بهترین کود برای درختان میوه در فصل زمستان

بهترین کود برای درختان میوه در فصل زمستان

زمستان، با کاهش دما و فعالیت درختان میوه، زمانی است که اهمیت تغذیه صحیح و متعادل این درختان بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد. انتخاب بهترین کود برای درختان میوه در زمستان نه تنها نیازهای تغذیه‌ای فوری آن‌ها را برآورده می‌کند؛ بلکه برای تقویت سیستم ریشه و آماده‌سازی درختان برای رشد بهاری نیز حیاتی است.

در این مقاله، با نگاهی دقیق و علمی به موضوع کوددهی در زمستان، به بررسی نیازهای خاص تغذیه‌ای درختان میوه در این دوره حیاتی می‌پردازیم و در نهایت کود مناسب درختان میوه در زمستان را معرفی خواهیم کرد .

فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

چرا تغذیه درختان میوه در زمستان مهم است؟

بیشتر کشاورزان تصور می‌کنند که با شروع شدن فصل پاییز و زمستان و کم شدن فعالیت درخت، گیاه دیگر هیچ‌گونه نیازی نداشته و باید آن را به حال خود رها کرد! این تصور کاملا غلط بوده و حتی گاهی اوقات تمام زحمات کشاورز و باغدار به هدر می‌رود.

بهتر است بدانید که در زمستان، درختان میوه به تدریج مواد مغذی ذخیره‌شده در بافت‌های خود را مصرف می‌کنند. این مواد مغذی برای حفظ سلامت درخت و پشتیبانی از رشد اولیه بهاری حیاتی هستند.

تغذیه مناسب می‌تواند به افزایش مقاومت درختان در برابر سرمای زمستانی کمک کند. مواد مغذی خاصی مانند پتاسیم نقش مهمی در افزایش تحمل در برابر سرما دارند. بنابراین کشاورزان حرفه‌ای پس از شناخت بهترین کود برای درختان میوه در فصل زمستان، حتما نسب به خرید آن‌ها اقدام می‌کنند.

درختانی که در زمستان به خوبی تغذیه شده‌اند، تمایل به تولید محصول با کیفیت و کمیت بیشتر در فصل بعد دارند. این امر به ویژه برای درختانی که میوه‌هایشان در اوایل بهار شکوفه می‌زند، حائز اهمیت است.

نیازهای خاص درختان میوه در زمستان

در فصل زمستان، درختان میوه وارد یک دوره استراحت و بازسازی می‌شوند که در آن نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها به طور چشمگیری تغییر می‌کند. درک و پاسخگویی به این نیازها اساسی است تا از سلامت درختان در طول این دوره حیاتی و آماده‌سازی آن‌ها برای فصل رشد بعدی اطمینان حاصل شود.

  • تغییرات متابولیکی: در زمستان، متابولیسم درختان کند می‌شود. این کاهش فعالیت به معنای کاهش نیاز به مواد مغذی فعال، مانند نیتروژن، است. با این حال، مواد مغذی که به تقویت سلامت کلی درخت و تقویت سیستم ریشه کمک می‌کنند، همچنان اهمیت دارند.
  • نیاز به فسفر و پتاسیم: فسفر و پتاسیم دو ماده مغذی هستند که برای درختان میوه در زمستان اهمیت دارند. فسفر به تقویت سیستم ریشه کمک می‌کند، در حالیکه پتاسیم در افزایش مقاومت درختان در برابر استرس‌های محیطی و سرما نقش دارد.
  • رطوبت خاک: حفظ رطوبت مناسب خاک در زمستان برای درختان میوه حیاتی است. خشکی شدید می‌تواند به ریشه‌ها آسیب برساند و توانایی درخت برای جذب مواد مغذی در بهار را کاهش دهد.
  • مدیریت pH خاک: بررسی و تنظیم pH خاک در زمستان مهم است تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی به درستی جذب می‌شوند. خاک‌های بسیار اسیدی یا قلیایی می‌توانند با جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کنند.
  • کاهش فعالیت بیماری‌ها و آفات: زمستان فرصت مناسبی برای مدیریت بیماری‌ها و آفات است، چرا که بسیاری از آفات و عوامل بیماری‌زا در این فصل فعالیت کمتری دارند. این دوره برای اعمال روش‌های پیشگیرانه و درمانی مناسب است.
نیازهای خاص درختان میوه در زمستان
درختان میوه در فصل زمستان چه نیازهایی دارند؟

در فصل زمستان بهتر است از چه نوع کودی استفاده شود؟

رایج ترین سوال در بین کشاورزان و باغداران این است که بهترین کود برای درختان میوه در زمستان چه نوع کودی است؟ به چه شکل استفاده کنیم؟

عمدتا کشاورزان در فصل زمستان به سراغ کودهای دامی می‌روند. این کودها، به عنوان کودهای گرم شناخته می‌شوند. لذا بهتر است که در فصل زمستان از کود دامی پوسیده به ویژه کود گاوی و گوسفندی استفاده کنید. این کود اطراف طوقه و ریشه را گرم نگه داشته و از سرمازدگی جلوگیری می‌کند.

نکته: به هیچ وجه از کود دامی نپوسیده استفاده نکنید؛ زیرا این کود برای پوسیده شدن نیاز به نیتروژن دارد. در نتیجه با ریشه گیاه به رقابت پرداخته و برای گیاه مضر است.

چرا نباید از کود دامی نپوسیده استفاده شود؟

  • اگر از کود دامی نپوسیده استفاده شود فرآیند تجزیه در خاک گرمای زیادی تولید می‌کند. این گرما از وارد شدن ریشه گیاه به داخل لایه کود جلوگیری می‌‌کند.
  • در کود حیوانی تازه مقدار کربن نسبت به ازت خیلی زیادتر است. از این رو خاک اطراف ریشه منبع ازت باکتری‌ها قرار می‌گیرد.
  • کود حیوانی نپوسیده حاوی میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا می‌باشد.
  • کودهای حیوانی تازه به ویژه کود گوسفندی حاوی بذر علف هرز هستند.

بهترین کود برای درختان میوه در زمستان

هنگامی که برودت زمستان فرا می‌رسد و طبیعت برای خواب زمستانی آماده می‌شود، باغداران و کشاورزان با یکی از مهم‌ترین وظایف خود در مدیریت باغ‌های میوه روبرو می‌شوند: انتخاب بهترین کود برای درختان میوه در زمستان. این بخش از مقاله به بررسی دقیق انواع کودهای موجود برای رشد درختان میوه در فصل زمستان می‌پردازد.

کود آهن در فصل زمستان

در فصل زمستان استتفاده از کود آهن به صورت چالکود توصیه می‌شود. این کود یکی از مهمترین و مورد نیاز‌ترین کودها برای درختان و گیاهان است. عنصر آهن باعث افزایش میزان کلروفیل برگ شده و در نتیجه فتوسنتز هم افزایش می‌یابد.

کلات آهن باعث افزایش گلدهی، افزایش سنتز پروتئین‌ها و آنزیم‌ها و در نهایت سبب افزایش کلی محصول می‌شود. پس در زمستان استفاده از کود آهن به عنوان بهترین کود برای درختان میوه در زمستان را فراموش نکنید!

کود آهن برای درختان در زمستان
استفاده از کود آهن در زمستان

کود مس برای زمستان

در زمستان محلول‌پاشی عنصر مس توصیه می‌شود. همچنین می‌توان کود کلات مس را در آب آبیاری نیز اضافه کرد. عنصر مس مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش داده و در نتیجه بهترین کود در فصل زمستان به حساب می‌‍‌آید.

این کود به عنوان یکی از کودهای زمستانی برای درختان میوه، انتقال آب و املاح در داخل آوندها را بهبود می‌بخشد. و از گیاه را در مقابل سرمازدگی محافظت می‌کند.

کود سولفات روی

کود سولفات روی یک عنصر ضروری در برنامه تغذیه‌ای زمستانی برای درختان میوه است. این ماده مغذی نقش کلیدی در بسیاری از فرایندهای حیاتی درختان ایفا می‌کند و می‌تواند به بهبود عملکرد و سلامت کلی درختان در طول فصل زمستان و آمادگی برای رشد بهاری کمک کند.

روی برای تقویت سیستم دفاعی درختان، بهبود فتوسنتز و تحریک رشد مناسب ضروری است. کمبود روی می‌تواند منجر به کاهش رشد، برگ‌های کوچک و کم‌رنگ و کاهش محصول شود.

در زمستان، فعالیت رشد درختان کاهش می‌یابد و ممکن است جذب برخی مواد مغذی دشوارتر شود. سولفات روی به عنوان یک منبع قابل دسترسی از روی، می‌تواند به رفع نیازهای تغذیه‌ای درختان در این دوره کمک کند.

کود آکامکس پلاس دارای پودر ماهی

کود “آکامکس پلاس” با داشتن پودر ماهی، یکی از بهترین کودها برای درختان میوه در فصل زمستان است. این کود با ترکیبی از مواد مغذی طبیعی و غنی، به تقویت درختان میوه در دوره استراحت زمستانی کمک می‌کند و زمینه‌ساز یک فصل رشد سالم و پربار در بهار می‌شود.

راهنمای کاربردی استفاده از کود در زمستان

بهتر است بدانید که عملیات کوددهی در فصل زمستان در باغات به دو صورت چالکود و پخش سطحی انجام می شود.

نحوه کوددهی به صورت پخش سطحی

کود دادن به صورت سطحی به این صورت است که در محل آب چکان درخت به صورت نواری دور تا دور درخت کود ریخته و سپس با خاک مخلوط می‌شود.

نحوه کوددهی در فصل زمستان به صورت چالکود

این روش کود دادن نسبت به پخش سطحی مزایای بیشتری دارد. در این روش بسته به اندازه درخت تعدادی چاله در دور درخت حفر کرده و توسط کود‌های مورد نظر همراه با کودهای حیوانی کاملا پوسیده شده پر می‌شود.

روش کود دهی در فصل زمستان
چالکود یکی از بهترین روش‌‎های کود دهی در فصل زمستان

بهترین کود زمستانه انگور چیست؟

انگور یکی از محصولات باغی بوده که نیازمند تغذیه و مراقبت‌های خاص خود می‌باشد تا در زمان برداشت محصولی باکیفیت و مرغوب تولید شود. کوددهی زمستانه انگور به صورت چالکود و در اواخر زمستان و خواب گیاه انجام می‌شود. استفاده از بهترین کودها برای درختان میوه در زمستان انگور را نیز در بر می‌گیرد.

به منظور کوددهی انگور در زمستان، بسته به سن درخت تعدادی چاله با قطر ۵۰-۳۰ و به عمق ۴۰-۳۰ سانتی‌متر در قسمت سایه‌انداز درخت ایجاد کنید. باید دقت شود که حتما چاله‌های حفر شده در مسیر عبور آب ایجاد شوند. سپس چاله‌ها را با مخلوطی از کودهای شیمیایی و آلی پر کنید.

در باغات انگوری که آبیاری به صورت قطره‌ای انجام می‌شود، چاله‌ها باید در زیر قطره چکان‌ها ایجاد شوند. در ادامه نحوه استفاده از کود چالکود برای انگور را بررسی خواهیم کرد.

مقدار کودهای مورد استفاده در چالکود به شرح زیر است:

  • ۲۵۰-۴۵۰ گرم نیترات آمونیوم در مناطق سردسیر و در سایر مناطق سولفات آمونیوم
  • ۱۰۰گرم سوپر فسفات تریپل
  • ۵۰۰ گرم سولفات پتاسیم
  • ۳۰۰ گرم سولفات منیزیم
  •  ۱۵۰گرم سولفات آهن یا سولفات منگنز یا سولفات روی
  • ۵۰گرم سولفات مس
  • ۵۰گرم اسید بوریک
  • 50-100  گرم کود  NPK 12-12-36 

همه کودهای گفته شده باید با ۵ کیلوگرم کود حیوانی پوسیده شده ترکیب شوند و سپس در چالکود ریخته شوند.

بهترین کود زمستانه برای درخت پسته

زمستان، دوره‌ای حیاتی برای درختان پسته است؛ زیرا مدیریت تغذیه در این زمان بنیانی محکم برای سلامت و تولید محصول در فصل‌های آینده می‌گذارد.

کودهای آلی مانند کمپوست، پودر ماهی و کود دامی، منابع خوبی از مواد مغذی آهسته‌رهش هستند که می‌توانند به حفظ ساختار خاک و بهبود فعالیت‌های میکروبی کمک کنند. این کودها به تدریج مواد مغذی را آزاد می‌کنند و به تقویت سیستم ریشه در طول زمستان کمک خواهند کرد.

بهترین کود برای درخت پسته در فصل زمستان
استفاده از بهترین کود برای درخت پسته در فصل زمستان

بهترین کود زمستانه برای درخت انار

اهمیت استفاده از کود برای درخت انار بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما موضوع مهم در میان باغداران این است که زمان مصرف، مقدار مصرف و کود‌های مورد نیاز گیاه به طور دقیق چگونه هستند. بهترین زمان برای کوددهی درخت انار در نیمه‌های اسفند ماه و به صورت چالکود می‌باشد.

برنامه کودی انار در این زمان باعث افزایش باردهی و افزایش کیفیت و اندازه محصول می‌شود. مقدار و نوع استفاده از بهترین کود برای درختان میوه در زمستان برای هر درخت متنوع بوده و نیازمند آزمون برگ و خاک می‌باشد. اما به طور کلی می‌توان برای هر سن درخت موارد زیر را نام برد.

مقدار کود توصیه شده برای درخت انار در سنین ۲ سال:

  • ۵ کیلو گرم کود آلی کاملا پوسیده شده
  • ۱۲۵ گرم پتاسیم
  • ۲۵۰ گرم نیتروژن
  • ۱۲۵ گرم فسفر

مقدار کود توصیه شده برای درخت انار در سنین ۳ سال:

  • ۱۰ کیلو گرم کود آلی پوسیده
  • ۲۵۰ گرم پتاسیم
  • ۱۲۵ گرم فسفر
  • ۵۰۰ گرم نیتروژن

مقدار کود توصیه شده برای درخت انار در سنین ۴ و ۵ سال

  • ۲۰ کیلو گرم کود آلی پوسیده
  • ۲۵۰ گرم پتاسیم
  • ۵۰۰ گرم نیتروژن
  • ۱۲۵ گرم فسفر

مقدار کود توصیه شده برای درخت انار در سنین بالاتر از ۵ سال

  • ۳۰-۴۰ کیلو گرم کود آلی پوسیده شده
  • ۶۲۵ گرم نیتروژن
  • ۲۵۰ گرم فسفر
  • ۲۵۰ گرم پتاسیم

آیا درخت خرمالو در فصل زمستان به کوددهی نیاز دارد؟

درخت خرمالو از جمله درختانی است که به کوددهی و تغذیه خاصی نیاز ندارد؛ اما اگر خاک از لحاظ شیمیایی ضعیف باشد آن وقت است که باید به فکر چاره‌جویی افتاد.

برای درخت خرمالو در زمستان می‌توان از کود‌های شیمیایی N-P-K به نسبت 10-10-10 استفاده کرد. بهترین روش استفاده از این کود برای این گیاه پخش کردن کود پای درخت می‌باشد.

بهترین کود برای خرمالو در زمستان
کود دهی به درخت خرمالو در فصل زمستان

کوددهی گیلاس و آلبالو در فصل زمستان

بهترین ترکیب کودی و مقدار مصرف برای درختان گیلاس و آلبالو در فصل زمستان نیازمند یک سری آزمایشات و بررسی‌هایی است. همچنین توصیه کودی به بافت خاک باغ نیز بستگی دارد.

بهترین ترکیب کودی برای درختان گیلاس و آلبالو در فصل زمستان به صورت زیر است:

  • ۸۰ کیلو گرم ازت
  • ۷۰ کیلو گرم فسفر
  • ۱۲۰ کیلو گرم پتاس

این مقدار کود به طور کلی برای هر هکتار از این باغات گفته شده است. می‌توان این کودها را در اواخر پاییز تا اواسط زمستان به صورت چالکود به باغ اضافه کرد. همزمان با اضافه کردن این کود‌ها باید کود دامی کاملا پوسیده شده هم به چالکود اضافه کنید.

نکته: در باغات گیلاس و آلبالو کودهای ازته را بهتر است بعد از دوران خواب درخت اضافه کرد.

کوددهی هلو، آلو، شلیل در فصل زمستان

هلو، شلیل و آلو در فصل زمستان به کوددهی نیاز دارند؛ اما باید قبل از هر گونه توصیه کودی آنالیز آب و خاک انجام داد و نسبت به آن بهترین کود برای درختان میوه در زمستان را اعمال کرد.

نکته: کوددهی و تغذیه زمستانه این درختان هر دو سال یک بار انجام می شود.

مقدار کود توصیه شده در هکتار برای این درختان در فصل زمستان به صورت شیار کود به شرح زیر است:

  • ۱۵ تن در هکتار کود حیوانی پوسیده شده (ترجیحا کود گاوی)
  • ۲ تن کود مرغی (در اراضی شور بهتر است از کود ماهی استفاده شود)
  • ۲۰۰ کیلو گرم سولفات پتاسیم
  • ۱۰۰ کیلو گرم فسفات آمونیوم یا سوپر فسفات
  • ۵۰ کیلو گرم سولفات آهن
  • ۵۰ کیلو گرم سولفات روی
  • ۴۰ کیلو گرم سولفات منگنز
  • ۲۵ کیلو گرم اسید بوریک (در آب و خاک شیرین)
  • ۳۰۰ کیلو گرم گوگرد بنتونیت دار (در آب و خاک شور)
  • ۲۵ کیلو گرم سولفات مس

علاوه بر کودهای توصیه شده در فصل زمستان یعنی در اسفند ماه بهتر است محلول‌پاشی زیر را نیز انجام دهید.

  • سمپاشی زمستانه با روغن ولک ۲۰ در هزار
  • سم اتیون ۲ در هزار
  • کود اوره فسفات ۲۵ کیلو گرم در هکتار همزمان با آب آبیاری
  • محلول‌پاشی کود فروت ست قبل از باز شدن جوانه‌ها

با توجه به اینکه رشد ریشه‌ها از اواسط بهمن ماه شروع شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد، لذا در طول این مدت بایستی از حفر کانال یا چاله جهت کوددهی خودداری نمود.

زرد آلو در فصل زمستان به چه کود هایی احتیاج دارد؟

درختان زرد آلو نیز در فصل زمستان به تغذیه و کوددهی نیاز دارند. این کود مورد نیاز آن‌ها به صورت چالکود در زیر سایه‌انداز درخت به گیاه داده می‌شود. باید توجه داشت که برای برآورد میزان دقیق کود به آزمایش و آنالیز خاک و برگ نیاز است. این مقادیر گفته شده از کود‌های مورد نیاز درخت زرد آلو در فصل زمستان تقریبی می‌باشد.

کود دهی به درخت زردآلو در زمستان
زردآلو در فصل زمستان به کود نیاز دارد؟

توصیه کودی درخت زرد آلو در فصل زمستان به ازای هر درخت به شرح زیر است:

  • ۲۰۰ گرم فسفات
  • ۱۵۰ گرم پتاس
  • ۵۰ گرم ازت
  • 70-120 گرم کود NPK
  • ۵۰ گرم آهن
  • ۳۰-۵۰ گرم میکرو مغذی کامل

کلام پایانی

انتخاب بهترین کود برای درختان میوه در زمستان نقش اساسی در حفظ سلامت و تضمین عملکرد مطلوب درختان در فصل‌های آتی دارد. همانطور که در این مقاله بررسی شد، توجه به نیازهای خاص تغذیه‌ای و شرایط زیست محیطی در این فصل حیاتی است.

استفاده از کودهای دامی پوسیده شده مانند کود گاوی و گوسفندی، به عنوان بخشی از یک برنامه تغذیه‌ای جامع، می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و شکوفایی درختان میوه در بهار باشد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x