آیا با شیوه کارکرد ادوات فرآوری پسته آشنا هستید؟

آیا با شیوه کارکرد ادوات فرآوری پسته آشنا هستید؟

با شیوه کار کرد 7 دستگاه اصلی خط فرآوری پسته آشنا شوید!

فرآوری پسته: همان طور که می دانید بعد از مرحله برداشت پسته، مرحله فرآوری می باشد. به عملیاتی که باعث پوست گیری، شستشو، خشک کردن و بسته بندی می شود فرآوری می گویند. بنابراین عملیات فرآوری پسته اول با پوستگیری همراه است سپس طی چند مرحله پسته های سالم و مرغوب از پسته های بدشکل جدا شده و خشک می شوند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دستگاه های فرآوری پسته، شیوه کارکرد، تعمیر و نگهداری آن ها آشنا سازیم. بنابراین انواع دستگاه های فرآوری پسته به ترتیب زیر می باشند:

  1. دستگاه پوست کن پسته.
  2. دستگاه پوک گیر پسته.
  3. دستگاه کرک پوست کن پسته.
  4. دستگاه پسته شور پسته.
  5. دستگاه گوگیر پسته.
  6. دستگاه خشک کن پسته
  7. دستگاه جدا کن پسته.

پوست کردن پسته در سریع ترین زمان با دستگاه پوست کن پسته به صورت کاملا اتوماتیک

اولین مرحله در انجام فرآوری پسته مرحله پوست گیری می باشد. همان طور که می دانید، پسته دو لایه پوست دارد لایه اول پوست نازک که به آن پوست سبز می گویند و لایه دوم پوست سخت که پوست استخوانی نام دارد. بنابراین دستگاه پوست کن پسته برای جدا کردن پوست سبز پسته می باشد که طریق کارکرد این دستگاه به این شکل می باشد:

پسته ها وارد دستگاه پوست کن شده از یک طرف پوست سبز، برگ و خوشه ها به بیرون هدایت می شوند و از طرف دیگر پسته بدون پوست (با پوست استخوانی) خارج می شود. بعد از مرحله پوست گیری باید سریعا نخاله های پسته (برگ، خوشه و پوست) از ترمینال بارگیری و خارج شود، زیرا ماندن نخاله در زمان طولانی باعث به وجود آمدن قارچ و آلودگی مثل سم افلاتوکسین می شود.

بعضی از ترمینال های فرآوری پسته دستگاه پوست کن را بر روی سکویی قرار داده اند که به راحتی تریلر تراکتور به زیر آن رفته تا نخاله ها مستقیم داخل آن ریخته شوند. پس از پوست گیری پسته در هر نوبت، باید دستگاه پوست کن پسته به خوبی شستشو شود تا از آلودگی هایی مانند سم افلاتوکسین به دور باشد.

 

 

روش های تعمیر و نگهداری دستگاه پوست کن پسته

همان طور که می دانید برداشت پسته سالی یک مرتبه می باشد، پس بنابراین دستگاه پوست کن پسته بعد از یک سال راه اندازی می شود اما چطور در این یک سال این دستگاه را نگهداری و یا تعمیر کنیم؟

  1.  هر سال با آخرین نوبت فرآوری پسته این دستگاه را به طور مرتب مورد شستشو قرار دهید.
  2. ممکن است دستگاه شما یک سال در معرض آفتاب، گرد و خاک، بارش باران و برف قرار گیرد، پس بهتر است روی تمام این دستگاه را با وسیله ای مناسب مانند برزنت یا پلاستیک بپوشانید.
  3. یکی از اجزا مهم در دستگاه پوست کن پسته موتور می باشد، بهتر است برای نگهداری آن طی یک سال، موتور را باز کرده و در انبار نگهداری شود تا از عواملی چون بارندگی، رطوبت و گرد و خاک در امان باشد.
  4. موتور وسیله ای برقی و کاملا حساس می باشد، هنگام شستشوی کف ترمینال و یا شستشو دستگاه باید حواستان باشد که آب و یا رطوبتی به موتور نرسد.
  5. قبل از شروع اولین فرآوری پسته، باید میزان تیزی و کندی دستگاه تشخیص داده شود و در صورت نیاز این دستگاه را به خوبی تنظیم کرد.
  6. قبل از شروع اولین فرآوری باید دستگاه مورد شستشو قرار گیرد تا از گرد و خاک طی یک سال کاملا تمیز شود.
  7. دستگاه هرسال قبل از شروع اولین فرآوری گریس کاری شود و از سالم بودن زنجیر یا تسمه دستگاه اطمینان پیدا کنید.

برای خرید دستگاه پوست کن پسته به فروشگاه ما مراجعه کنید!

 

پوست کردن پسته در سریع ترین زمان با دستگاه پوست کن پسته به صورت کاملا اتوماتیک

در سریع ترین زمان و به راحتی پسته های پوک را از پسته های مرغوب جدا کنید!

همان طور که می دانید پسته های برداشت شده دارای نا مرغوبی هایی چون پسته پوک می باشند. پسته پوک پسته ای است که بدون مغز می باشد. پس از مرحله پوست گیری پسته، مرحله جدا کردن پسته های پوک از پسته های مرغوب می باشد که توسط دستگاه پوک گیر انجام می شود.

دستگاه پوک گیر توسط نیروی باد کارایی دارد. ارتفاع دستگاه پوک گیر بادی تقریبا به 2 متر می رسد و دو خروجی دارد که از یک خروجی پسته پوک بیرون می آید و از خروجی دیگر پسته مرغوب و سالم. قرار گیری این دستگاه در خط فرآوری پسته بعد از دستگاه پوست کن می باشد.

مراحل تعمیر و نگهداری دستگاه پوک گیر پسته

دستگاه پوک گیر بادی مانند سایر دستگاه های فرآوری پسته احتیاج به نگهداری و تعمیر دارد. برای تعمیر و نگهداری این دستگاه باید نکات زیر رعایت شود:

  1. شتستشوی دستگاه پوک گیر باید قبل از انجام اولین نوبت و بعد از انجام آخرین نوبت فرآوری صورت گیرد.
  2. دستگاه پوک گیر مانند سایر دستگاه های فرآوری دارای موتور برای به حرکت در آمدن دستگاه می باشد. این موتور توسط تسمه ای به دستگاه متصل می باشد. قبل از انجام اولین فرآوری باید تسمه موتور چک شود و از سالم بودن آن اطمینان پیدا کرد.
  3. حواستان باید به موتور الکتریکی دستگاه باشد، تا از رطوبت، گرد و خاک، و هر گونه صدمه دیگر در امان باشد.
  4. دور تسمه موتور الکتریکی به دستگاه یک محافظ (قاب) بسته شده است. در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض تسمه می توانید قاب را باز کنید، در همین حین باید برق دستگاه به طور کامل قطع باشد. سپس بعد از تعمیر یا تعویض قاب تسمه بسته شود.
  5. اگر دستگاه به طور ثابت در فضای باز قرار می گیرد بعد از آخرین نوبت فرآوری باید به طور کامل  آن را از برزنت یا پلاستیک پوشاند تا از رطوبت، گرد و خاک، بارش باران و برف در امان باشد.
  6. بهتر است دستگاه های فرآوری پسته در محیطی مسقف باشند. (مانند سقف سوله، سقف سبک).

برای خرید دستگاه پوک گیر به فروشگاه ما مراجعه کنید!

در سریع ترین زمان و به راحتی پسته های پوک را از پسته های مرغوب جدا کنید!

با شیوه کارکرد دستگاه کرک پوست کن آشنا شوید!

مرحله سوم از خط فرآوری پسته دستگاه کرک پوست کن می باشد اما وظیفه این دستگاه چیست؟

همانطور که گفتیم پسته های چیده شده دارای نامرغوبی های چون پسته پوک، پسته بد شکل و پسته گو می باشند در مرحله قبلی توضیح دادیم که چگونه پسته های پوک از پسته های سالم جدا می شوند، اما این مرحله مختص به پسته های گو می باشد. پسته گو پسته ای است که کمی مغز دارد و پوست سبز آن ها بسیار سخت می باشد که در مرحله اولیه پوست گیری پوست این نوع پسته جدا نمی شود.

تعمیر و نگهداری دستگاه کرک پوست کن

پس در این مرحله از فرآوری، پسته های گو پوست می شوند. دستگاه های کرک پوست کن در انواع مختلفی ساخته می شوند که تعمیر و نگهداری این دستگاه به شرح زیر می باشد:

  1. در دستگاه کرک پوست کن کمی آب می ریزند تا پوست پسته های سفت خیس خورده و راحت تر جدا شوند، پس بنابراین باید مواظب بود در هنگام کار آب بر روی موتور الکتریکی دستگاه نریزد.
  2. هر سال قبل از شروع اولین فرآوری این دستگاه را کاملا بشویید.
  3. این دستگاه به دلیل پوست کردن پسته کمی نخاله دارد، باید سریعا دستگاه را شستشو و نخاله های آن را به بیرون از ترمینال هدایت کرد.
  4. این دستگاه یک ظرفیت محدودی دارد نباید بیشتر از ظرفیت مشخص شده آن را پر کرد، زیرا پسته های گو به خوبی پوست نمی شوند و همچنین فشار بیشتری به موتور وارد می شود و ممکن است صدمه ای به آن وارد کند.
  5. قبل از انجام اولین فرآوری دستگاه را گریس کاری کنید.
  6. همیشه در نوبت اولین فرآوری تسمه موتور چک شود و در صورت نیاز تعویض گردد.
  7. این دستگاه مانند سایر دستگاه های خط فرآوری بهتر است در مکانی مسقف قرار گیرد تا از عواملی چون رطوبت، گرد و خاک و بارندگی در امان باشد در غیر این صورت پس از پایان کار باید این دستگاه را از پلاستیک یا برزنت بپوشانید.

تعمیر و نگهداری دستگاه کرک پوست کن

شستشوی پسته در کمترین زمان و کاملا به صورت اتوماتیک

مرحله چهارم از خط فرآوری پسته شستشوی پسته می باشد، در قدیم شستشوی پسته به صورت دستی انجام می شد، مثلا پسته ها را در ظرفی بزرگ و پر از آب می ریختند، سپس از آب بیرون آورده آب کشیده و خشک می کردند، اما امروزه شستشوی پسته کاملا به صورت اتوماتیک بوده که از طریق دستگاه پسته شور این عمل انجام می شود.

عملیات شستشوی پسته بسیار مهم می باشد، زیرا پسته ممکن است در هنگام رشد و برداشت در معرض آلودگی هایی قرار گرفته باشد، یکی از آلودگی هایی که پسته را تهدید می کند سم یا قارچ افلاتوکسین می باشد. بنابراین باید در عملیات شستشوی پسته کاملا نکات بهداشتی رعایت شود، مثلا آب شستشوی پسته در هر نوبت عوض شود و پسته هایی که از روی زمین جمع آوری شده به صورت جدا مورد شستشو قرار گیرند.

مراحل تعمیر و نگهداری دستگاه شستشوی پسته

دستگاه پسته شور علاوه بر شستشوی پسته کار تفکیک پسته ها را انجام می دهد، که پسته های پوک، نیمه مغز و مغز کامل را از هم جدا می کند. برای تعمیر و نگهداری دستگاه پسته شور باید نکات زیر رعایت شود:

  1. دستگاه پسته شور با آب سروکار دارد، بنابراین باید هنگام کار با این دستگاه کاملا دقت شود که نقاط حساس دستگاه (موتور الکتریکی) در معرض آب و رطوبت قرار نگیرد.
  2. قبل از شروع اولین فرآوری دستگاه را مورد شستشو قرار دهید.
  3. آب شستشوی پسته باید هر نوبت تعویض شود.
  4. دستگاه باید قبل از شروع اولین فرآوری با دقت زیاد چک شود و در صورت نیاز گریس کاری و تعمیرات اولیه را انجام داد.
  5. دستگاه پسته شور را باید در انبار، یا مکانی مسقف نگهداری کرد.
  6. چون دستگاه در معرض آب قرار دارد باید نکات ایمنی مربوط به خطر برق گرفتی را رعایت کرد، باید اطیمنان حاصل داشت که دستگاه دچار اتصال بدنه نشود زیرا بسیار خطرناک است.

برای خرید دستگاه شستشوی پسته به فروشگاه ما مراجعه کنید!

شستشوی پسته در کمترین زمان و کاملا به صورت اتوماتیک

چطور می توان پست های گو را از پسته های سالم جدا نمود؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، پسته گو پسته ای است که نسبت به بقیه پوست سخت تری دارد و در مرحله اول پوست گیری پوست آن جدا نمی شود. اما در مرحله کرک پوست کن پوست آن جدا و در مرحله گوگیری از پسته های سالم جدا می شود. پس روند خط ترمینال تا دستگاه گوگیر اینگونه می باشد که پسته های گو در کرک پوست کن پوست گیری شده، وارد دستگاه شستشو شده و در نهایت در مرحله گوگیری از پسته های گو جدا می شوند.

بهترین نوع گوگیر پسته، گوگیر غلطکی می باشد، برای تعمیر و نگهداری دستگاه گوگیر نکات زیر را رعایت کنید:

  1. این دشتگاه مانند سایر دستگاه خط فرآوری پسته قبل از انجام اولین نوبت فرآوری باید مورد شستشو قرار گیرد.
  2. قبل از انجام کار با این دستگاه باید از سالم بودن غلطک های آن اطمیان پیدا کرد.
  3. قبل از شروع اولین فرآوری، متور دستگاه با دقت چک شود، در صورت نیاز گریس کاری و تسمه ها را تعویض کنید.
  4. دستگاه باید درمحلی مسقف و یا انبار نگهداری شود در غیر این صورت روی آن را از پلاستیک و یا برزنت بپوشانید.

چطور می توان پست های گو را از پسته های سالم جدا نمود؟

انجام عملیات خشک کردن پسته با دستگاه خشک کن

خشک کردن پسته در قدیم در مجاورت هوا و آفتاب صورت می گرفت، در این مرحله خشک کردن پسته به طور غیر طبیعی انجام می شود. پسته ها پس از شستشو و جدا کردن نامرغوبی های آن وارد دستگاه خشک کن می شوند، در این مرحله 70 درصد رطوبت پسته از بین می رود، 30 درصد باقی مانده باید در مجاورت آفتاب و هوا قرار گیرند تا کاملا خشک شوند.

پس استفاده از دستگاه خشک کن، باعث افزایش سرعت خشک کردن پسته می شود. خشک کردن پسته یکی از مهمترین مراحل خط فرآوری است که باید به خوبی و با دقت بیشتری انجام شود زیرا پسته هایی که در معرض رطوبت هستند بیشتر در معرض آلودگی سم افلاتوکسین قرار می گیرند.

گرمای دستگاه خشک کن از طریق مشعل صورت می گیرد، این مشعل می تواند گازی و یا گازوئیلی باشد. حرارت دستگاه خشک کن به دو صورت می باشد: قرار گیری به صورت شعله مستقیم، انتقال حرارت ایجاد شده توسط فن.

مراحل تعمیر و نگهداری دستگاه خشک کن پسته به شرح زیر می باشد:

  1. قبل از شروع اولین فرآوری از سالم بودن مشعل اطمینان پیدا کنید.
  2. بهتر است هرسال قبل از اولین نوبت فرآوری مشعل دستگاه یا یک پارچه نرم و به آرامی تمیز شود.
  3. به دلیل این که دستگاه با حرارت، شعله و مواد سوختنی مثل گاز شهری و یا گازوئیل سروکار دارد، بنابراین باید نکات ایمنی لازم را رعایت و موادی که باعث اشتعال زایی می شوند را از دستگاه دور کنید.
  4. دستگاه خشک کن پسته را در جای مسقف نگهداری کنید در غیر این صورت باید رو آن پوشیده شود تا از عوامی چون گرد و خاک، بارش باران و برف و تابش آفتاب در امان باشد.

برای خرید واگن خشک کن پسته به فروشگاه ما مراجعه کنید!

انجام عملیات خشک کردن پسته با دستگاه خشک کن

چه طور می توان پسته های دهن بست را از پسته های خندان جدا کرد؟

جدا کردن پسته های دهن بست با پسته های خندان، توسط دستگاه جداکن پسته انجام می شود. این دستگاه از یک گرداننده بزرگ، یک مخزن پسته، نوار نقاله و تعدادی سوزن تشکیل شده است.

پسته ها از طریق نوار نقاله از مخزن به گرداننده می رسند، در اینجا سوراخ هایی در عقب گرداننده تعبیه شده است تا پسته های ریز از این سوراخ ها رد شده و از پسته های سالم جدا شوند. مغز پسته های خندان به سوزن های دستگاه چسبیده و از این طریق پسته های دهن بست و خندان جدا می شوند.

 مراحل تعمیر و نگهداری دستگاه جدا کن پسته:

  1. قبل از شروع اولین نوبت فرآوری، داخل این دستگاه را تمیز کنید (با استفاده از پارچه و وسایل مخصوص).
  2. داخل مخزن جدا کن پسته را به وسیله پارچه کاملا تمیز کنید.
  3. قبل از انجام اولین فرآوری واسکازین را چک کنید و در صورت نیاز آن را فول کنید.
  4. از سالم بودن زنجیر موتور دستگاه قبل از شروع کار اطمینان پیدا کنید.
  5. دستگاه جدا کن پسته را در مکانی مسقف انبار نمایید.

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x