اندامهای مختلف درختان (تنه و شاخه و برگ)

اندامهای مختلف درختان (تنه و شاخه و برگ)

تنه درخت

در اثر رشد طولی ساقه بذر تشکیل میشود. ودردرختان میوه که توسط پیوند و یا قلمه ازدیاد داده می شوند از جوانه های جانبی روی پیوندک و یا قلمه حاصل میگردد. ساقه اصلی در ابتدای رشد دارای گره و میانگره می باشد. جوانه های جانبی روی گره ها با رشد خود شاخه های جانبی را به وجود می آورند .و به بازوهای اصلی تبدیل می شوند دراثر ادامه رشد از جوانه های جانبی بازوهای اصلی بازوهای فرعی اولیه بوجود می آیند.

در اثر بیدار شدن جوانه های بازوهای فرعی اولیه به ترتیب بازوهای فرعی ثانویه تشکیل می شوند. تنه درخت میوه بین ریشه و تاج درخت ارتباط برقرار می کند و ارتفاع آن نسبت ب به ویژگی ژنتیکی و روش تربیت و هدایت متغیر میباشد معمولا درختان میوه که ارتفاع تنه آنها بیشتر از 180 سانتیمتر می باشد. درختان پابلند ارتفاع تنه بین 150 الی 180 سانتیمتر را نیمه پاکوتاه ودر صورت کوتاه بودن تنه از 150 سانتیمتر را پا کوتاه می نامند.

 

برگ درختان و نقش آنها در گیاه

برگ ها بر روی گره های شاخه های یکساله و یا چند ساله و گاهی اوقات در نوک شاخه ها تشکیل می شوند . منشا برگ ها از مریستم های حلقه بنیادین در نوک ساقه می باشد. برگ های درختان میوه محل فعالیت حیاتی نظیر فتو سنتز تامین مواد غذایی میوه‌ها تنفس و تعرق میباشد. هر برگ حاوی اپیدرم بالایی ، اپیدرم پایینی و در بین اپیدرم ها لایه میان برگ موجود میباشد. سلول های پارانشیمی میان برگ حاوی کلروپلاست بوده و پدیده فتوسنتز در آن انجام میگرد. در ضمن اپیدرم های برگ حاوی روزنه برای تبادلات گازی میباشند

ساختار بیرونی برگ

یک برگ از دو بخش پهنک و دمبرگ تشکیل شده‌است:

  • پهنک

بخش فعال برگ بوده و غالباً به علت دارا بودن کلروفیل سبز رنگ است. پهنک ممکن است وجود نداشته یا بسیار کاهش یافته باشد و مثلاً به صورت پیچک در می‌آید. پهنک معمولاً به شکل صفحهٔ مسطحی است که رگبرگها از آن می‌گذرند رگبرگها ادامه دمبرگ بوده و در سطح زیرین مشخص ترند. چگونگی پراکندگی رگبرگها را در سطح برگ رگ‌بندی (گسترش رگبرگها) می‌نامند.

  • دمبرگ

میله کوتاهی است که پهنک را در محل گره به ساقه متصل می‌کند. قسمت عمده دمبرگ را بافتهای چوبی و آبکشی تشکیل می‌دهند. دمبرگ معمولاً به لبه پایه پهنک متصل است ولی در بعضی از گیاهان مانند لادن و کرچک به سطح زیرین برگ اتصال دارد.

این‌گونه برگ‌ها را سپر می‌گویند. برگ‌ها فاقد دمبرگ را که پهنک آن‌ها مستفیما به ساقه متصل است بی‌دمبرگ یا چسبنده می‌نامند.قاعده برگ گاهی به صورت نیام (غلاف) گسترش می‌یابد و ممکن است دارای ضایعاتی به نام گوشوارک و زبانک باشد.

معرفی انواع برگ

برگها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی چند نوع آن میپردازیم

برگ گیاهان دولپه‌ای

برگ گیاهان دو لپه‌ای ممکن است ساده یا مرکب باشد برگ ساده فقط از یک قطعه تشکیل شده حال آن که برگ مرکب از چند قطعه کوچک به نام برگچه بوجود آمده‌است. در قاعده برگ گیاهان دو لپه‌ای یک جفت گوشوارک و یک جوانه جانبی قرار دارد. گسترش رگبرگها معمولاً شبکه‌ای است.

برگ گیاهان تک لپه‌ای

برگ گیاهان تک لپه‌ای از دو بخش پهنک و نیام تشکیل شده‌است گسترش رگبرگ قسمت اعظم آن‌ها موازی است. در محل اتصال نیام به پهنک زبانک وجود دارد. در بعضی گونه‌های غلات در محل اتصال پهنک به نیام یک جفت گوشواره وجود دارد.

برگ بازدانگان

برگ اکثر بازدانگان سوزنی یا پولک مانند است. برای مثال برگ سوزنی در کاج و پولک مانند در سرو وجود دارد. برگ‌های سوزنی فقط یک رگبرگ دارند و به نوک تیزی ختم می‌شوند.

برگ‌شاخه

برگ‌شاخه اصطلاحاً به برگ‌ های بزرگ و تقسیم‌ شده گفته می‌شود و بیشتر برای سرخس‌ها بکار می‌رفته اما امروزه به برگ‌های نخل و پایا نخل‌ها هم برگ‌شاخه می‌گویند.

 

Aspen-leaves.jpg

منبع: دکتر جلیلی مرندی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x