نقش ph خاک در جذب عناصر مورد نیاز پسته

نقش ph خاک در جذب عناصر مورد نیاز پسته

نقشph خاک در جذب عناصر مورد نیاز پسته

یکی دیگر از فاکتور های اساسی در مواد غذایی توسط درختان از خاک اسیدیته یا ph خاک است.اسیدیته خاک به صورت مستقیم روی میکروارگانیسم های موجود در خاک و همچنین جذب مواد غذایی مختلف تاثیر می گذارد. Ph خاک مشخص می کند کدام عناصر توسط ریشه ها جذب شوند و کدام یک جذب نشوند.

در شرایط اسیدیته پایین (phاسیدی) عناصری مانند روی، منگنز، آلومینیوم، مس و کبالت بسیار قابل جذب هستند و برعکس در ph بالا نمی توانند توسط گیاهان جذب شوند. این اتفاقی است که در شرایط خاکی باغات پسته استان کرمان صورت گرفته است و موجب شده که به دلیل ph بالای خاک، کمبود عناصر میکرو تقریبا در تمامی باغات پسته مشاهده شود.

خاک های بشدت قلیایی شده استان کرمان دارای مقادیر متنابهی از یون ها بیکربنات هستند که متاسفانه تاثیر منفی روی رشد و نمو درختان گذاشته اند و همچنین در جذب سایر عناصر مورد نیاز درختان پسته نیز اختلال ایجاد کرده اند.

به طور معمول عناصر ماکرو در ph پایین یا شرایطی اسیدی کمتر توسط درختان جذب می شوند و برعکس آن عناصر میکرو در شرایط ph بالا یا بازی شانس کمتری برای جذب توسط ریشه درختان دارند.

اضافه کردن آهک برای بهتر شدن وضعیت خاک در باغات پسته یک اشتباه بزرگ است که متاسفانه برخی کشاورزان بصورت ناآگاهانه اقدام به این کار می کنند چون آهک ph خاک را بشدت بالا می برد و نه تنها بهبودی در شرایط خاک در مناطق پسته خیز بوجود نمی آورد بلکه بشدت قلیایت خاک را افزایش می دهد.

 

نقشph خاک در جذب عناصر مورد نیاز پسته

 

بهترین ماده برای اصلاح خاک و کاهش ph خاک در شرایط خاک باغات پسته استان کرمان استفاده از گچ خام است که بسیار مفید است و موجب می شود که ph خاک به سمت اسیدی شدن سوق پیدا کند.

شیوه جذب عناصر غذایی توسط ریشه درخت پسته

همانطور که قبلا اشاره شد ریشه های درختان پسته عناصر مختلف را به شکل های مختلفی جذب می کنند. بسیاری مواقع عناصر غذایی در دسترس ریشه ها هستند اما ریشه ها قادر به جذب این عناصر نیستند.

فاکتورهای متعددی در جذب یک عنصر توسط ریشه ها دخالت می کنند از جمله فرم شیمیایی عنصر ph، خاک، عکس العمل های ذرات(کلوییدها)خاک، فعالیت میکروارگانیسم ها در خاک و شرایط فیزیکی خاک مانند نفوذ پذیری خاک، درجه حرارت و همچنین رطوبت خاک، این که عنصری بتواند بفرم قابل جذب برای ریشه ها درآید بسیار مهم است.

بسیاری عناصر بفرم انیونی (یون با بار منفی) و یا کاتیونی (یون با بار مثبت) توسط درختان جذب می شوند. از جمله عناصری که به شکل کاتیونی جذب می شوند آهن (fe) است (فرم قابل جذب آهن توسط گیاه fe2+وfe3+ است). کلر(cl) عنصری است که بفرم آنیونی cl- جذب ریشه درختان می شود.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

منبع: راهنمای پرورش و تولید پسته با نگرش کاربردی

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x