بهترین کود برای چمن کاری و داشتن فضایی سرسبز و زیبا

بهترین کود برای چمن کاری و داشتن فضایی سرسبز و زیبا

انتخاب بهترین کود برای چمن

چمن علاوه بر زیباسازی فضای سبز در تصفیه هوا نیز مؤثر است. کود دهی چمن با افزایش ضخامت چمن و کمک به رشد بیشتر و سبزتر شدن چمن باعث افزایش زیبایی محوطه می‌شود؛ بنابراین با برنامه کودی منظم و آزمایش خاک و بررسی کمبود عناصر در مراحل مختلف رشد گیاه می‌توان عناصر موردنیاز آن را تأمین کرد. در انتخاب بهترین کود برای چمن عوامل مختلفی مثل نوع رقم چمن، مرحله رشد گیاه، بافت خاک تأثیرگذارند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی ویژگی‌های بهترین کود برای چمن بپردازیم.

مزایای کاشت چمن برای محیط‌زیست

چمن یکی از عوامل اصلی زیباسازی پارک‌ها و فضاهای سبز است. چمن با تصفیه هوا نقش مهمی در کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست دارد. از سایر مزایای چمن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دفع مواد سمی ناشی از سوخت وسایل نقلیه
  • افزایش تولید اکسیژن و کاهش مشکلات زیست‌محیطی
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • حفظ رطوبت خاک

ضرورت تغذیه صحیح چمن

داشتن برنامه منظم کود دهی برای زیبایی، رشد چمن با تراکم بالا و جلوگیری از رشد علف‌های هرز اهمیت دارد. برنامه تغذیه‌ای بسته به نوع چمن، بافت خاک، شرایط محیطی متفاوت است. از کودهای آلی و شیمیایی مختلفی برای کود دهی چمن استفاده می‌شود؛ اما آنچه اهمیت دارد؛ نیاز چمن به عناصر ریزمغذی و سه عنصر درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت‌های متفاوت در مراحل مختلف رشد چمن است.

مثلاً در اوایل فصل رشد نیاز به درصد بالایی نیتروژن برای افزایش رشد، افزایش رنگ سبز و بهبود ظاهر جذاب چمن است. افزایش درصد پتاسیم قبل از شروع فصل سرما مقاومت گیاه را در برابر سرما افزایش می‌دهد. فسفر بالا نیز با تقویت رشد ریشه به رشد بهتر چمن کمک می‌کند.

تأثیر نیتروژن در تغذیه چمن

نیتروژن در افزایش رشد رویشی و ایجاد رنگ سبز تیره برای چمن مؤثر است. نیتروژن به شکل نیترات و آمونیوم در خاک قابل‌جذب است. کمبود نیتروژن با کند شدن رشد گیاه و کاهش مقاومت گیاه شرایط برای رشد علف‌های هرز را فراهم می‌کند. همچنین کمبود نیتروژن به‌صورت زرد شدن چمن خود را نشان می‌دهد. از کودهای ازته در دوره‌ی رشد گیاه در اوایل بهار و بعد از هرس کردن چمن استفاده می‌شود. کودهای اوره، نیترات آمونیوم برای تأمین نیتروژن به‌کاربرده می‌شوند.

تأثیر نیتروژن در تغذیه چمن

تأثیر فسفر در تغذیه چمن

فسفر در تشکیل ریشه، ذخیره و انتقال انرژی مؤثر است؛ بنابراین در صورت کمبود فسفر گیاه به‌خوبی رشد نمی‌کند. علائم کمبود فسفر به‌ندرت در گیاه مشاهده می‌شود؛ زیرا این عنصر به مقدار کافی در خاک وجود دارد. در موارد شدید کمبود فسفر در چمن به دلیل تولید رنگریزه ای به نام آنتوسیانین باعث ایجاد رنگ بنفش در چمن می‌شود. این رنگ در دمای پایین نیز مشاهده می‌شود؛ بنابراین نباید با علائم کمبود فسفر اشتباه گرفته شود. از کودهای فسفر می‌توان در بهار و در اوایل پاییز استفاده کرد. این کودها با تقویت سیستم ریشه‌ای باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر سرمای زمستان می‌شوند.

تأثیر پتاسیم در تغذیه چمن

استفاده از پتاسیم در مراحل مختلف رشد چمن و در پائیز باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر تغییرات آب و هوایی، آفات و بیماری‌ها می‌شود. استفاده از ترکیباتی مثل سولفات پتاسیم می‌تواند با افزایش مقاومت گیاه از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

روش آبیاری چمن

آبیاری چمن باید به‌صورت آبپاشی یا بارانی صورت گیرد؛ زیرا در صورت آبیاری غرقابی باعث شسته شدن بذرها و فرسایش خاک می‌شود؛ بنابراین باید با استفاده از آبپاش با فشار کم اقدام به آبیاری کرد. بهترین زمان برای آبیاری چمن صبح و اوایل شب است؛ زیرا آبیاری در دمای بالا باعث تبخیر و هدر رفتن آب می‌شود.

کود مایع برای چمن

گاهی به دلیل شرایط نامساعد خاک حتی باوجود عناصر امکان جذب این عناصر از طریق ریشه فراهم نیست؛ بنابراین با محلول‌پاشی کودهای مایع می‌توان عناصر غذایی گیاه را تأمین کرد. از طرفی محلول‌پاشی کودهای مایع به دلیل افزایش سرعت جذب می‌تواند ریزمغذی‌های موردنیاز گیاه را به‌راحتی تأمین کند؛ بنابراین قدرت جذب بالای کودهای مایع ضمن تغذیه‌ی گیاه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. استفاده از کودهای مایع حاوی ازت، فسفر و پتاسیم و عناصر ریزمغذی مثل آهن، روی و منگز می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای چمن را برطرف کند.

کود مایع برای چمن

 

نقش کود هیومیک اسید در رشد چمن

کود هیومیک اسید به‌عنوان واسطه‌ای برای انتقال ریزمغذی‌ها به گیاه بکار برده می‌شود. همچنین کود هیومیک اسید در افزایش جذب نیتروژن کمک زیادی می‌کند؛ و باعث سرعت بخشیدن به رشد گیاه می‌شود. مصرف کودهای هیومیک اسید در افزایش هوادهی خاک که در کاشت چمن بسیار حائز اهمیت است. دارای تأثیر بسزایی است. این کود را در فصل بهار و پائیز استفاده می‌شود. هیومیک اسید به‌صورت محلول در آب برای چمن‌کاری استفاده می‌شود . بنابراین آبیاری بیش‌ازحد باعث شستن و خارج شدن آن از دسترس گیاه می‌شود.

کود حیوانی برای چمن

از کودهای حیوانی علاوه بر زمان آماده‌سازی خاک برای کشت، در اوایل بهار برای تقویت چمن استفاده می‌شود. ازجمله کودهای حیوانی که برای تغذیه چمن استفاده می‌شود. کود گوسفندی و گاوی است. کود گوسفندی نسبت به سایر کودهای حیوانی برای چمن از قدرت بیشتری برخوردار است. در مصرف کودهای حیوانی پوساندن کود بسیار مهم است؛ زیرا مصرف تازه این کودها به دلیل داشتن بذر علف‌های هرز با ایجاد رقابت با چمن مانع از رشد چمن می‌شود. همچنین کودهای پوسیده‌شده به دلیل تجزیه مواد مغذی برای گیاه قابل‌جذب هستند. استفاده از کودهای حیوانی توأم با کودهای شیمیایی املاح معدنی موجود در کودهای شیمیایی را برای گیاه قابل‌جذب می‌کنند.

به طور متداول از کود گاوی برای چمن کاری ها استفاده میشود که معایب زیر را دارد:

  • عدم یکنواختی و نازیبا شدن سطح زمین به علت کلوخه های پهن گاوی.
  • آلودگی انگلی به علت استفاده از مواد خام دامی.
  • ایده آل نبود از نظر تغدیه برای چمن.
  • نیاز به آب یاری متدوالی در روزهای گرم.
  • تجدید کود دهی در بازهای حداقل دو بار در سال.

در کشورهای لوکس عربی به مانند امارات متحده عربی و قطر و شیخ نشین ها، با وجود کمبود منابع آب از مواد نگهداره آب به همراه مواد کودی اطلاح شده استفاده میشود که موجبات کاهش شدید مصرف آب و شادابی سطوح چمن کاری می شود.توجه دارید که در این کشورها دمای هوا به طور میانگین 10 درجه از اکثریت نقاط ایران بالاتر است با این حال چمن کاری های شاداب و زیبای دارند.

مزایای کود کمپوست برای چمن

کود کمپوست با افزایش تهویه خاک در تقویت ریشه‌ی چمن و کمک به جذب بهتر آب و مواد مغذی مؤثر است. همچنین کمپوست بسیار غنی است؛ که باعث افزایش سرعت پنجه‌زنی چمن و بهبود کیفیت آن می‌شود. این کود آفت‌کش طبیعی محسوب می‌شود؛ بنابراین مصرف سموم دفع آفات و علف‌کش‌ها را به حداقل می‌رساند. در ادامه به سایر مزایای کود کمپوست برای چمن اشاره می‌کنیم.

  • افزایش مقاومت چمن به تنش‌های زیستی و غیر زیستی
  • افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک
  • تنظیم  Ph خاک
  • مبارزه با تنش شوری
  • کاهش هزینه‌های مبارزه با علف‌های هرز

کود شیمیایی برای چمن

چمن برای رشد، سرسبزی و مقاومت در برابر علف‌های هرز به عناصر ماکرو نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارد. یکی از کودهایی که می‌توان نیاز گیاه را به این عناصر برطرف کند کود NPK است. این کودها به نسبت‌های مختلف در بازار موجود است. در هر مرحله‌ی رشد گیاه میزان نیاز به این عناصر متفاوت است؛ بنابراین با آزمایش خاک در مراحل مختلف رشد گیاه می‌توان درصد هر یک از این عناصر را تعیین کرد.

زمان کود دهی چمن

بهترین زمان برای کود دهی چمن در فصل بهار و پاییز است؛ زیرا در فصول گرم به دلیل نیاز آبی زیاد گیاه، کود در آب حل‌شده و احتمال مسمومیت و سوزاندن ریشه‌ی گیاه وجود دارد. برای کود دهی چمن زمانی را انتخاب کنید؛ که شدت تابش نور خورشید زیاد نیست. همچنین در روزهای بادی و بارانی نیز برای کود دهی مناسب نیستند. زیرا با خارج کردن کود از دسترس گیاه مانع جذب کود می‌شوند

نحوه‌ی کود دهی به چمن

میزان کود دهی به چمن در ارقام مختلف متفاوت است. باید برای مشخص شدن میزان مواد مغذی خاک آزمایش خاک انجام داد و سپس اقدام به کود دهی کرد؛ زیرا کود دهی بیش‌ازحد باعث افزایش رشد رویشی و بالا رفتن نیاز به کوتاه کردن چمن می‌شود. کود دهی چمن را می‌توان به دو صورت سرک پاشی و محلول‌پاشی انجام داد. محلول‌پاشی برگی باعث افزایش رشد گیاه، سبزتر شدن گیاه، ضخیم شدن و افزایش مقاومت در برابر علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها می‌شود؛ بنابراین برای اثربخشی بهتر کود محلول‌پاشی برگی توصیه می‌شود.

نحوه‌ی کود دهی به چمن

 

مراقبت از چمن در فصل زمستان

چمن گیاهی چندساله است. باید در زمستان حفظ شود. تا نیاز به هزینه‌ی اضافی برای چمن‌کاری مجدد یا اصلاح آن نداشته باشیم. اولین اقدام برای محافظت چمن از سرما انتخاب بذر مناسب با شرایط اقلیمی منطقه است. مثلاً در مناطق سردسیر باید از بذرهای مقاوم به سرما استفاده کرد. درصورتی‌که در مناطق معتدل زندگی می‌کنید. در روزهای گرم چمن را با کودهای فسفر، پتاسیم و آمینواسید تقویت کنید. تا از خسارت سرمازدگی در زمستان جلوگیری کنید. همچنین استفاده از مالچ مثل پلاستیک، خاک‌اره، سبوس برنج و… می‌تواند از خسارات سرمازدگی چمن جلوگیری کند.

مبارزه با آفات و بیماری‌های چمن

از عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های قارچی می‌توان به استفاده از بذور آلوده یا افزایش رطوبت اشاره کرد. قارچ‌ها با حمله به ریشه‌ی چمن باعث خشک شدن و از بین رفتن چمن می‌شوند. یکی از آفات مهم چمن آب دزک است. این آفت با ایجاد کانال‌هایی در خاک با بریدگی ریشه باعث خشک شدن چمن می‌شود. با استفاده از سمومی مثل مالاتیون و دیازینون می‌توان بسیاری از حشرات چمن را از بین برد. همچنین استفاده از قارچ‌کش تیوفانات متیل می‌توان با آفات چمن مبارزه کرد.

تأثیر زهکشی خاک بر رشد چمن

برای کشت بذر چمن باید ابتدا با شکستن کلوخ‌ها و نرم کردن بخش‌های سفت خاک و هموار کردن آن خاک را برای کشت بذر آماده کنید. در خاک‌ها با زهکشی مناسب به دلیل تأثیر بر نفوذپذیری آب و کود و دسترسی ریشه به اکسیژن باعث گسترش بیشتر ریشه می‌شود. ریشه‌های عمیق مقاومت چمن به تنش خشکی را افزایش می‌دهند. زهکشی متعادل علاوه بر افزایش مقاومت چمن مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود؛ بنابراین با کاهش رقابت با علف‌های هرز باعث توسعه و رشد بهتر چمن می‌شود. می‌توان به‌صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌هایی با ایجاد سوراخ‌هایی در خاک، تهویه خاک را افزایش داد؛ و باعث افزایش رشد چمن می‌شوند.

مزایای و تاثیر کود آب نگهدار برای چمن کاری

مطمئنا شما از جمله افرادی هستید که تصویر اول را می پسندید، تصویری که فرمولاسیون کود آبنگهدار کویر آریا در آن استفاده شده و در امارات متحده عربی متداول است و چمن زیبا را می بینید نه چمن لکه لکه با کلوخ های کود!

حال با استفاده از کود آب نگهدار تولیدی شرکت آب نگهدار کویر آریا می توانید از مزایایی زیر بهره مند شوید:

  • مصرف آب در چمن کار ها به اندازه حدود نصف حال سنتی متداول
  • تغذیه بسیار مناسب وشادابی چمن ها حتی در صورت عدم آب یاری بعد از چند روز
  • عدم وجود آلودگی انگلی و میکروبی برای افرادی که به سلامت فضای چمن کاری اهمیت میدهند.
  • زیبایی بسیار بالا  سطح چمن کاری به دلیل استفاده از تکنولوژی و علم روز دنیا برای تولید کود مخصوص آب نگهدار
  • استفاده آسان و بسته بندی های 25 کیلویی برای حمل آسان
  • عدم نیاز به کود دهی حداقل برای دو سال اول کاشت

روش‌های پیشگیری و مبارزه با علف‌های هرز و کمک به رشد بهتر چمن

علف‌های هرز به‌عنوان رقیب چمن می‌تواند با ایجاد اختلال در جذب کود و آب و با تشدید آفات و امراض مانع رشد چمن می‌شوند؛ بنابراین برای حذف آن‌ها باید اقدامات لازم انجام شود. ازجمله راهکارها برای مبارزه با علف‌های هرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهبود زهکشی خاک و کاهش فشردگی آن
  • استفاده از بذور چمن سازگار و عاری از بذر علف‌های هرز
  • کاشت بذر چمن در اواخر تابستان تا اوایل پاییز به دلیل رطوبت مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود.
  • چمن‌های سریع الرشد با افزایش تراکم مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود.
  • بذرپاشی مجدد بر روی بذرهای ضعیف و افزایش تراکم چمن
  • در صورت مصرف کودهای دامی از پوسانده بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  • استفاده از علف‌کش‌ها برای جلوگیری از جوانه‌زنی بذر یا خشکاندن علف‌های هرز
  • شخم زدن و زیر و رو کردن خاک از ریشه دوانی علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.

اهمیت مالچ پاشی در کاشت چمن

در روش مالچ پاشی برای چمن‌کاری با قرار دادن موادی مثل خاک‌اره، تراشه‌ی چوب، کمپوست و سنگریزه باعث کاهش تبخیر آب از سطح خاک، سرکوب علف‌های هرز و جلوگیری از فشردگی خاک می‌شود. از سایر مزایای مالچ در کاشت چمن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتقال سریع‌تر آب و کاهش مصرف آب
  • کاهش هزینه‌های مبارزه با علف‌های هرز
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • مبارزه با آفات و بیماری‌ها
  • کاهش دفعات آبیاری

سخن پایانی

برنامه‌ی مراقبتی از چمن به‌منظور افزایش سلامتی و شادابی آن باید شامل شیوه‌هایی برای مبارزه با علف‌های هرز، حشرات، آفات و بیماری‌ها باشد. کود دهی منظم و اصولی، هرس کردن و آبیاری به‌اندازه ازجمله مهم‌تر ین برنامه‌های مراقبتی در فرآیند پرورش چمن است. کود دهی منظم با فراهم کردن مواد مغذی برای رشد چمن و با مقاوم کردن چمن به آفات، علف‌های هرز و افزایش تراکم چمن مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود. انتخاب کود مناسب و برنامه تغذیه‌ای منظم می‌تواند در تولید چمن سالم و زیبا مؤثر باشد.

بهترین کود برای چمن علاوه بر عاری بودن از بذر علف‌های هرز، لارو حشرات باید حاوی عناصر درشت مغذی مثل نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر کم‌مصرف مثل آهن، روی، منگنز باشد. نیتروژن با تأثیر در رشد رویشی به حفظ سلامت و زیبایی چمن کمک می‌کند. فسفر باعث گسترش ریشه و پتاسیم نیز باعث افزایش مقاومت چمن می‌شوند.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیار خنامانی
مهدیار خنامانی
1 سال قبل

Hello master jabari
Grass is one of the best ornamental plants that can change the dry and soulless face of the earth and replace the soil with a green and refreshing area. This plant can be used in residential, academic, office, commercial and sports environments, parks, etc. According to factors such as the type of soil, climate of the region, latitude and longitude, environmental conditions and botanical science, and also depending on the purpose of planting grass, you can choose a specific type of different types of grass. did

Growth habit, texture, color, density, seed size, preferred soil and climate, resistance to pests and diseases, and maintenance needs of grasses differ. Grass seeds are offered in two forms, mixed and combined. Each of these two types has its own value and characteristics. Planting seeds is one of the methods of planting grass. Other methods include: planting ready grass, mulching, and also planting vegetative parts (sprouts).

The planting time of tropical grass is different from that of cold climate grass. It is better to plant tropical grass before the start of summer; But cold-season grasses are planted in early autumn or early spring. To start methodical lawn work, a gentle slope should be created first. This slope later causes water to flow over the entire surface of the lawn during irrigation. Good drainage helps grass grow. Improving your soil includes good drainage, good texture and proper pH. After planting, mulching and deep and continuous watering will guarantee success in maintaining the lawn.

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x