بهترین روش انبار کردن پسته تازه در خانه

بهترین روش انبار کردن پسته تازه در خانه

انبار کردن پسته در خانه

آشنایی با روش های صحیح انبار کردن پسته در خانه می تواند در عرضه محصول سالم و با کیفیت نقش مهمی داشته باشد به طور کلی مدت نگهداری پسته در انبار و در خانه به مقدار حرارت و رطوبت بستگی دارد.

1- حرارت

درجه حرارت یکی از جزو عوامل مهم در تولید مـثل و فعالیت حشرات می‌باشد. افزایش درجه حرارت باعث بیشتر شدن رشد و کوتاه شدن چرخه زندگی آفات و حشرات می شود در نتیجه بالا رفتن شدت تنفس پسته می‌شود. هرچه شدت تنفس پسته بیشتر باشد مقدار بیشتری رطوبت و حرارت  در محیط انبار تولید می‌گردد و همچنین گرما باعث افزایش فعالیت قارچ‌ها می‌شود.

2- رطوبت

پسته نفوذ پذیری خوبی نسبت به رطوبت دارد و با سرعت زیاد رطوبت محیط ی که پسته در آنجا انبار شده را جذب می کند و با رطوبت محیط به حالت تعادل می رسد و از آنجایی که برای هرگونه فعالیت های مربوط به فساد ضروری است. پس مقدار رطوبت محیط بر مدت نگهداری پسته نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد. افزایش رطوبت انبار باعث بالا رفتن رطوبت پسته و درنتیجه باعث افزایش فعالیت‌های باکتری ها می‌گردد و همچنین باعث تسریع فعالیت قارچ‌ها و حشرات می‌شود.

مهمترین نکاتی که باید در انبار کردن پسته رعایت شود

پسته‌ها اغلب با پوست استخوانی و در محفظه‌ دردار جهت جلوگیری از ورود حشرات نگهداری می‌شوند. پسته‌هایی با پوست استخوانی توانایی این را دارند در دمای صفر تا ۲/۷ درجه سلسیوس به مدت یک سال و در دمای  ْ۸/۱۷- سلسیوس به مدت سه سال نگهداری می شود. اما مغز پسته را می‌توان در دمای صفر درجه به مدت یک سالن گهداری کرد و در دمای  ْ۸/۱۷- سلسیوس به مدت سه سال می توان نگهداری کرد. اما برای حفظ کیفیت پسته لازم است تا شرایطی فراهم شود که رعایت این نکته ها برای ایجاد این شرایط ضروری به نظر می‌سد:

 

۱) برداشت زودهنگام نیز مانند دیر برداشت کردن از کیفیت محصول پسته کم می کند، طوری که زود برداشت کردن پسته علاوه بر اینکه موجب کاهش زیاد وزن می‌شود، مدت زمان انبارداری را نیز کم میکند.

۲) پسته‌ها را باید حتما بعد از برداشت به منظور به کم کردن لکه پوست استخوانی و اطمینان از سالم بودن و کیفت آن، پوست‌گیری و خشک کرد. اگر به هر شکلی مثل خرابی خط فرآوری مجبور باشیم که پسته‌ها را به طور موقت با پوست  انبار کنیم باید این کار پیش از اینکه پوست‌گیری شروع شود و در صفر درجه و رطوبت نسبی پایین‌تر از ۷۰ درصد صورت گیرد.

۳) پسته‌هایی که روی آب قرار می‌گیرند، دارای مغز رشد نکرده، رطوبت کم، آفت‌زده و پرنده‌ زده‌اند. پسته‌هایی که رو آب قرار می گیرند به طور مجزا از پسته‌های سنگین تر و ته‌نشین شده مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعد از جداسازیپسته ها در مخزن آب باید پسته‌ها را خشک کرده تا رطوبت‌شان کم به شش درصد برسد.

۴) پسته‌های آماده نشده برای فروش، باید در رطوبت پایین‌تر از ۷/۰ در ۲۵ درجه سلسیوس با میزان رطوبت کمتر از ۷ درصد نگهداری شوند.

۵) رطوبت  انبار پسته باید پایین‌تر از ۷۰ درصد باشد در این صورت رشد فعالیت قارچ‌ها به طور متوسط متوقف می‌شود.

مدت زمان نگهداری پسته در انبار

مدت زمانی که می توان پسته را انبار کرد به رطوبت نسبی  و دمای انبار بستگی دارد.یقینا مدت زمان انبارداری در دمای اتاق نسبت به فریزر و یا سردخانه پسته کوتاهتر می باشد. با نگهداری پسته ها در یخچال و فریزر های مخصوص عمر نگهداری آنها ممکن است به 1 تا 2 سال برسد. در بحث نگهداری پسته اغلب قبل از انبارداری، پوست گیری پسته انجام می شود که وزن و حجم محصول کاهش یابد. چنین محصولی قابلیت جذب رطوبت را به میزان بالا داراست و این برای ما نامطلوب می باشد چراکه چنین محصولی به سرعت بدمزه و فاسد می گردد. بنابراین بسته بندی درست و جابجا نمودن محصول با دقت زیاد، برای حفظ کیفیت آنها ضروری می باشد.

خشک کردن پسته جهت نگهداری در انبار

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی،  خشک کردن پسته می‌باشد.

به کمک این روش،که باعث جلوگیری از فساد مواد غذاییمی شود، وزن و حجم محصول پسته کاهش یافته و باعث آسانتر شدن بسته بندی، حمل و نقل محصول و انبارداری آن می‌گردد.

طبق استاندارد سازمان غذا و داروی کشور ،خشکبار به دو دسته خشک و خشکانیده تقسیم بندی می‌شوند:

خشک

به طور کل خشکبار محصولاتی هستند که رطوبت اولیه بخش خوراکی آنها پس از رسیدن، به‌طور طبیعی کم باشد.

خشکانیده

میوه‌ها، مغزها و دانه‌های (خشکبار) خشکانیده محصولاتی هستند که رطوبت طبیعی مربوط بخش خوراکی آنها پس از رسیدن، به‌طور طبیعی خیلی زیاد بوده و بخش زیادی از این رطوبت با خشک کردن به روش‌های گوناگون از آن گرفته می‌شود.

نکته های مهم در نگهداری پسته شب عید

متخصصان علوم و صنایع غذایی ضمن بیان بهترین شرایط برای حفظ و نگهداری پسته و مغزدانه‌ها معتقدند: پسته های پاک شده، توانایی جذب رطوبت و بو به خود هستند و در صورتی که نگهداری آن ها مناسب نباشد، رشد آفات در آنها سرعت و افزایش می‌گیرد.

 

متخصصین با اشاره به اینکه مدت و مکان نگهداری پسته ها به دما و رطوبت محیط بستگی دارد،  عمر مفید نگهداری پسته ها در دمای اتاق از دمای یخچال و فریزر کمتر است و مغزهایی که بیش از چند ماه  در دمای گرم اتاق نگهداری شوند کیفیتشان را از دست خواهند داد.

 

اگر می خواهید مغزهای آجیلی را در دمای اتاق به حال خود رها کنید بهتر است ابتدا آنها را به مدت ۴۸ ساعت در فریزر قرار دهید تا  تخم لاروی احتمالی موجود در آنها از بین برود؛ اما اگر می خواهید مغزها را در یخچال نگهدارید دیگر به این کار نیازی نیست. زمانی که آجیل را در دمای اتاق نگهداری می کنید، برای آنکه بوی نامطبوع محیط را به خود نگیرند، باید آن ها را در ظرف های پلاستیکی یا شیشه ای دربسته و مقاوم به نور و رطوبت و بو قرار دهید.

 

بهترین کار این است است برای حفظ کیفیت تغذیه ای پسته آن را در پوسته محکم خودش نگهداری کنید و از خرید پسته مغزشده دوری کنید. بیشتر، مغزها ترجیحا با پوست، به مدت یکسال در سرد خانه و یخچال قابل نگهداری هستند و حدودا یک تا سه سال هم می توان آن ها را در فریزر نگهداری کرد. برای اینکه از طعم خوشایند مغزهای آجیلی بهره  ببرید بهتر است آن ها را به اندازه نیاز تهیه کنید و به صورت فرش و تازه بخورید زیرا این نوع محصولات با گذشت زمان در محیط  فریزر بوی مواد غذایی دیگر را به خود خواهندگرفت و طعمشان هم ناخوشایند می شود.

نگهداری پسته در یخچال و فریزر

نگهداری در یخچال:

پسته ها را در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی در بسته بریزید. نگهداری طولانی پسته تازه چیده شده در یخچال، اجازه‌ زنده‌ماندنبه آفات و حشرات را نمی‌دهد. ظروف نسبت به کیسه‌های پلاستیکی برتری نسبی دارند دارد. دمای مناسب برای نگهداری پسته در یخچال ۴ درجه سانتی‌گراد یا کمتر است و پسته تا یک سال تازه باقی می‌‌ماند. در دمای مناسب و در بسته‌بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته تا یک سال قابل نگهداری است.

نگهداری در فریزر:

پسته ها را در ظروف در بسته پلاستیکی بریزید. برای نگهداری در فریزر نیازی به انجماد اولیه‌برای کشتن میکروب‌ها یا آفات وجود ندارد. از کیسه‌‌های پلاستیکی  برای نگه داری پسته در فریزر می‌‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با وجود این پلاستیک‌های کلفت و محکم و ظروف شیشه‌ای درب دار در اولویت است. این بسته بندی هم برای آجیل‌های با پوست و هم بدون پوست قابل استفاده است. نگهداری در فریزر به دلیل پنهان ماندن آجیل‌ها از نور و حرارت، بهترین روش برای نگهداری آنها در زمان طولانی است. در دمای فریزر و در بسته بندی خوب ،مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته به ترتیب دو، دو، یک، دو و سه سال قابل نگهداری است.

جهت مشاوره و خرید پسته ممتاز رفسنجان با ما تماس بگیرید:

۰۹۱۳۱۹۲۳۷۰۰ مهندس مهدی حاج حسنی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x