تلخی آب و مشکلات مربوط به آن در کشاورزی

تلخی آب و مشکلات مربوط به آن در کشاورزی

علل مهم تلخی آب کشاورزی

عامل تلخی آب مربوط به مقدار منیزیم و نسبت منیزیم به کلسیم است. هر چقدر منیزیم بیشتر باشد آب تلخ تر است. برای ارزیابی وضعیت منیزیم آب شاخصی بنام شاخص خطر منیزیم مبنا قرار میگیرد.

این شاخص برابر است با مقدار منیزیم آب یا محلول خاک تقسیم بر مجموع کلسیم و منیزیم که حاصل در 100 ضرب میشود. چنانچه این مقدار بیشتر از 50 شود پتانسیل خطر منیزیم و تلخی آب و خاک بالا است و باید بفکر راه چاره باشیم. برای حل مشکل راحتترین کار اینست که با افزودن کلسیم به آب و محلول خاک این شاخص را کاهش دهیم.ارزانترین و بهترین منبع تامین کلسیم گچ کشاورزی است که حلالیت متوسطی داشته و میتوان بطور بلند مدت با یک مقدار کم گچ این نسبت را اصلاح نماییم.

اصلاح شاخص خطر منیزیم در مورد آب آبیاری محدود به یک یا دو نوبت دادن گچ نمیشود. بهتر است بسته به حجم آبی که وارد باغ میشود در هر نوبت و لحاظ کردن حلالیت 2.65 گرم بر لیتری گچ مقدار گچ مورد نیاز هر نوبت را محاسبه کنیم.

Mg Haz.= (Mg/(Ca +Mg))× 100

محل جذب منیزیم و کلسیم و پتاسیم روی ریشه یکسان است و جذب هر سه بصورت غیر فعال است. بدین معنی که غلظت هر کدام در محلول خاک بیشتر شود جذب دو تای دیگر کم میشود. پس در خاکهای منیزیمی جذب کلسیم هم کاهش می‌یابد. با دادن گچ و اسید سولفوریک ( از گچ بهتر و سریعتر جواب میدهد) و بالا رفتن مقدار کلسیم در محلول خاک اختلال جذب کلسیم برطرف میشود. از نظر قلیاییت و انهدام ساختمان خاک منیزیم خطرناکتر از سدیم عمل میکند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x