آبیاری خرما رقم برحی

آبیاری خرما رقم برحی

چرا آبیاری خرما رقم برحی اهمیت دارد؟

بهره وری یعنی مدیریت صحیح منابع و آب مهمترین منبع طبیعی است. بنابراین آشنایی با نحوه آبیاری درخت خرما رقم برحی می تواند باعث کاهش مصرف و افزایش راندمان گردد.

خرمای برحی را چقدر می شناسید

خرمای برحی یکی از خوشمزه ترین خرماهای تولید شده در کشور است که عمده تولید آن در استان خوزستان انجام می شود. کلمه برح به معنی شگفت آور است و برحی به باد گرم شدید می گویند در واقع خرمای برحی خرمایی است که در اوج گرما و باد شدید خوزستان می پزد و طعمی شگفت انگیز پیدا می کند.

این رقم از خرما اندازه ای متوسط و گرد دارد و رنگ آن قهوه ای کمرنگ و متمایل به زرد است به دلیل بادهای گرم پوست خرما چروکیده شده و از گوشت مقداری جدا شده است و از نظر بافت در میان خرماهای نیمه خشک قرار می گیرد.

استان خوزستان با سطح کشتی بالغ بر 300 هزار هکتار رتبه سوم تولید خرما در کشور را داراست و این روزها بحران کم آبی در این استان زیاد شده است، از این رو برآن شدیم تا کشاورزان و علاقه مندان را نسبت با شیوه صحیح آبیاری خرمای برحی آشنا کنیم.

فرمول کلی آبیاری خرمای برحی

یک نخلستان تازه تاسیس نیازمند آبیاری یک روز درمیان است، به این روش باید یک ماه ادامه دهید سپس از ماه دوم مدار آبیاری را دو روز درمیان آبیاری کنید و در ماه سوم 3 روز در میان و با شروع ماه چهارم آبیاری را هر هفته یک بار انجام دهید، در فصل زمستان مدار آبیاری هر 10 روز یکبار کافی است.

در سال اول احداث و کاشت نهال آبیاری را سریع و سطحی انجام دهید سعی کنید طول کرتها را کوتاه کرده و آبیاری را تا می توانید سطحی انجام دهید البته کسانی که سیستم آبیاری قطره ای دارند در این خصوص مشکل خاصی نخواهند داشت.

میزان آبیاری در زمینهای شنی و رسی

در نخلستانهای مثمر اگر زمین شنی باشد قاعدتا آب به سرعت نفوذ می کند. بنابراین بایستی آبیاری را در تابستان بین هر سه روز تا 7 روز یک بار تنظیم کنید و آبیاری حتی المقدور سطحی باشد در مقابل هرچه بافت خاک شما رسی تر و سفت باشد باید آبیاری را عمقی تر و طولانی تر کنید در بافت خیلی سنگین مدار آبیاری را تا 14 روز یکبار باید افزایش دهید.

در فصل زمستان در خاکهای سبک بین 20 تا 30 روز یکبار و در خاکهای سنگین بین 30 تا 45 روز یکبار آبیاری را انجام دهید دقت داشته باشید هرچه بافت سبکتر باشد بایستی آبیاری سطحی تر و سریعتر باشد و هرچه بافت خاک سفت تر باشد بایستی آبیاری سنگینتر و عمقی تر انجام شود.

اصلاح بافت خاک در نخلستان ها

با توجه به گرمای هوا و طولانی بودن روز در تابستان بهتر است از کودهای دامی 100% پوسیده شده به مقدار کافی در زمستان استفاده کنید. حتی المقدور روی زمین را مالچ بپاشید.

کودهای هیومیک اسید و باکتری یایی را به خاک اضافه کنید تغذیه خاک با مواد آلی بافتهای رسی را نرم و بافتهای شنی را سفت تر خواهد کرد.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x