با ارزش غذایی پسته بیشتر آشنا شوید

با ارزش غذایی پسته بیشتر آشنا شوید

پسته، خشکباری محبوب و لذیذ

پسته از روزگاران قدیم مهمان خانه ها و جشن های ما بوده و همواره در گذشت زمان جایگاه ویژه ای در زندگی ما ایرانی ها داشته و یکی از خوراکی های لذیذ و خوشمزه برای ما محسوب می شود. پسته دارای خواص  و منابع مواد مغذی و خوشمزه ای که سلامت ما از جمله کودکان را تأمین می کند. در ادامه ارزش غذایی پسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

پسته، خشکباری محبوب و لذیذ

مواد غذایی موجود در پسته

طبق  بررسی های وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا اطلاعات تغذیه ای زیر برای 28 گرم پسته فراهم شده است

کالری:  159 g

چربی:  13 g

سدیم: 0.3 mg

کربوهیدرات:  7.7 g

فیبر: 3 g

قند: 2.2 g

پروتئین: 5.7 g

کربوهیدرات پسته

یک وعده پسته یا 49 دانه پسته  دارای ارزش غذایی تقریبا دارای 8 گرم کربوهیدرات و به مقدار 12 درصد از ارزش روزانه بدن را تأمین می کند. مانند اکثر آجیل های دیگر ، پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است. باید گفت یک وعده پسته دارای 13 گرم چربی است. که از این مقدار ثابت شده است که پسته ها بعد از خوردن غذاهای پر کربوهیدرات مانند برنج سفید ، نان و سیب زمینی به کاهش قند خون کمک می کنند.

چربی های موجود در پسته
تا همین اواخر ، پسته و سایر آجیل به دلیل دارا بودن چربی زیاد از شهرت بدی برخوردار بودند. اما با رشد علم تغذیه مشخص گردید که نوع چربی موجود در مواد غذایی مهمتر از مقدار چربی موجود است.
در مقایسه با بیشتر آجیل های درختی، پسته یکی از کمترین چربی هاست. آنها همچنین یک ماده غذایی بدون کلسترول هستند.
آجیل درختی ، از جمله پسته ، می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم از نظر قلب باشد شواهد علمی نشان می دهد ، که خوردن 1.5 (هر اونس:28 گرم) اونس از خشکبار کم چربی اشباع و کلسترول در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
پروتئین موجود در پسته

یک وعده پسته تقریباً 6 گرم پروتئین بدن را تأمین می کند و جزئی از گروه پروتئین به حساب می آید.در مقایسه با سایر آجیل های درختی ، پسته دارای اسیدهای آمینه ضروری بدن است و بیشترین درصد اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه دار را داراست.

پسته یک گزینه عالی برای همه است چون دارای یک نوع پروتئین گیاهی مغذی است که بهترین گزینه برای افرادی که رژیم غذایی می گیرند است.

ریز مغذیها در پسته

این آجیل سبز کوچک با ویتامین ها ، مواد معدنی و گیاهان دارویی پر شده است. در واقع، می توانید مواد مغذی را از طریق رنگ های مختلف موجود در پسته مشاهده کنید.

رنگ سبز و زرد رنگ آجیل ناشی از لوتئین و زاکزانتین ، دو کاروتنوئید حاصل می شود که تحقیقات اولیه نشان می دهد که ممکن است به جلوگیری از تخریب ماکولا (یک نوع بیماری چشمی)وابسته به سن کمک کند. پوست نازک بنفش اطراف دانه پسته با آنتوسیانین ها (همان نوع آنتی اکسیدان موجود در انگور و زغال اخته) پر شده است.

پسته همچنین منبع خوبی از ویتامین B6 ، فسفر ، و تیامین و منبع عالی مس است.
یک وعده پسته پتاسیم بیشتری (290 میلی گرم) از نصف یک موز بزرگ (240 میلی گرم) دارد. پسته همچنین بیشترین میزان فیتواسترول (214 میلی گرم در 100 گرم) را در بین آجیل ها دارد. فیتواسترول ها از گیاهان به وجود می آیند و به دلیل اینکه ساختار مشابه کلسترول دارند بنابر این فیتواسترول ها برای جذب بدن با کلسترول رقابت می کنند و در نهایت موجب کاهش کلسترل خون می شود.

پسته خوش طعم و با ارزش غذایی بالا را از کجا تهیه کنیم؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که  آیا پسته ها از لحاظ طعم و ارزش غذایی با هم دیگر فرق می کنند؟ در جواب به شما باید گفت بله فرق می کنند، ولی چگونه؟ در جهان و حتی ایران ارقام بسیار زیادی از پسته با طعم و مزه متفاوت وجود دارد که چه از نظر اندازه، طعم، ارزش، غذایی با همدیگر فرق دارند و با همدیگر رقابت می کنند.

عوامل موثر در طعم و مزه پسته کدامند؟

عوامل مختلفی در تعیین صفات مختلف پسته دخیل هستند و در کیفیت و مزه پسته تأثیر گذار هستند. باید به این نکته توجه کرد علت طعم لذیذ پسته هایی که شما مصرف می کنید میزان و نوع چربی موجود در پسته است در واقع طعم پسته را میزان چربی آن تعیین می کند. عوامل موثر دیگری نیز در طعم و میزان ارزش غذایی پسته دخیل است مثلا از جمله میزان ارتفاع از سطح دریا، میزان رطوبت هوا، طول و عرض جغرافیایی تأثیر گذار می باشد.

خوشطعم ترین و مقوی ترین پسته کدام است؟

شاید بارها و بارها اسم بهترین پسته ایران و جهان در تلویزیون و رسانه به گوش شما خورده باشد. بله حدس شما درست است پسته رفسنجان از لحاظ طعم و ارزش غذایی در جهان حرف اول را می زند و با ارزش ترین پسته در بازار جهانی پسته به شمار می رود در واقع رفسنجان بنا به موقعیت جغرافیایی و میزان ارتفاع از سطح دریا و میزان رطوبت هوا جزو بهترین مناطق پسته کاری به حساب می آید.

در گذشته نه چندان دور ایران بازار پسته جهانی را در دست داشت و در واقع بازار جهانی را قبضه کرده بود و این بخاطر کیفیت پسته تولید شده در ایران بود.

پسته کوهی مقوی تر است یا پسته اهلی؟

پسته کوهی یا نه از خوانواده پسته است.حداکثر ارتفاع این درخت در زمان بلوغ 4 الی 5 متر است و در نقاط مختلفی از جهان و از جمله ایران یافت می شود از جمله مناطق کوهستانی و در دامنه کوه های کرمان، کرمانشاه و … یافت می شود.

میوه و یا دانه پسته کوهی از لحاظ اندازه و مزه تقریبا شبیه به پسته معمولی است ولی از لحاظ اندازه کوچکتر و از لحاظ طعم شبیه به پسته معمولی است. در واقع  چون پسته کوهی به دلیل رشد یافتن در طبیعت و به دور از سمپاشی و کود های شیمیایی باغات پسته کنونی دارای خواص درمانی بیشتری است.

خواص پسته کوهی یا بنه؟

پسته کوهی با داشتن ویتامین E دارای خواص آنتی بیوتیک است و با جلوگیری از فعالیت میکروب ها باعث از بین رفتن آن ها می شود. یکی دیگر از خواص درمانی بنه در تقویت سیستم گوارشی است زیرا با مصرف بنه کرم های روده از بین می روند و موجب افزایش کارایی دستگاه گوارش می شود.

یکی دیگر از موارد استفاده از بنه که طبیبان قدیم نیز آن را زیاد تجویز می کردند استفاده از روغن بنه است. روغن بنه در کاهش اثر لکه های پوستی و ماه گرفتی استفاده می شود و همچنین  باعث شادابی و سفید شدن پوست صورت نیز می شود.

با مضرات پسته آشنا شوید

همانطور که که در مصرف هر ماده غذایی زیاده روی شود موجب بیماری و اختلال در سیستم گوارشی فرد می شود مصرف پسته نیز این چنین است. اصولا زیاده روی در هیچ کاری مناسب نیست و تأثیرات منفی فراوانی دارد.

پسته چون دارای طبعی گرم است با مصرف زیاد آن ایجاد حساسیت و قرمزی پوست و ایجاد کهیر در بدن می شود و برای افرادی که دارای طبعی گرم هستند توصیه می شود از مصرف زیاد پسته جلوگیری کنند. در صورت مواجهه با همچنین مشکلی می توانید با خوردن مواد غذایی که دارای طبعی سرد هستند اثر آن را خنثی کنید برای خنثی کردن اثر گرمی پسته می تواند از سرکه، زرد آلو یا انار که دارای مزه ترش باشند استفاده کنید. همانطور که قبلا اشاره کردیم پسته دارای اسید های چرب مفیدی است که مزه لذیذ آن را ایجاد می کند.

مصرف زیاد پسته برای افرادی که دارای تریگلیسرید خون بالایی هستند می تواند ایجاد مشکل کند و باید از خوردن پسته زیاد امتناع کنند.همچنین مصرف پسته برای افرادی که دارای نارسایی کلیه و کبد هستند  و افرادی که داری دیبات هستند توصیه نمی شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x