دلایل خشکیدگی نهال در سال اول

دلایل خشکیدگی نهال در سال اول

مهمترین دلایل خشک شدن نهال و راه مقابله با آن

احداث باغ به معنای سرمایه گذاری طولانی مدت است، که مستلزم صرف زمان، هزینه و رعایت برخی نکات کشاورزی است. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدای احداث باغ کلیه عوامل در نظر گرفته شود. یکی از عمده ترین دلایل که در ابتدای احداث باغات، سبب وارد شدن خسارت می شود، خشکیدگی نهال در سال اول است .

از جمله دلایل خشک شدن نهال در سال های اولیه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آبیاری نامناسب: از مواردی که در آبیاری باغ های تازه احداث شده روی می دهد و باید مورد توجه قرار گیرد. نیاز است آبیاری نهال در صبح ها یا عصرها انجام شود؛ اما مشاهده شده آبیاری در اواسط روز و در گرما انجام می گیرد. نکته مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تا حد امکان از آبیاری در این زمان ها جلوگیری شود و حجم آب مورد استفاده کم نباشد.
  • استفاده از نهال های غیر استاندارد و دارای بیماری:  سعی نمایید نهال هایتان را از مکان های معتبر تهیه کنید. (پیشنهاد می شود از نهال های اصلاح شده استفاده شود که عاری از بیماری هستند بعنوان مثال ucb1)
  • بیماریها و آفات: از عوامل دیگری که سبب خشکیدگی موقت نهال شود می توان به حیوانات، بادهای سرد و گرم، آتش زدن عرصه ها و… اشاره کرد، که باید در هر مورد اقدامات لازم را انجام داد.
  • آسیب دیدن ریشه در هنگام حمل و نقل یا کاشت: یکی از مهمترین دلایل خشک شدن نهال بعد از کاشت همین مورد می باشد. گاهی در حمل و نقل ریشه آسیب جدی می بیند و گاهی در هنگام کاشت ریشه ها آسیب جدی می بینند؛ بنابراین هنگام کاشت بسیار با احتیاط عمل کنید.
  • شوری آب و خاک: بسیاری از کشاورزان از وضعیت شوری آب و خاک خود مطلع نیستند. شوری زیاد باعث مرگ گیاه شما خواهد شد.
  • کاشت اشتباه نهال: اگر شما گیاه را به شکلی بکارید که ریشه از خاک بیرون باشد یا تنه درخت بیش از حد در خاک قرار گیرد، باعث خشک شدن گیاه خواهد شد.

به هر حال اگر مسائل فنی باغ ها در سال های اول حل شود شکی نیست که باردهی باغ تسریع گردیده و سرمایه گذاری، زود بازده و جواب گوی اهداف اقتصادی نیز خواهد بود.

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x