبیعی عمل می‌کند که هم جذب مواد مغذی را از خاک و هم از محلول‌پاشی، بهبود می‌دهد.

کود آمینو اسید زایزامین می‌تواند مقاومت گیاهان را در برابر خشکی، شوری، سرمازدگی، آفتاب‌سوختگی و آفات و بیماری‌ها افزایش دهد.

کود آمینو اسید زایزامین
کود آمینو اسید زایزامین

تأثیرات کود آمینو اسید زایزامین بر درختان پسته

خرید کود آمینو اسید پودری زایزامین، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مقاومت درختان پسته در برابر تنش‌هایی از جمله خشکی، شوری، سرمازدگی‌ و آفتاب‌سوختگی است. این کود نه ‌تنها از مشکلات و صدمه در درختان پسته جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند خسارت ناشی از شرایط محیطی را از بین ببرد و درمان کند.

این کود علاوه بر مقاومت درختان پسته در مقابل استرس‌ها مزایای زیر را نیز دارد:

  • کاهش ریزش جوانه‌های گل
  • کاهش پوکی پسته و افزایش درصد خندانی پسته
  • تقویت دیواره سلولی و مقاوم‌ ساختن درخت
  • افزایش انتقال و جذب عناصر در درختان پسته
  • افزایش کیفیت و کمیت محصولات
  • کاهش مصرف کودهای شیمیایی و سموم
  • افزایش جذب کلسیم

این کودهای اسید آمینه را می‌توانید از وبسایت پسته رفسنجان تهیه کنید.

کلام پایانی

استفاده از آمینو اسیدها در کشت پسته می‌تواند به افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط نامطلوب، بهبود فرآیندهای متابولیکی و در نهایت، افزایش تولید محصول با کیفیت بالا منجر شود. البته، مهم است که این اسیدهای آمینه به صورت دقیق و با توجه به نیازهای خاص گیاهان پسته استفاده شوند تا حداکثر سودمندی را به همراه داشته باشند.

به عنوان یک قانون کلی، توصیه می‌شود که مدیریت آمینو اسیدها در کشاورزی با دانش و مشورت کارشناسان مجموعه پسته رفسنجان انجام شود تا اطمینان حاصل شود که استفاده از آن‌ها به بهترین نحو صورت گیرد و به بهبود پایدار کشاورزی کمک کند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x