برداشت مناسب و صحیح پسته

برداشت مناسب و صحیح پسته

روش های برداشت مناسب محصول پسته

با توجه به نامناسب بودن سیستم کاشت بعضی از باغات پسته و عدم امکان برداشت مکانیزه،  دقت در رعایت اصول صحیح و بهداشتی برداشت و انتقال،  می تواند نقش اساسی در تهیه محصول سالم ایفا نماید.

تعیین زمان برداشت محصول پسته

زمان رسیدن پسته با علایم ظاهری مانند تغییر رنگ پوست رویی، سهولت پوست دهی و جدا شدن میوه از خوشه همراه است. علاوه بر این تغییرات میزان چربی و قند می تواند به عنوان شاخص رسیدن پسته مورد استفاده قرار گیرد. چنانچه برداشت تا بعد از زمان فوق به طول انجامد.

تغییرات جوی نظیر باد و بارندگی موجب ریزش محصول خواهد شد. به غیر از دانستن زمان رسیدن محصول، ملاحظات دیگری نیز باید برای تعیین زمان برداشت مورد توجه باشد، مانند درصد پسته هایی که در اثر آغاز مرحله پیری ترک هایی در پوست نرم رویی آن ها ایجاد شده است.

علاوه بر آن، سم پاشی های زمان داشت باید طوری تنظیم شوند که قبل از شروع برداشت، دوره کارنس یا زمانی که بعد از سم پاشی جهت تجزیه سم مورد نیاز است در آن ها به پایان رسیده باشد. همچنین آخرین آبیاری که نقش به سزایی در بالا بردن درصد خندانی دارد نیز متناسب با زمان برداشت انجام گیرد.

از نکاتی که برای جلوگیری از به تاخیر افتادن عمل آوری پسته و توقف بیش از حد در پایانه ها باید مورد توجه قرار گیرد، فراهم بودن امکانات فرآوری و خشک کردن است. با توجه به عدم یکنواختی رسیدن محصول، می توان بعد از مشاهده رسیدن 80-60 درصد میوه ها اقدام به برداشت نمود.

مراحل برداشت محصول پسته

با توجه به وضعیت باغ های پسته و عدم وجود امکانات مناسب برای برداشت مکانیزه، این کار به طور دستی و با صرف نیروی کارگری و وقت زیاد انجام می شود. ماشین های برداشت پسته طوری طراحی شده اند که امکان تماس پسته چیده شده با خاک وجود ندارد. پسته ها معمولا بعد از چیده شدن توسط تریلر یا کامیون به پایانه منتقل می گردند.

نکات مهم و ضروری هنگام برداشت محصول پسته

نکاتی که باید هنگام برداشت مورد توجه واقع شوند:

برداشت محصول در ساعات اولیه روز انجام شود تا در اثر گرمای خورشید، دمای توده محصول بالا نرود. محصول چیده شده باید در جای خنک و زیر سایبان قرار داده شوند. در زمان برداشت باید سعی شود کمترین صدمه مکانیکی به محصول وارد شود.

توجه به این نکته ضروری است که ممکن است پسته هایی در باغ دچار آلودگی شده باشند که حذف آن ها از توده محصول امکان پذیر نباشد، در این صورت می توان با کنترل رطوبت دمای توده محصول، احتمال انتقال آلودگی از پسته های آلوده به پسته های سالم را کاهش داد.

همان طور که قبلا گفته شد، یکی از راه های نفوذ قارچ و ایجاد آلودگی، شکاف های ایجاد شده در پوست رویی است، بنابراین انباشتن و ایجاد فشار بر روی دانه های چیده شده نیز می تواند عاملی برای انتقال آلودگی به دانه هایی که پوست آن ها لهیده شده یا شکاف برداشته اند، می باشد.

عدم تهویه مناسب، باعث بالا رفتن دما در میان پسته ها و ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ ها می شود. پسته های چیده شده شده در گونی مانع تهویه کافی می شود. بنابراین استفاده از آن برای انتقال پسته های چیده شده مجاز نیست.

کف تریلی که پسته ها را حمل می کند نیز باید به وسیله پرده پلاستیکی پوشانده شده و بعد از تخلیه نیز اطمینان حاصل کرد که دانه ای پسته در گوشه و کنار تریلی باقی نمانده باشند تا محموله های بعدی دچـار آلـودگی نشوند. پستـه های چیده شده را نیز باید به نزدیک ترین پایانه منتقل و در سریع ترین زمان ممکن پوست گیری و خشک نمود.

برداشت-صحیح-پسته

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

منبع:تیم سئو پسته رفسنجان

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x