عوامل موثر بر ریزش جوانه های گل پسته

عوامل موثر بر ریزش جوانه های گل پسته

شناخت عوامل تاثیر گذار بر ریزش جوانه های گل پسته

از عوامل موثر بر ریزش جوانه های گل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رقم: رقم های مختلف از لحاظ میزان ریزش جوانه های گل با یکدیگر اختلاف دارند (Esmailpour and Khezri, 2006).
  2.  پایه: درختان پیوند شده روی پایه های بذری به دلیل اختلاف ژنتیکی بین پایه ها، میزان ریزش جوانه گل متفاوتی دارد و رقم احمد آقایی دارای ریزش بالایی می باشد (Johnson and Weinbaum, 1987).
  3. میزان بار درخت: بیشترین میزان میوه روی درخت با بیشترین ریزش جوانه گل همراه است (Castro et al., 1996).
  4. خاک: اختلاف در بافت خاک، میزان نگهداری آب و مواد غذایی روی میزان رشد و عملکرد تاثیرگذار است (Johnson and Weinbaum, 1987).
  5. سطح برگ: با کاهش سطح برگ ریزش جوانه گل افزایش پیدا می کند (Porlingis, 1974).

6.تنظیم کننده های رشد جوانه گل

گزارش شده است که اسیدآبسیزیک در ریزش جوانه گل تاثیر ندارد (Takeda et al., 1980). اما در مطالعه دیگر مشخص شده است که اسید آبسیزیک اسید ریزش جوانه گل را افزایش می دهد (Lovett and Ferfuson, 1994). احتمال وجود نقش جیبرلین ها در ریزش جوانه وجود دارد.

اتیلن و اکسین باعث ریزش جوانه گل نمی شوند. براساس تحقیقی مشخص شده است که کاربرد سایتوکینین ریزش جوانه گل را در سال پربار کاهش داده است (Lovett and Ferfuson, 1994). همچنین مشخص شده است که بنزیل آدنین همراه با اوره ریزش جوانه گل را کاهش داده است (Talaie et al., 2006).

7.نقش کربوهیدرات ها در ریزش جوانه گل

جوانه گل در سال کم بار نسبت به سال پربار سریعتر رشد می کند و دو برابر کربوهیدرات جذب می کند که نشان دهنده آن است که کاهش کربوهیدرات ممکن است باعث ریزش جوانه گل شده باشد (Crane and Nelson, 1971).

در مطالعه دیگر مشخص شد که جوانه گل در سال کم بار تجمع نشاسته و ساکارز بیشتری از سال پر بار دارد (Vemmos, 1999). بیشترین میزان ریزش جوانه گل با رشد سریع مغز همراه است که باعث کاهش کربوهیدرات جوانه گل شده و ریزش جوانه گل را افزایش می دهد (Takeda et al., 1980).

8. نقش تغذیه درختان پسته در ریزش جوانه گل

ریزش جوانه گل با مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم ذخیره شده در درخت ارتباط دارد. نشان داده شده است که در سال کم بار میزان ذخیره نیتروژن در شاخه بیشتر از سال پربار است (Weinbaum et al., 1994). با وجود انجام پژوهش های مختلف روی تناوب باردهی، مکانیسم دقیق این فرآیند هنوز به خوبی مشخص نیست و مطالعات بیشتری جهت مشخص شدن آن نیاز می باشد.

عوامل-موثر-بر-ریزش-جوانه-های-گل-پسته

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x