بهترین روش نگهداری و پرورش بگونیا در خانه

بهترین روش نگهداری و پرورش بگونیا در خانه
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

بهترین روش پرورش بگونیا

بگونیا یک گیاه آپارتمانی و سایه دوست محبوب است، که به دلیل شاخ و برگ زیبایش مورد توجه همگان است. پرورش بگونیا کار ساده ای است، به شرطی که کمی در مورد آن به شناخت برسید. با ما باشید تا بیشتر در مورد شیوه پرورش و نگهداری بگونیا بدانید.

اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید، متوجه می شوید انواع زیادی از گیاه بگونیا وجود دارند، که می توانید برای منزل یا اتاق کار خود انتخاب نمایید. بگونیا گیاهی استوایی است، یعنی در آب و هوایی که سرمای زیادی نداشته باشد به راحتی رشد می کند.

پرورش بگونیا مانند سایر گیاهان آپارتمانی است و با رعایت یک سری نکات می توانید گلدان بگونیای زیبایی داشته باشید.

نور مناسب برای پرورش بگونیا

این گیاه سایه دوست به نور کمی برای رشد نیاز دارد، و بهترین آفتاب برای آن، آفتاب صبح و بعد از ظهر است. بگونیای مومی می تواند آفتاب بیشتری نسبت به سایر انواع مشابه را تحمل کند. نوع غده ای بگونیا سایه بیشتر و گرمای کمتر را ترجیح می دهد، به همین دلیل در اواخر تابستان شاهد شکوفا شدن آن هستیم.

خاک مناسب برای پرورش بگونیا

بهترین خاک برای پرورش بگونیا، خاکی سبک و غنی از مواد مغذی است. بگونیا، به دلیل نوع خاکش، یکی از بهترین گیاهان برای پرورش در گلدان است، چراکه بافت خاک سبک را دوست دارند. یکی از مزایای کاشت گیاهان در گلدان، کنترل و مدیریت مواد موجود در خاک است.

آبیاری مناسب برای پرورش بگونیا

گیاه بگونیا ترجیح می دهد تا در محیطی مرطوب رشد پیدا کند، اما این بدین معنا نیست که خاک آن همیشه خیس باشد. خیس بودن مداوم و بیش از حد خاک سبب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. توجه به نکات زیر به شما در آبیاری مناسب و صحیح این گیاه کمک می کند:

  • خاک نباید به خشکی کامل برسد، پس قبل از آبیاری با انگشت، رطوبت آن را بسنجید.
  • زمان آبیاری وقتی است، که پس از فرو بردن یک بند انگشت در خاک احساس خشکی کنید.
  • پس از آبیاری، اطمینان حاصل کنید که آب اضافی از گلدان خارج شده است.
  • در زمستان که هوا سرد تر است، بهتر است آبیاری بگونیا با فاصله بیشتری، مثلا یک بار در ماه انجام شود.

کوددهی مناسب برای پرورش بگونیا

بهترین کود برای این گیاه و سایر گیاهان آپارتمانی، کودهای سبک آلی است. بگونیا به ماهی یک بار کود دهی نیاز دارد تا مواد مغذی را از طریق ریشه از خاک دریافت کند.

دمای مناسب برای پرورش بگونیا

اگر گیاه بگونیا در معرض دمای کم و هوای سرد قرار بگیرد، سریعا می میرد. در فصول سرد، زمانی که دمای هوا شروع به کاهش کرد و به 50 درجه سانتی گراد رسید، بگونیا را به داخل منزل بیاورید.

 این گیاه ساق پا است، پس هر زمان که احساس کردید گل ها و برگ های ساقه بگونیا در حال پژمرده شدن هستند، آن ها را از ساقه جدا کنید.

روش تکثیر گیاه بگونیا

رایج ترین شیوه تکثیر بگونیا، قلمه زنی و رشد بذر است. بذر با مراقبت و کاشتن و قرار گرفتن در مقابل نور کافی رشد می کند. بهتر است روی بذر حدود یک سانتی متر خاک باشد.

برای قلمه زنی گیاه بهتر است گیاه از قسمتی که گل ندارد به صورت اریب بریده شود و برای ریشه زدن آن را داخل پرلیت یا کوکوپیت قرار دهید. البته با قرار دادن گیاه در آب نیز می توانید شاهد ریشه زدن آن باشید. سپس آن را بکارید.

نکاتی برای نگهداری بگونیا به عنوان گیاه آپارتمانی

1.گام اول: تشخیص نوع بگونیا

نکته اولی که برای پرورش بگونیا لازم است بدانید، نوع آن می باشد. بگونیا در یکی از انواع  غده ای، فیبری و ریزوماتوز قرار می گیرد. به طور کلی بگونیا های فیبری و ریزوماتوز برای نگهداری در خانه بهتر هستند. این در حالی است که بگونیای غده ای به دلیل نیاز به رطوبت بالا و نور زیاد بقای کمتری دارد و نگهداری از آن دشوار تر است.

2.گام دوم: انتخاب بهترین مکان نگهداری

اولین چالش بعد از تعیین نوع بگونیا، انتخاب مکان مناسب برای پرورش آن است. بهترین مکان برای این گیاه، جایی است که نور زیاد ولی غیر مستقیم به همراه رطوبت نسبتا بالا داشته باشد. اگر هوای خانه شما، به خصوص در فصل زمستان، خشک است، بهتر است زیر گلدانی گلدان بگونیا را پر از سنگ ریز و آب نمایید. این کار رطوبت لازم برای رشد گیاه را فراهم می کند، بدون آن که رطوبت اضافی سبب بیماری در این گیاه شود.

3.گام سوم: آبیاری به موقع و به اندازه

بگونیا هایی که در فضای داخلی پرورش میابند، بیشتر در معرض آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه هستند. به همین دلیل فقط در زمانی که گیاه نیاز به آب دارد، باید آبیاری شود. بیشتر کارشناسان پیشنهاد می کنند تا زمانی که علائم کم آبی، مانند آویزان شدن برگ ظاهر نشده است، این گیاه را آّبیاری نکنید. برای آبیاری هم، برای جلوگیری از بروز قارچ بهتر است برگ ها را خیس نکنید.

4.گام چهارم:مقابله با آفات این گیاه

نکته دیگری در نگهداری و پرورش بگونیا، توجه به آفاتی است، که در فضای بسته به طور طبیعی برای این گیاه ایجاد مزاحمت می کنند. البته ناگفته نماند این گیاه یک گیاه مقاوم به آفت است، اما در مواردی نادر آفت زدگی پیش می آِید، قارچ هایی مانند کپک پودری.

افرادی که بگونیا را انتخاب می کنند، قصد دارند محیط خانه را با گل و برگ زیبا جلوه ببخشند. اضافه کردن عناصر محیط طبیعی مانند گل و گیاه به فضاهای داخلی، یک طراحی همه پسند محسوب می شود.

طبقه بندی بگونیا با استفاده از برگ ها

این گیاه در آمریکای جنوبی و مرکزی به صورت وحشی می روید و گیاه بومی هند است. در مناطق استوایی این گیاه از طریق تکثیر پرورش میابد. تنوع موجود در این گیاه سبب شده است، که مورد توجه همگان در همه نقاط جهان قرار گیرد.

بیش از هزار گونه بگونیا وجود دارد که بر اساس روش تکثیر، نوع گل و برگ در دسته های مختلفی جای می گیرند. برخی از انواع بگونیا به دلیل رنگ خاص یا شکل شاخ و برگ خارق العاده ای که دارند، و یا حتی به دلیل نداشتن گل مورد توجه هستند. برای پرورش بگونیا اولین قدم شناخت نوع آن بود و در اینجا دسته بندی این گیاه بر اساس شکل برگ منحصر به فرد انجام می شود، که ساده ترین و مطمئن ترین راه شناخت آن است.

نوع اول:برگ های بگونیای غده ای Tuberous Begonia Leaves

برگ های این نوع براق هستند و با کاهش دما یا تغییر فصل از بین می روند. دلیل از بین رفتن برگ ها، تامین انرژی و مواد غذایی برای غده است که در فصل بعد بتواند برگ دهد.

برای نمونه برگ های بگونیا توبروس Tuberous begonia از این نوع است. این گیاه می تواند تک شاخه ای، و در رنگ های مختلفی وجود داشته باشد. برگ های این نوع بگونیای غده ای، به صورت بیضی و سبز رنگ است و مانند درختچه بونسای می باشد. درختچه کوچکی که بر روی ساقه های نرم و متورم خود برگ و گل های به هم فشرده ای دارد.

نوع اول:برگ های بگونیای غده ای Tuberous Begonia Leaves

نوع دوم: برگ های بگونیا ساقه عصایی Cane Stemmed Begonia Leaves

بگونیای ساقه عصا بیشتر به دلیل برگ های قلبی شکل سبز و خاکستری رنگش مورد توجه است. این برگ های سبز رنگ با قسمت زیرین خاکستری خال خالی، شبیه برگ های یخ زده می باشند و طولی بالغ بر 15 سانتی متر دارند. برگ ها بر روی ساقه هایی شبیه بامبو سوارند و برای این که ساقه زیادی سنگین نشود، نیاز به هرس منظم دارند.

مثالی از این نوع، بگونیای بال فرشته ای  Angel Wing است، که دارای برگ های سبز ظریف براق است.

نوع دوم: برگ های بگونیا ساقه عصایی Cane Stemmed Begonia Leaves

نوع سوم: بگونیا رکس یا برگ دار Rex-cultorum Begonia Leaves

این بگونیای آپارتمانی گل ندارد و در دمای 21 تا 24 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد. برگ های این نوع قلبی شکل هستند و در گروه جذاب ترین انواع بگونیا به شمار می روند. برگ ها به رنگ های قرمز، سبز، صورتی ،نقره ای، خاکستری و بنفش در الگوهای خاصی در کنار هم قرار می گیرند. بافت سطحی برگ ها پرز دار است و تعداد نامشخصی در هر دسته روی هر ساقه می روید. گل این نوع غالبا در بین شاخ و برگ گیاه مخفی می شود.

نوع سوم: بگونیا رکس یا برگ دار Rex-cultorum Begonia Leaves

نوع سوم: برگ های بگونیای ریزوماتوز Rhizomatous Begonia Leaves

برگ های بگونیای ریزوماتوز به شدت به آب حساس هستند و باید از زیر، قسمت ساقه، آبیاری شوند. آب باعث ایجاد تاول و تغییر رنگ در برگ ها می شود. برگ های این نوع ریز و دارای پرز هستند و به نظر کمی زگیل دار می آِیند. این برگ ها اشکال گوناگونی دارند، ولی در کل به آن ها برگ های ستاره ای می گویند.

یکی از این انواع، دارای برگ های کاهو مانند است و تقریبا گوشتی می باشد. اندازه این برگ ها از 2/5 سانتی متر تا 30 سانتی متر متفاوت است.

نوع سوم: برگ های بگونیای ریزوماتوز Rhizomatous Begonia Leaves

نوع چهارم: بگونیای سمپرفلورنس Semperflorens Begonia Leaves

به بگونیای سمپرفلورنس، بگونیای یک ساله یا مومی نیز می گویند. این گیاه به صورت بوته ای رشد می کند و رشد آن یک ساله است. پرورش بگونیا از این نوع، به دلیل پر باری و شکوفایی مداوم بسیار مورد توجه باغداران و افراد علاقه مند به گل و گیاه است. شاخ و برگ بگونیای سمپرفلورنس می تواند به رنگ های سبز، قرمز یا برنز باشد. برخی از جدید ترین انواع این گیاه، دارای برگ های سفید، صاف و بیضی شکل هستند.

نوع چهارم: بگونیای سمپرفلورنس Semperflorens Begonia Leaves

نوع پنجم: بگونیای درختچه ای Shrub-like Begonia Leaves

بگونیای درختچه ای دارای بوته یا خوشه هایی به هم فشرده است، که برگ های 7/5 سانتی متری دارند. برگ ها اغلب به رنگ سبز تیره اند که گاهی ممکن است دارای لکه های رنگی نیز باشند.

رطوبت و نور زیاد سبب روشن تر شدن رنگ برگ ها می شود. این بگونیا به ساق پا معروف است، یعنی می توان با جدا کردن شاخ و برگ از ساقه های آن، آن را به شکل درختچه درآورد. بستر رشد این گیاه بعد از جدا شدن از ساقه می تواند زغال سنگ نارس یا یک محیط رشد شبیه محیط قبلی باشد تا گیاه تازه ریشه بزند. ریشه ها را با قسمت کمی از ساقه بکارید تا گیاه جدیدی داشته باشید.

نوع پنجم: بگونیای درختچه ای Shrub-like Begonia Leaves

نکاتی در مورد آبیاری برای پرورش بگونیا و انواع گیاهان آپارتمانی

درحالی که اکثر افراد می دانند کمبود آب سبب از بین رفتن گیاه می شود، در مورد مرگ گیاه در اثر آبیاری بیش از حد متعجب می شوند. اما یک گیاه چگونه می تواند به ما بگوید که دچار آبیاری بیش از حد شده است؟

در گیاهانی که بیش از حد آبیاری شده اند، یک سری علائم بروز داده می شود. این علائم عبارتند از:

  • زرد شدن برگ های پایینی گیاه
  • پژمرده به نظر رسیدن ریشه ها
  • برگ جدیدی در گیاه رشد نمی کند
  • برگ های تازه سریعا تغییر رنگ می دهند و قهوه ای می شوند
  • خاک گیاه سبز رنگ به نظر می آِید.( به دلیل رشد جلبک ها در سطح خاک)

که این علائم شبیه علائم آبیاری کم گیاه است.

چرا آبیاری بیش از حد سبب از بین رفتن گیاه می شود؟

گیاه علاوه بر آب به هوا نیز برای تنفس نیاز دارد. این موجودات زنده از طریق ریشه های خود که در خاک هستند،نفس می کشند. زمانی که آبیاری بیش از حد انجام می شود، حفره های پر از هوای خاک، پر از آب می شوند و ریشه ها امکان تنفس را از دست می دهند. و این حقیقت به این معناست که گیاه به آرامی دچار خفگی می شود و می میرد.

چگونه می توان زمان مناسب برای آبیاری به اندازه را تعیین کرد؟

در زمان آبیاری گیاهان، این سوال پیش می آید که آبیاری چه هنگام مناسب است و کمتر یا بیشتر از اندازه نیست؟ بهترین راه فهمیدن جواب این سوال، لمس کردن خاک گیاه است. اگر خاک گیاه مرطوب باشد، گیاه به آبیاری مجدد نیاز ندارد و آب کفی را دریافت کرده است. اما اگر تا یک بند انگشت خود را در خاک فرو کردید و خشک بود، بدانید گیاه دچار کم آبی شده و زمان آبیاری آن فرا رسیده است.

در برخی مواقع، خاک گیاه نامناسب است. به همین دلیل آب زیاد تر از حد نیاز را به خود جذب می کند و گیاه دچار پژمردگی می شود. در این زمان بهتر است با کارشناس مربوطه مشورت کرده و در اسرع وقت خاک گیاه را تعویض نمایید.

در صورت آبیاری بیش از حد،آیا گیاه همچنان به رشد خود ادامه می دهد؟

انسان و گیاه بسیار شبیه هم هستند. اگر این سوال در مورد انسان پرسیده می شد، جوابتان چه خواهد بود؟

بله، درست است! آب زیاد در گیاه، مانند انسان، مانعی برای رشد آن نیست، البته تا زمانی که این آب راهی برای دفع شدن داشته باشد و از خاک خارج شود. در واقع آبیاری زیاد دلیل اصلی نابودی گیاه نیست، بلکه ماندگاری مقدار زیادی آب در خاک دلیل از بین رفتن گیاه می شود.

نکاتی در مورد آبیاری برای پرورش بگونیا و انواع گیاهان آپارتمانی

نکاتی در مورد رفع پوسیدگی ریشه برای پرورش بگونیا و انواع گیاهان آپارتمانی

گاهی اوقات اگر گیاه بیش از حد آبیاری شود، ریشه آن دچار پوسیدگی خواهد شد. بعد به نظر می رسد گیاه یک مسیر به سمت مرگ را طی می کند. در آن لحظه اولین فکری که به ذهن شما می رسد این است، که چگونه می توان این پوسیدگی را درمان کرد؟

دلایل پوسیدگی ریشه چیست؟

برای پاسخ دادن به سوال چگونگی رفع پوسیدگی ریشه، ابتدا باید بدانیم دلایل پوسیدگی ریشه چه می باشد؟

پوسیدگی ریشه به دو دلیل عمده روی می‌دهد. دلیل اول، آبیاری بیش از حد گیاه است. در این زمان اکسیژن مورد نیاز گیاه کاهش میابد و ریشه شروع به خفه شدن می کند و در نهایت به پوسیدگی می رسد. این پوسیدگی به ریشه های سالم می رسد و آن ها را نیز نابود می کند.

دلیل دوم، وجود برخی قارچ های موجود در خاک است. این قارچ ها ممکن است در خاک وجود داشته باشند و پس از یک یا دو بار آبیاری تاثیر خود را بر گیاه نشان دهند. این قارچ در ابتدا سبب پوسیدگی ریشه و بعد منجر به بروز علائم پژمردگی و خشکی گیاه می شود.

پوسیدگی ریشه به چه صورت است؟

گاهی در مورد پژمردگی گیاه دچار تردید هستید که آیا دلیل آن پوسیدگی ریشه است یا نه؟ پوسیدگی ریشه غالبا با علایمی مانند زرد شدن برگ های به همراه است، اما برای این که مطمئن شوید بهتر است گیاه را از خاک خارج کنید و به بررسی ریشه بپردازید.

ریشه های دچار پوسیدگی غالبا تغییر رنگ داده و متمایل به قهوه ای یا سیاه هستند. گاهی پیش می آید که ریشه پوسیده تغییر رنگ نداده است، اما با دست زدن سریعا از گیاه جدا شده و می افتد. عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی ممکن است ریشه تغییر رنگ داده باشد اما سفت و دارای انعطاف باشد و به راحتی از گیاه جدا نشود، که این ریشه سالم می باشد.

راه های درمان ریشه پوسیده چیست؟

بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی است. اما پس از اینکه متوجه شدید ریشه پوسیده است، در ابتدا باید دلیل این پوسیدگی را مشخص کنید. اگر دلیل پوسیدگی قارچ بود، درنگ نکنید و سریعا خاک گیاه را تعویض نموده و قبل از کاشت مجدد ریشه ها را با آب شسته تا عامل قارچ از بین برود. این کار را در کمال آرامش و ظرافت انجام دهید تا آسیبی به گیاه و ریشه های آن وارد نشود.

سپس از یک قیچی تمیز(بهتر است با الکل ضد عفونی شود) و تیز کمک بگیرید و ریشه های آسیب دیده را ببرید. در این هنگام ممکن است قسمت عمده ای از ریشه از بین برود. قبل از کاشت گیاه، گلدان را با محلول ضد عفونی کننده بشویید و سپس مابقی ریشه را در محلول ضد قارچ فرو ببرید تا قارچ های احتمالی نابود شوند. حالا زمان آن است که گیاه را در خاک عاری از قارچ بکارید. بعد از کاشت گیاه حدود دو سوم برگ ها را هرس کنید تا ریشه ضعیف گیاه توانایی رشد داشته باشد.

مراقب باشید که گلدان دارای سوراخ های کافی برای خروج آب اضافی باشد و تا خشک نشدن خاک به آبیاری آن نپردازید. همان طور که گفته شد، آبیاری بیش از حد دلیل پوسیدگی ریشه است. بهتر است بعد از تعویض گلدان تا مدتی عملیات کوددهی انجام نگیرد، تا گیاه توان بازیابی خود را به طور کامل داشته باشد.امید است گیاه زیبای شما بهبود یابد و جلوه خود را دوباره به دست آورد!

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع:

https://www.gardeningknowhow.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم روحانی
مریم روحانی
3 سال قبل

بسیار جالب بود،خداقوت

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x