خصوصیات و مشخصات درخت آووکادو

خصوصیات و مشخصات درخت آووکادو

درختانی که میوه‌هایی با طعم خاص و متفاوت تولید می‌کنند، درختانی که به نظر می‌رسد از دنیایی دیگر آمده‌اند. این درختان با ترکیبی از طعم کرمی، شیرین و ملایم، میوه‌ای را به وجود می‌آورند که در سراسر جهان موردعلاقه است. بله ما درباره درختان آووکادو صحبت می‌کنیم.

آووکادو، میوه‌ای است که برای خواص غذایی فراوانش، ازجمله مقادیر زیادی از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی، شهرت دارد؛ اما این میوه فقط یک میوه خوشمزه نیست، بلکه یک نماد فرهنگی، یک ماده غذایی اصلی و حتی یک محصول تجاری مهم است.

در این مقاله، ما به بررسی درخت آووکادو، از ریشه تا برگ، تاریخچه جذاب این درخت، خصوصیات زیستی آن و چگونگی رشد و طرز نگهداری درخت آووکادو خواهیم پرداخت. پس بیایید در این سفر شگفت‌انگیز به دنیای آووکادو همراه ما باشید.

آووکادو یا گلابی تمساح

آووکادو و یا گلابی تمساح نام درخت و میوهٔ آن درخت است. درخت آووکادو در مناطق گرم و استوایی می روید و میوه ای سبز رنگ با هسته ای درشت دارد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است.

آواکادو یا خوجدیس نام درخت و میوهٔ آن درخت است. این درخت در مناطق گرم و استوایی می‌روید و میوه‌ای سبز رنگ و قرمز رنگ با هسته‌ای درشت دارد.

آووکادو (پرسی آمریکانا) درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گل‌دار طبقه‌بندی می‌شود.

این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و تا ۲۰ متر رشد می‌کند و رشد خیلی سریعی دارد.این گیاه همیشه برگ‌های سبز دارد که طول آن‌ها به ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد.

گل‌های آن نامشخص (ناپیدا) و به رنگ زرد مایل به سبز و قرمز تیره به عرض ۵ تا ۱۰ میلی‌متر است. میوهٔ گلابی شکل آن از نظر گیاه‌شناسی یک سته است که ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارد.

نهال‌های این گیاه در دهه ۴۰ شمسی از اکوادر وارد ایران شد ولی در ابتدا دچار سرما زدگی شد ولی بعد از گذشت چند سال با آب و هوای منطقه مورد کشت مقاومت ایجاد کرده که هر کدام از این درختان در حال حاضر ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ عدد میوه تولید می‌کنند.

در ایران بیش از ۵۰ هکتار در شمال کشور به باغهای آووکادو اختصاص دارد و هر ساله حدود ۱۰۰ تن میوه تولید می‌شود.

تاریخچه

آووکادو از ایالت پوبلاومکزیک سرچشمه می‌گیرد. قدیمی‌ترین شواهد استفاده از آووکادو در یک غار واقع در پابلو  مکزیک که به حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد یافت شده بر می‌گردد.

همچنین درخت آووکادو سابقه‌ای طولانی کشت در آسیای مرکزی و جنوب آمریکا دارد. اولین باری که شرح آووکادو در اروپا استفاده شده توسط مارتین فرناندز در ۱۵۱۸ یا ۱۵۱۹ در کتابش به نام بوده‌است.

اولین نوشتهٔ ثبت شده در انگلیس که از کلمهٔ آووکادو استفاده کرده توسط هانس اسلون در شاخص ۱۶۹۶ از گیاهان جامائیکا بود. این گیاه در ۱۷۵۰ به اندونزی و در ۱۸۰۹ به برزیل و در اواخر قرن نوزدهم به جنوب آفریقا و استرالیا معرفی شد.

تاریخچه درخت آووکادو
قدیمی‌ترین شواهد استفاده از آووکادو در یک غار واقع در پابلو  مکزیک که به حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد یافت شده بر می‌گردد.

درخت آووکادو در چه مناطقی رشد می‌کند؟

درخت آووکادو در مناطقی با آب‌وهوای گرم و ملایم بهترین رشد را دارد، با دمایی بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد.

اگر دما بیش از 31 درجه سانتی‌گراد برسد، بذرها شکل نمی‌گیرند، اما پس از جوانه زدن، درختان جوان تا 38 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند.

درخت آووکادو برای رشد نیاز به میزان متوسطی از رطوبت دارد (45-65%). اگر سطح رطوبت خیلی پایین یا بالا باشد، می‌تواند باعث تنش و آسیب به درخت شود. رطوبت کم می‌تواند منجر به سوختگی برگ شود و رطوبت زیاد می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود.

در ایالات‌متحده، مناطق اقلیمی مناسب برای رشد درختان آووکادو شامل بخش‌هایی از کالیفرنیا، فلوریدا، تگزاس، آریزونا، لوئیزیانا و هاوایی می‌شود.

در کالیفرنیا، درختان آووکادو عمدتاً در جنوب و مرکز این ایالت کشت می‌شوند که دماها ملایم و رطوبت متوسط است.

در آریزونا، درختان آووکادو می‌توانند در مناطقی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم مانند فینیکس یا توسان رشد کنند.

تگزاس نیز چندین منطقه مناسب برای رشد آووکادو دارد مانند دره ریو گرانده در نزدیکی مرز با مکزیک.

لوئیزیانا نیز منطقه‌ای مناسب برای رشد آووکادو است.

فلوریدا نیز دیگر ایالتی است که آووکادوها می‌توانند در جنوب آن در فضای باز رشد کنند، جایی که شرایط آب و هوایی برای رشد تعداد زیادی از انواع مختلف مناسب است.

در هر یک از این مناطق، درختان آووکادو می‌توانند در فضای باز در طول سال رشد کنند و حتی ممکن است چندین بار در سال میوه تولید کنند.

بااین‌حال، اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید یا فضای بیرونی محدودی دارید، هنوز هم می‌توانید درخت آووکادو را درون خانه در گلدان بکارید.

برای رشد موفقیت‌آمیز یک درخت آووکادو، مهم است که نوع مناسبی برای منطقه آب و هوایی خود انتخاب کنید و طرز نگهداری درخت آووکادو را یاد بگیرید و مراقبت مناسبی ارائه دهید.

باکمی صبر و توجه به جزئیات، هرکسی می‌تواند از درخت آووکادو در گلدان خانگی لذت ببرد.

درخت آووکادو در شمال ایران

درخت آووکادو در مناطق گرم و استوایی رشد می‌کند. آووکادو یک گیاه گرمسیری و نیمه گرمسیری است و با توجه به قدرت سازگاری بالایی که دارد، در ایران در استان‌هایی مثل مازندران، خوزستان و فارس نیز کشت می‌شود.

همچنین درخت آووکادو نیاز به رطوبت بالایی دارد؛ بنابراین در ایران در استان‌های مازندران و خوزستان به دلیل بالا بودن رطوبت و میزان بارش سالیانه، برای کشت آووکادو مکان مناسبی هستند.

کود مناسب برای درخت آووکادو

درخت آووکادو به کودهایی با مقادیر مناسبی از نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سولفات نیاز دارد.

کودهایی که حاوی این عناصر هستند می‌توانند کود مناسب برای طرز نگهداری درخت آووکادو باشند و به رشد سالم آووکادو کمک کنند. برخی از کشاورزان همچنین ممکن است از کودهای آلی مانند کمپوست یا کود حیوانی استفاده کنند.

بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا بتوانید برنامه کود دهی مناسب برای شرایط خاص خود تهیه کنید.

طرز نگهداری درخت آووکادو

طرز نگهداری درخت آووکادو نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد:

  1. شرایط آب و هوایی و خاک: آووکادو در خاک‌هایی با بافت رسوبی یا شنی و pH میان 5 تا 7 به‌خوبی رشد می‌کند. این درختان نیاز به آبیاری و بارندگی کافی (800-1700 میلی‌متر در سال) یا به‌طور منظم در طول فصل سال دارند.

 آووکادوها می‌توانند در ارتفاعاتی از سطح دریا تا 2400 متر رشد کنند.

  1. دما و نور خورشید: درخت آووکادو تغییرات ناگهانی دما را تحمل نمی‌کنند.

این درختان می‌توانند در دمای بین -4 تا 40 درجه سانتی‌گراد زنده بمانند؛ اما میزان آسیب به مدت‌زمان دماهای بسیار بالا یا پایین و نوع درخت بستگی دارد.

برای تولید گل، درخت آووکادو نیاز به حداقل چهارهفتم با دمای خنک در طول پاییز و زمستان دارد. در طول گل‌دهی، دما باید بالای 10 درجه سانتی‌گراد باشد. درختان آووکادو نیاز به 6-8 ساعت نور خورشید فراوان در روز دارند.

  1. کاشت درخت آووکادو: فاصله بین درختان آووکادو بسته به تراکم درختان موردنظر و نوع درخت می‌تواند بین 6 تا 12 متر باشد.

برخی از کشاورزان قبل از کاشت، کمپوست یا کود حیوانی به خاک اضافه می‌کنند تا مواد مغذی لازم برای جوانه‌زنی در سال اول را فراهم کنند.

  1. توجه: شما باید یک نوع لقاح دهنده از نوع مخالف، A یا B را در نسبت 1:1، 1:2 یا 1:5 شامل کنید.

بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا بتوانید برنامه مراقبت مناسب برای شرایط خاص خود تهیه کنید.

درخت آووکادو بعد از چند سال میوه می‌دهد؟

زمانی که درخت آووکادو شروع به تولید میوه می‌کند به نوع درخت بستگی دارد:

  1. درختان کاشته شده از قلمه: اگر شما یک درخت آووکادو جوان کاشته شده از قلمه را کاشته‌اید، می‌توانید انتظار داشته باشید که 3-4 سال پس از کاشت میوه بدهد.
  2. درختان کاشته شده از هسته: یک درخت آووکادو کاشته شده از هسته می‌تواند بین 5 تا 13 سال طول بکشد تا میوه بدهد.
  3. درختان کاشته شده در فضای داخلی: ممکن است تا 10 سال طول بکشد تا آووکادوهای کاشته شده در فضای داخلی میوه بدهند. بااین‌حال، شما باید اطمینان حاصل کنید که آن به‌اندازه کافی نور خورشید دریافت می‌کند، حدوداً شش ساعت در روز.
میوه درخت آووکارد
زمان شروع به تولید میه درخت آووکادو از 3تا13 سال طول میکشد.

چرا درخت آووکادو میوه نمی‌دهد؟

چندین دلیل ممکن برای عدم تولید میوه در طرز نگهداری درخت آووکادو وجود دارد:

  1. سن درخت: اگر درخت شما سالم و رو به رشد است اما میوه نمی‌دهد، ممکن است هنوز جوان باشد. درختان آووکادو ممکن است بین 5 تا 13 سال طول بکشند تا میوه بدهند.
  2. شکست در لقاح: آووکادو یک درخت خودبار است، یعنی نیازی به گرده از درخت دیگری ندارد؛ هر دو جنس نر و ماده را در خود دارد.

بااین‌حال، اگر دما زیر 60 درجه فارنهایت باشد یا زنبورهای عسل (گرده افشان) فعال نباشند زمانی که درخت گل می‌دهد، ممکن است هیچ میوه‌ای تولید نکند یا فقط مقدار بسیار کمی میوه تولید کند.

  1. کمبود تغذیه: یک درخت آووکادو به تنوع زیادی از مواد مغذی برای تولید میوه نیاز دارد. مهم‌ترین آن‌ها نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، اما همچنین به مقداری مس، روی و چند ماده دیگر نیاز دارد.
  2. آبیاری: درخت آووکادو در مورد آب بسیار دقیق است. درختان جوان نیاز به حدود 2 گالن آب هر سه یا چهار روز دارند. درختان بالغ، از طرف دیگر، نیاز به حدود 2 اینچ آب در هفته دارند.
  3. دمای بیش‌ازحد: آووکادوها در مورد دما بسیار حساس هستند. برخی از انواع درخت آووکادو پس از فقط چند ساعت در 30 درجه فارنهایت آسیب نشان می‌دهند.

برای تشویق درخت آووکادو به تولید میوه، باید به اهمیت نور خورشید، برنامه آبیاری مناسب و تغذیه متعادل توجه کنید.

نگهداری آووکادو در گلدان

برای طرز نگهداری درخت آووکادو در گلدان، می‌توانید از نکات زیر پیروی کنید:

  1. خرید درختچه آووکادوی مناسب: به‌جای استفاده از هسته میوه، توصیه می‌شود یک درختچه آووکادو خریداری کنید. درختچه‌های “Little Cado” و “Hass Avocado” پیشنهاد خوبی هستند.
  2. خرید گلدان مناسب: گلدانی را انتخاب کنید که دارای سیستم زهکشی خوبی باشد تا از فساد ریشه‌ها جلوگیری کند. گلدان باید دو برابر اندازه درختچه آووکادو باشد.
  3. کاشت درختچه آووکادو: درختچه را در گلدانی دو برابر اندازه گل اصلی آن، بکارید. سپس آن را کود دهید و آبیاری کنید.
  4. آبیاری مناسب: آووکادو نیاز به آبیاری بیشتری نسبت به سایر درختان میوه دارد.

اگر درختچه آووکادو را درون خانه نگهداری می‌کنید، هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. اگر در فضای باز است، هر دو روز یک‌بار آبیاری کنید.

  1. محافظت از درختچه در برابر نور زیاد: در دو سه سال اول، باید مطمئن شوید که درختچه آووکادو شما نور زیاد دریافت نمی‌کند. نور زیاد می‌تواند ساقه و پوسته را سوزانده و رشد درختچه را محدود کند.
  2. کود دهی در زمان مناسب: برای بهترین نتایج، در اوایل بهار، قبل از ظهور گل‌ها یا میوه، درختچه را کود دهید.
  3. بریدن درختچه: بریدن درختچه آووکادو می‌تواند رشد بیشتری را ترغیب کند و تعداد میوه‌هایی که دریافت می‌کنید را افزایش دهد.
  4. گلدان را هر دو سال یک‌بار عوض کنید: این کار به درختچه کمک می‌کند تا بهتر رشد کند و میوه بیشتری تولید کند.
  5. برداشت میوه در زمان مناسب: میوه را زمانی بردارید که پوست آن شروع به تغییر رنگ کرده و لکه‌های قهوه‌ای کوچک روی آن ظاهرشده باشد.
  6. از قرار دادن درختچه در شرایط سرد یا تاریکی خودداری کنید، چون می‌تواند به آن آسیب بزند. همچنین، از آبیاری بیش‌ازحد و کود دهی زیاد خودداری کنید.
نگهداری آووکادو در گلدان
اگر درختچه آووکادو را درون خانه نگهداری می‌کنید، هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. اگر در فضای باز است، هر دو روز یک‌بار آبیاری کنید.

زمان کاشت نهال آووکادو


به یاد داشته باشید که طرز نگهداری درخت آووکادو در دماهای نسبتاً گرم (60 درجه فارنهایت تا 85 درجه فارنهایت) با رطوبت متوسط ​​بهترین عملکرد را دارند. 

آن‌ها می‌توانند دمای حدود 28 درجه فارنهایت تا 32 درجه فارنهایت را با حداقل آسیب تحمل کنند. 

از دمای انجماد خودداری کنید. درخت خود را در اسفند تا اوایل تیر بکارید. اگر در تابستان بکارید، همیشه خطر آسیب نور خورشید وجود دارد، زیرا درختان آووکادو در جوانی به‌خوبی آب را جذب نمی‌کنند. 

آن را در محلی غیر چمن و دور از پیاده‌رو بکارید و در صورت امکان در محلی که از باد و یخبندان محافظت می‌شود بکارید. به یاد داشته باشید، آفتاب کامل بهترین گزینه است. 

گودالی به عمق کمی بیشتر از ریشه فعلی و عرض آن هم به‌اضافه کمی بیشتر حفر کنید تا بتوانید برای کاشت آن، دستان خود را وارد گودال کنید و نهال را به آسانی داخل خاک گذاشته و بکارید.

درخت آووکادو درختی با ریشه کم‌عمق است که بیشتر ریشه‌های تغذیه‌کننده آن در عمق 6 اینچ بالای خاک قرار دارند، بنابراین هوادهی خوبی به آن بدهید. 

سیستم ریشه آن بسیار حساس است و باید در هنگام نشاء کاری بسیار مراقب بود که مزاحمتی برای آن ایجاد نشود. 

ریزش میوه آووکادو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم

گاهی اوقات، درخت آووکادو زمانی که میوه‌ها هنوز بسیار کوچک هستند شروع به ریختن می‌کند. اگرچه این‌یک امر معمولی است، اما چندراه برای جلوگیری از آن وجود دارد.

برای به حداقل رساندن ریزش میوه، مطمئن شوید که آن را بیش‌ازحد آب ندهید. 

همچنین، زمانی که انواع دیگر آووکادو در نزدیکی آن وجود دارد، طرز نگهداری درخت آووکادو کمی بهتر است زیرا گرده‌افشانی متقابل را فراهم می‌کنند.

چیز دیگری که می‌تواند بر ریزش میوه تأثیر بگذارد کود دهی بیش‌ازحد درخت با نیتروژن است. به‌خصوص در مراحل اولیه میوه، نیتروژن بیش‌ازحد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قطرات میوه داشته باشد.

سؤالات مرتبط:

یک درخت می‌تواند سالانه چند میوه آووکادو تولید کند؟

یک درخت آووکادوی بالغ معمولاً بین 200 تا 300 میوه در سال تولید می‌کند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که درخت آووکادو به‌طور متناوب بارآوری می‌کند، ممکن است یک سال میوه‌های بیشتری تولید کند و سال دیگر بسیار کمتر.

آووکادوهای برداشت‌شده را چگونه باید نگهداری کرد؟

آووکادوهای خود را در یخچال قرار ندهید، به‌خصوص بلافاصله پس از برداشت چون از رسیدن کامل آن‌ها جلوگیری می‌کند. 

ایده آل است که آن‌ها را در یک مکان تاریک و خنک با دمای مطلوب 7 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

درخت آووکادو
آووکادوهای خود را در یخچال قرار ندهید، به‌خصوص بلافاصله پس از برداشت چون از رسیدن کامل آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سخن پایان

همان‌طور که می‌بینید، یک درخت آووکادو می‌تواند زمان زیادی را برای شروع میوه دادن ببرد. بااین‌حال، باحوصله کافی و مراقبت مناسب، درخت شما درنهایت بین 200 تا 300 میوه در سال به شما می‌دهد. امیدواریم همه این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد!

با پایان یافتن این سفر شگفت‌انگیز در دنیای آووکادو، امیدواریم که شما نیز از این میوه خوشمزه و مفید با تمام جنبه‌های آن لذت برده باشید. از خاکی که در آن رشد می‌کند تا میوه‌ای که برای ما تولید می‌کند، درخت آووکادو یک نماد از زیبایی و توانایی طبیعت است.

بااینکه ما در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف این درخت شگفت‌انگیز پرداختیم، اما هنوز بسیاری از اسرار و جزئیات آن باقی‌مانده است. امیدواریم که این مقاله شمارا ترغیب کرده باشد تا بیشتر درباره این درخت فوق‌العاده بیاموزید و شاید حتی خودتان یک درخت آووکادو بکارید.

avocado-tree-climate

rennieorchards

thegardeningfix

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x