آماده سازی بستر کاشت گیاهان زینتی

آماده سازی بستر کاشت گیاهان زینتی

آماده سازی بسترکاشت گیاهان زینتی

آیا تاکنون یک شاخه گل  زیبا به کسانی که دوستشان دارید، هدیه داده اید؟ آیا می دانید که گیاهان زینتی در عین زیبایی و لطافت احساس انسان ها را بیان می کنند؟آیا به تأثیر وجود گل در محل زندگی خودتان اندیشیده اید؟به نظر شما این گیاهان زیبا چگونه تولید و تکثیر می شوند؟ طراوت و زیبایی آنها چگونه حفظ می شود؟

در این مطلب با برخی واژه ها و سپس با شیوه کاشت، داشت و برداشت گیاهان زینتی آشنا خواهیم شد. شمارگیاهان زینتی چند هزار گونه است. آنها در طول تاریخ و به تدریج از گوشه و کنار دنیا گردآوری شده اند. بنابراین زادگاه هر یک به اقلیم ویژه ای تعلق دارد و نیازهای هر یک از آنها به نور، خاک، آب، دما و رطوبت با دیگری تفاوت می کند.

گیاهان مورد پرورش باید از نظر نیازهای گفته شده یکسان باشند .از این رو پرورش هم زمان آنها در یک واحد تولیدی کاری ناممکن است و اگر هم ممکن باشد غیراقتصادی خواهد بود. گیاهان اقلیم های گرم و مرطوب در مناطق معتدل، گلخانه ای و آپارتمانی محسوب می شوند و بر عکس گیاهان مناطق معتدل در اقلیم های گرم ،گلخانه ای و آپارتمانی به حساب می آیند به شرط اینکه نور لازم برای آنها فراهم شود.

انواع گیاهان زینتی کدامند؟

1-   گل های فصلی

2-   گیاهان گلدانی

3-   درختان، درختچه ها و پیچ های زینتی

4-   گل های شاخه بریده

بستر کاشت گیاهان زینتی

به محیطی گفته می شود که گیاهان زینتی ، ضمن استقرار، بتواند آب و مواد معدنی مورد نیاز آن را ذخیره و در موقع نیاز در اختیار گیاه قرارداده و زمینه رشد و نمو مناسب آن را فراهم نماید.در این بخش با ظرف های کشت، مخلوط های خاک پرورش گیاهان زینتی، و جایگاه های کشت آشنا شده و به کارهای عملی آن می پردازیم.به طور معمول بستر های کشت به دو دسته تقسیم می شوند الف: بسترهای آلی ب:بستر های معدنی بستر های آلی مانند: پیت ماس ،کوکوپیت، خاک برگ و… بستر های معدنی مانند: ماسه، شن ،رس، پرلایت و…

انواع بستر کاشت جهت کاشت گیاهان زینتی

1ـ پیت ماس:

ازپوسیده شدن نوعی خزه موسوم به خزه اسفاگنوم Sphagnum Sp به دست می آید. محل به عمل آمدن پیت ماس، خاک جنگل های شمال اروپا و سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی است. بهترین پیت ماس متعلق به کشور استونی است. پیت ماس بهترین ماده کاملا ارگانیک برای جوانه زنی، کشت و نگهداری گیاه (به خصوص گیاهان آپارتمانی) است.

 

2ـ کوکوپیت:

کوکوپیت نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می شود. کوکوپیت معمولا به صورت فشرده به بازار عرضه می شود و مصرف کننًده نهایی با افزودن آب به این الیاف فشرده آنها را برای استفاده آماده می کند. بعد از افزودن آب، هر 1 کیلوگرم کوکوپیت فشرده می تواند به 15 لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود .

3ـ کمپوست:

یکی از قدیمی ترین روش های بهینه سازی زباله هاست که البته با پیشرفت علم و فناوری، روش های کمپوست تولید آن نیز تغییر کرده است. کمپوست ترکیبی از کمپوست ضایعات مواد خوراکی و زباله هایی است که از طریق تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید غنی دگرگون شده است.

4ـ پرلایت:

پرلایت یا پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی با ترکیب اسیدی تا خنثی است . علت افزودن پرلایت به خاک بیشتر برای ایجاد تبادل هوایی است ولی به دلیل عدم تبادل کاتیونی نمی تواند مواد غذایی را به صورت یون نگهداری کند و حالت خنثی دارد و چهار برابر وزن خود آب جذب می کند .

5 ـ  ورمیکولیت:

ورمیکولیت نوعی از مجموعه کانی هاست. سبک است، توانایی جذب آب دارد و به دلیل قابلیت تبادل کاتیونی می تواند در کشت های بدون خاک هم مورد استفاده قرار گیرد و عناصر غذایی را نگهداری کند و از نظر واکنش شیمیایی خنثی است.

بهترین محل کاشت(تولید) گیاهان زینتی

1ـ کرت گل کاری:

یکی از بسترها، کرت گل کاری میباشد تا در آن گیاهانی به منظور تولید نشای گلهای فصلی و پرورش گلهای شاخهبریده بکاریم. نحوه درست کردن این نوع کرت مانند کرت سبزیکاری است.

1   لباس کار خود را بپوشید .

2   ابزار و وسایل مورد نیاز را آماده کنید.

3   به کمک هنرآموز خود قطعه زمینی را با عرض 5/1 متر برگزینید .

4   به کمک متر و ریسمان مستطیلی رسم کرده گچ ریزی کنید.

کرت آماده شده را با مخلوط خاکی مناسب نشاکاری پر کنید. گاهی به دلیل نامناسب بودن خاک مزرعه یک رج بلوک چیده و سپس آن را با خاک بستر نشاکاری پر می کنند.

2ـ خزانه: 

محلی است که در آن به کاشت قلمه برای تولید انبوه گیاه اقدام می کنند. خزانه می تواند به معنای همان کرت نیز باشد.

3ـ سکوها  و  بسترهای  کشت: 

سکوها همواره در سطحی بالاتر از کف گلخانه ها قرار می گیرند. این عمل ضمن جلوگیری از گسترش عوامل آلوده کننده و بیماری زای گیاهی به تهویه بهتر و گرم شدن زودتر بستر کمک می کند. این سکوها باید دارای مشخصات ذیل باشد:

الف( از زهکشی مطلوبی برخوردار باشند.

ب( پهنای آن طوری باشد که کارگران به آسانی به مرکز سکو دسترسی داشته باشند .

ج( طوری نصب شده باشد که حداکثر نور را جذب کنند .

4ـ تراریوم:

ظرف های شیشه ای با شکل های زیبا و اندازه های گوناگون است که درون آنها یک لایه لیکا یا پرلیت برای ایجاد زهکش و اندکی ذغال فعال برای جذب مواد سمی ترشح شده از ریشه گیاهان و حجمشان مخلوط خاکی ریخته و در آن گیاه را می کاریم. نیاز نیست خاک مورد استفاده، مواد غذایی سرشار داشته باشد تا موجب رشد سریع گیاهان نگردد .

 

5- نانوگاردن:

ویترین هایی از اسکلت آلومینیوم است که دارای پنجره های شیشه ای می باشد. این ویترین ها باید سبک باشند تا جابه جایی آنها مشکل نباشد. درون ویترین می بایست از نظر تأمین رطوبت، آبیاری، تأمین نور، تأمین حرارت مجهز شود. در صورتی که این ویترین ها رواج پیدا کنند می توانند بازار فروش گل و گیاه در کشور را پر رونق تر کنند .نانو گاردن یک گلخانه با اندازه یک کمد یا کوچک تر از کمد است که به زیباسازی بیرون آن نیز پرداخته شده است .

6ـ پالوداریوم:

جایگاهی است مانند آکواریوم که بخش هایی از آن را به صورت خشکی در می آوریم. می توان در آن ضمن نگهداری ماهی و جانوران آبزی و دوزیستان، گیاهان آبزی و نیمه آبزی، تمامی گیاهان خشکی زی ویژۀ اقلیم های گرم و مرطوب را کاشت .از جمله این گیاهان خشکی زی می توان سرخس ها، ارکیده، فیلودندرون و ده ها گیاه دیگر را نام برد. در پالوداریوم می توان از نورپردازی و تزئینات دیگر نیز بهره مند شد.

ویژگی گیاهانی زینتی که درشیشه نگهداری می شوند

1-  کوچک پیکر باشند.

2-  با محیط بستر سازگار باشند .

3-  زود رشد نباشند.

4- با رطوبت بالا سازگار باشند .

5-  به آبیاری کمتری نیاز داشته باشند.

6-  از گیاهانی با نیازهای محیطی یکسان استفاده شود.

برخی از گیاهانی که برای کاشت در تراریوم مناسبند عبارت اند از:

انواعی از گیاهان گوشتی یا ساکولنت ها مانند (کاکتوس هاـ  سدوم هاـ  لیتوپس ها ـ  کونوفیتوم ها)

انواع ظرف های کاشت گیاهان زینتی

شامل سینی های نشا، گلدان های گوناگون می باشند.

1- سینی  نشا  و  کاربرد  آن

سینی های نشا دارای اندازه های گوناگون است. کاربرد آنها شامل:

1-تولید نشا: سینی را با خاک پر می کنیم. در هر سلول یک بذر گواهی شده قرار داده و آن را با خاک پوش، می پوشانیم و آبیاری می کنیم.

2-ریشه دار کردن قلمه: سینی را با خاک پر می کنیم ،در هر سلول یک قلمه قرارداده و آبیاری می نماییم.

ویژگی های  سینی  نشا  برای  تولید  نشا  و  ریشه دار کردن  قلمه

1-برای هر بوته تولید شده فضای کافی برای رشد اولیه وجود دارد.

2-در صورت آلوده شدن هر بوته به بیماری قارچی و باکتریایی انتشار بیماری با تأخیر صورت می گیرد و می توان با حذف یک بوته و یا یک سینی از انتشار بیماری پیشگیری کرد.

3-جابه جایی گیاهچه های تولید شده به راحتی انجام گیرد .

4-در زمان بیرون آوردن گیاهچه از بستر و کاشتن در جایگاه اصلی، ریشه ها آسیب نبینند .

2- گلدان

گلدان ها از نظر جنس و اندازه گوناگون هستند. شامل: سفالی ـ پلاستیکی ـ کاغذی ـ کیسه نایلونی و چوبی .هر کدام با اندازه های گوناگون. اندازه گلدان ها بر اساس قطر دهانه آنها بیان می شود. گلدان های پلاستیکی در دو اندازۀ نشایی و سطل با شماره بندی های مختلف کاربرد بیشتری در تولیدات گیاهی دارند.

بهترین مخلوط های خاکی (کود) مناسب جهت کاشت گیاهان زینتی

به طور معمول اجزای خاک به دو دسته تقسیم می شوند:

الف:اجزای آلی

ب: اجزای معدنی

اجزای آلی مانند: انواع پیت ـ کوکوپیت ـ خاک برگ ـ ورمی کمپوست ـ کود دامی ـ کمپوست ـ پسماند کارخانۀ چای ـ خاک چمن ـ ذغال ـ شلتوک برنج و تکه های ریز شده پوست درخت

اجزاء معدنی مانند: ماسه ـ شن ـ خاک لوم ـ پرلایت ـ ورمی کولیت ـ لیکا ـ پومیس و زئولیت

هر گیاه به ترکیب خاکی ویژه ای نیاز دارد. برای تهیه مخلوط خاکی یک گیاه، برخی از اجزای گفته شده را با نسبت های مناسب برداشته و در هم می آمیزیم.

ویژگی های  یک  مخلوط خاکی 

در ایجاد مخلوط خاکی، میان گلکاران سنتی نظر یکسانی وجود ندارد زیرا هر کدام فرمول ویژه ای را به کار می برند .

مخلوط خاک مورد استفاده برای گیاهان زینتی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1-  دانه بندی متوسط داشته باشد(رسی یا ماسه ای خالص نباشد).(بافت آن مناسب باشد)

2-  حاصلخیزی آن خوب باشد. دست کم 20 درصد مواد آلی داشته باشد.

3-  قیمت آن گران نباشد.

 

چگونگی تعیین بافت خاک جهت تعیین بهترین خاک برای کاشت گیاهان زینتی

عملیات اول 

1-  روی خاک مورد آزمایش یک گودال به ابعاد03×03×03  سانتی متر می کَنیم.

2-  گودال را با آب پر می کُنیم.

صبر می کنیم تا آب در گودال فرو رود. وقتی خالی شد دوباره گودال را با آب پر می کنیم.زمان را محاسبه می کنیم تا گودال خالی شود. چند حالت ممکن است پیش بیاید:

الف: خالی شدن آب گودال کمتر از 1 ساعت زمان ببرد.

ب:خالی شدن آب گودال در حدود 2 ساعت زمان ببرد .

ج: خالی شدن آب گودال بیشتر از 4 ساعت زمان ببرد.

تفسیر سه حالت به شرح زیر می باشد:

خاک نمونه اول نفوذپذیری زیادی دارد. بنابراین بعد از آبیاری، خاک به سرعت خشک می شود و به آبیاری دوباره نیاز پیدا می کند. همچنین مقدار زیادی عناصر سودمند خاک شسته شده و دسترس ریشه خارج می شود. آبیاری دوباره و جایگزین کردن عناصر از دست رفته به کمک کود ها، که مساوی است با افزایش هزینه ها.

خاک نمونه دوم از نگاه اندازه نفوذپذیری آب ،مناسب است .

خاک نمونه سوم آب را بیش از اندازه نگه می دارد. در این نمونه، آب حفره های بین خاک را پر می کند و به ناچار هوا و در نتیجه اکسیژن از میان این حفره ها خارج می شود. ریشه بسیاری از گیاهان در خاک های ماندابی دچار گندیدگی از سوی قارچ ها و باکتری ها و نماتدها می شوند. و یا در نبود اکسیژن به سختی آسیب می بیند و در نهایت گیاه نابود می شود. در این زمان زحمت ما برای پرورش گیاه هدر می رود .

عملیات دوم

اندکی از خاک را خیس می کنیم. صبر می کنیم تا گاورو شود. یک مشت برمی داریم. مشت را فشار میدهیم. مشت را باز میکنیم. توده خاک در مشت ما ممکن است یکی از سه شکل زیر را پیدا کند:
1- توده از هم باز میشود. در این صورت بافت اینخاک ماسهای (سبک) است (یعنی ماسه آن از رسو لوم بیشتر است.)
2- اندکی از کناره های توده از هم باز شود، پس دراین حالت بافت خاک لوم و متوسط است.
3- توده فشرده باقی مانده و جای انگشتان رویآن می ماند، در این صورت بافت این خاک رسیو سنگین است. یعنی رس آن از ماسه و لوم بیشتر است.

اکنون چه کنیم

باید خاک را اندکی دگرگون کنیم .

1- به خاک نمونه اول تا اندازه ای خاک لوم و مواد آلی می افزاییم تا به نمونه دوم نزدیک شود. ماده آلی گفته شده می تواند کود دامی پوسیده، کمپوست ،پیت یا خاک برگ باشد. در گُل کاری ها رایج است تا اندازه ای شلتوک می افزایند.

2-بافت خاک خوب است .اگر نیاز به مواد آلی داشت به آن اضافه می کنیم .

3-به خاک نمونه سوم تا اندازه ای ماسه و ماده آلی می افزاییم تا به نمونه دوم نزدیک شود.ماده آلی مورد استفاده می تواند هر یک از نمونه های گفته شده باشد.شامل: کود پوسیده دامی ـ خاک برگ ـ شلتوک برنج ـ کمپوست ـ پیت ـ کوکوپیت  و ورمی کمپوست. اندازه مصرف ماده آلی برای گیاهان زینتی به طور معمول دست کم 20درصد خاک مورد استفاده می باشد.

دسته بندی مخلوط های خاکی مناسب گیاهان زینتی

1ـ خاک بستر  برای کاشت بذر گیاهان زینتی

نیازهای بذر برای جوانه زنی و بعد از جوانه زنی:

  • بذرها باید تا جوانه زنی در جای مرطوب بمانند
  • خاک بدون آلودگی باشد .
  • خاک دارای عناصر مغذی باشد.
  • از زهکش خوبی برخوردار باشد.
  • نیتروژن آن زیاد نباشد.
  • قیمت آن ارزان باشد.

نکته ای که باید درباره خاک باغچه بدانیم این است که 02 سانتی متر از خاک رویی همیشه دارای بذر علف هرز است، بنابر این برای استفاده از این نوع خاک در یک مخلوط خاکی باید از خاک زیرین استفاده کنیم و برای جبران کمی ماده آلی تا 03 درصد حجم ،به آن ماده آلی می افزاییم.

2ـ  خاک  بستر مناسب  باغچه ها برای نشاهای فصلی و گل کاری گیاهان زینتی

ویژگی های خاک بستر باغچه ها عبارت اند از: داشتن زهکش خوب، عناصر قابل جذب کافی و عمق دست کم 20 سانتی متر. برای رسیدن به ویژگی های گفته شده دو مخلوط خاکی زیر پیشنهاد می شود؛

  • ماسه 1 پیمانه ـ خاک گیاهی و کود پوسیده 1 پیمانه
  • ماسه 1 پیمانه ـ خاک گیاهی1 پیمانه ـ کود پوسیده یا کمپوست بدون آلودگی 1 پیمانه و  ورمیکولیت 1 پیمانه

3خاک  بستر برای  قلمه های گیاهان زینتی

قلمه ها بدون ریشه هستند. بنابراین نمی توانند به خوبی آب دریافت کنند. از این رو مواد معدنی را نیز به خوبی دریافت نمی کنند(تا زمانی که کالوس یا بافت پینه تشکیل شده و ریشه های اولیه پدیدار شوند). البته بودن مواد غذایی اضافه می تواند قلمه ها را به مسمومیت دچار کند. بنابراین خاکی می خواهیم که زهکش آن خوب و یون های غذایی کمی داشته باشد. وجود کود نیز زیان آور است زیرا به دلیل وجود قارچ های ساپروفیت، قلمه هارا دچار پوسیدگی می کند. قارچ های ساپروفیت یا گندزی روی لاشه حیوانات و گیاهان رشد می کنند و آنها را تجزیه می نمایند. برای قلمه ها مخلوط خاکی زیر پیشنهاد می گردد.

بهترین مخلوط خاکی قلمه گیاهان زینتی

  • فقط پرلایت
  • کوکوپیت و پرلایت به نسبت1:1
  • فقط ماسه رودخانه ای
  • خاک برگ 1 پیمانه ـ ماسه رودخانه ای 2 پیمانه(خاک برگ باید آفتاب دیده باشد یا با بخار آب 27 درجه گندزدایی شده باشد)
  • فقط ورمیکولیت
  • 2 پیمانه ماسه رودخانه ای +1 پیمانه کوکوپیت و یک پیمانه پرلیت7 فقط پیت ماس
  • مخلوط خاکی هایی با پیت ماس، مثلاً پیت ماس، پرلیت و ماسه

4ـ بهترین خاک بستر برای درخت و درختچه

به نیازهای درخت و درختچه نگاه میکنیم:
– ژرفای ریشه تا 2 متر و بیشتر است.
– نیاز به نمناکی همیشگی خاک در بین دو آبیاری که ممکن است گاهی تا ده روز باشد.
– زهکش بودن خاک )ریشهها به هوا نیاز دارند(
-نیاز به عناصر مغذی
-نمکهای خاک از مرز مسمومیت کمترباشد. مرز مسمومیت در درختان و درختچه ها با یکدیگر یکسان نیست.
-pH خاک در حدود 7ـ6 باشد.

5ـ بهترین خاک  بستر برای گیاهان  گلدانی  هوای آزاد

نمی توان مخلوط خاکی یکسانی برای همه آنها پیش بینی کرد. نخست به چند نکته در مورد گلدان و خاک آن اشاره می کنیم.

  • گلدان هاگنجایش کمی دارند.
  • خاک گلدان باید توانایی نگهداری آب را داشته باشد. اگر چنین نباشد به زودی آب، همه یون های سودمند خاک را شسته و از زیر گلدان بیرون می برد .همچنین خاک ،زود به زود خشک می شود و به آبیاری پی در پی نیاز پیدا می کند.
  • نفوذ آب در خاک گلدان باید به سادگی انجام گیرد .اگر چنین نباشد خاک دچار مانداب می شود. از یک سو اکسیژن به ریشه ها نمی رسد و از سوی دیگر قارچ های بیماری زا رشد می کنند و گیاه را از بین می برند .
  • خاک گلدان باید به اندازه کافی یون های سودمند داشته باشد.

6ـ خاک  بستر  برای گیاهان  آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی از اقلیم های گوناگونی گردآوری شده اند. برخی از اقلیم های گرم و مرطوب، برخی از اقلیم های معتدل و نمناک، برخی از اقلیم های گرم و خشک و برخی از اقلیم مدیترانه ای و برخی از اقلیم کوهستانی. بنابراین نیازهای گوناگونی دارند. براین اساس هر کدام خاک ویژه ای را بیشتر می پسندند. هنر ما تولیدکنندگان گیاهان گلدانی و آپارتمانی در این است که با آنچه در اختیار داریم برای بستر گیاه خود شبیه سازی کنیم وآنها را سازگار نماییم.

طبقه بندی گیاهان آپارتمانی

گیاهان را از یک نگاه ،به دو گروه، جدا می کنیم:

  • گیاهان با برگ های پهن و همیشه سبز
  • گیاهان با برگ ها یا ساقه های گوشتی بیشتر این گیاهان آپارتمانی گروه اول همیشه سبز بوده و زادگاه آنها جاهای پر باران، با میانگین دمای بالاتر از 01 درجه سانتی گراد است. این گیاهان در زیر سایه درختان بزرگ زندگی می کنند و برای دریافت بیشتر نور، آن دسته که برگ های پهن داشته اند، در پی میلیون ها سال زنده مانده اند و نسل خود را گسترش داده اند.

پس یکی ازویژگی های گیاهان اقلیم پر باران ،داشتن برگ پهن است .بر این اساس این گیاهان خاک های جنگلی که هوموس و ماده آلی فراوان دارند ،بستر نمناک و رطوبت فراوان هوا را بسیار دوست دارند .ریشه و برگ و روزنه ها با این وضعیت سازگار شده اند .در استوا و جنگل ها و بیشه های گرم و پر باران می توان بسیاری از آنها را در طبیعت دید .کارشناسان، روی گیاهان طبیعی به نژادی انجام داده و نژادهای بسیار زیبا به وجود آورده اند .

مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی 

مواد معدنی: پرلیت ـ ماسه ـ لیکا ـ ورمیکولیت خاک لوم

مواد آلی: خاک برگ ـ کوکوپیت ـ پیت ماس ـ شلتوکـ کمپوست ـ ذغال

    • آمیزه را به گونه ای در نظر می گیریم که 05 درصد ماده آلی داشته باشیم .
    • برای آنکه اندکی اسیدی شود، تا 02 درصد پیت اضافه می کنیم.
  • برای آنکه آب از ته گلدان ها خارج نشود برای ته گلدان تا ده درصد حجم گلدان، سبوس برنج یا لیکا در نظر می گیریم.

7ـ خاک بستر کاکتوس ها و گیاهان گوشتی  (ساکولنت ها)

مخلوط خاکی برای این گروه از گیاهان باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

    • بافت خاک در همه نمونه ها سبک است. بنابراین همه نمونه ها دارای زهکش خوبی است و به ریشه ها هوارسانی می شود.
    • عنصرهای مورد نیاز گیاهان در همه نمونه هایافت می شود.
    • ترکیب خاک توانایی نگهداری آب قابل دسترسی برای گیاه را دارد .
  • تنظیم اسیدیته خاک.

آموزش ساخت خاک بستر کاکتوس و گیاهان گوشتی

شماره 1: یک فرمول بسیار ساده برای مناطق پر باران

ماسه 2 پیمانه ـ خاک مزرعه 1 پیمانه ـ کود حیوانی 1 پیمانه ـ پسماند کارخانه چای کمی

شماره 2: یک فرمول بسیار ساده برای مناطق خشک ترماسه 5/1 پیمانه ـ خاک نباتی 5/0 پیمانه ـ خاک رس 5/0 پیمانه ـ پسماند کارخانه چای 5/0 پیمانه

شماره 3: ماسه 1 پیمانه ـ خاک تورب خزه 1 پیمانه ـ مخلوط یک فنجان پودر استخوان با 7 کیلو از این خاک

شماره 4: ماسه یا پرلیت 1 پیمانه ـ خاک مخلوط با کود 1 پیمانه

8ـ خاک بستر برای ارکیده

4 پیمانه تراشه های ریز پوست درخت ـ 1 پیمانه ذغال ـ 1 پیمانه پرلیت

شیوۀ تعویض گلدان

  • یک گلدان با یک سایز بزرگتر تهیهمیکنیم. در ته گلدان بزرگتر اندکی پوکهیا شلتوک برنج یا سنگ ریزه و سپس اندکیخاک میریزیم.
  • به خاک گلدان دارای گیاه اندکیآب میدهیم. (رطوبت در حد ظرفیتزراعی)
  • با یک دست خاک پای گیاه را نگه داشته و با دست دیگر گلدان را وارونه
  • با یک ضربه کوچک توده خاک و ریشه را از گلدان جدا می کنیم .و سپس به آرامی خاک و ریشه را بیرون می آوریم. )با کمترین صدمه به ریشه ها(
  • ریشه ها را کمی هرس می کنیم.
  • گیاه را با خاک در گلدان بزرگ تر می گذاریم.
  • گلدان را از خاک پر می کنیم.
  • آن را آب می دهیم.

رعایت نکات لازم در تعویض گلدان:

  • از آخرین بار تعویض حداقل 6 ماه تا یک سال سپری شده باشد.
  • ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشد.
  • فقط از یک سایز یا اندازه بالاتر استفاده شود (اگر سایز گلدان 9 است به سایز 11 برویم.)
  • در زمانی که گلدان گیاه بیمار است تعویض نشود.
  • رطوبت گلدان تعویضی در حد ظرفیت زراعی می باشد.
  • گلدان جدید با زهکشی مناسب از زیر و با ترکیب خاکی مناسب پر شود و در صورت نیاز ریشه ها هرس شود.

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x